Tjenare,
försöker komma underfund över vilken ytterdörr jag ska köpa. Men blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser på.Hoppas ni kan hjälpa mig att komma fram till ett bra alternativ.

Söker en vit 10x21 dörr utan glas som är i bra kvalitet.

Kollat Bauhouse och Bygghemma.
 
Köp en dörr du tycker är snygg. Det borde vara första kriteriet. Och vad som är snyggt kan bara du svar på.
Bra kvalitet, vad innefattar du i det begreppet?
Bra kvalitet att den skall hålla i 50 år?
 
Ibland undrar man vad som gör prisskillnaden. Svensktillverkat är oftast dyrare än utländskt. Udda färger är dyrare än vitt.
Jag har två ytterdörrar som kostade 18 000 kr styck och en som kostade 5000 kr och jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad.
Om jag skulle göra om allt, så skulle jag köpa billigare dörrar.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för svar fick liknande svar ifrån kollegorna idag att, vissa hade liknande erfarenheter. Dyra kanske bättre på sina sött men inte något man märker.
 
Köpte en safco dörr från bauhaus modell växjö och än så länge är jag nöjd. Men då har den bara suttit 1 vecka. Känns bra att öppna och stänga. Vad mer kan man kolla efter?

Återstår att se om jag är lika nöjd efter 5år eller om den ruttnat sönder.
 
Har en dörr av märket Diplomat (Elitfönster), som är dyr men tyvärr skräpkvalitet. Så jag skulle antingen köpa en billigare eller en dörr tillverkad av ett snickeri. I ditt fall en billigare dörr.
 
En verklig kvalitetsdörr kostar rätt mycket, från kanske 25 till 30 tusen. Då kan du få en dörr som håller många år även i utsatt läge.
Ex. https://www.bovalls.com/produkt/dorrar/ytterdorrar/lango-staende-vit/

Jag har för något år sedan bytt en fullständigt instabil, svälld och formlös Swedoor som kostade ca 15 tusen för tio år sedan. Den har suttit i utsatt läge. Är rätt övertygad om att den inte var bättre än flertalet som idag kostar kring 5 tusen. Tror alltså inte att det lönar sig att köpa i något "mellanprisläge".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.