Var nyligen i Skåne, civilisationens vagga och högborg, och såg där många hus där man lagt asfaltpapp(?) ovanpå ett falsat plåttak.

Vårt plåttak är OK funktionellt, men flagnar rejält, så vi funderar på om detta skulle kunna vara ett billigt och relativt snabbt sätt att få ett snyggt tak. Vi bor nu i Dalarna, om det gör någon skillnad.

Någon som vet?
 
Är det sånt här tak du menar?
 
  • Svart tak med struktur nära en tegelskorsten under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kallas för listtäckning, och man lägger trälister under ytpappen för att det skall se bättre ut . Går INTE att lägga ytpapp på flasat plåttak.
 
  • Gilla
Wennbergp och 2 till
  • Laddar…
Sådär har massor med folk gjort här i Visby på gamla kåkar, ser för jävligt ut, trodde också att man gjort det på falsat plåttak för att spara pengar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M MPinje skrev:
Är det sånt här tak du menar?
Japp.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det där kallas för listtäckning, och man lägger trälister under ytpappen för att det skall se bättre ut . Går INTE att lägga ytpapp på flasat plåttak.
Det såg ut som falsat plåttak i kanten (på ett par ställen så hade de inte vikit ihop "pipan" på slutet), men jag kan ha fel. Att någon gjort det innbeär ju inte heller att det nödvändigtvis är en bra idé...

I så fall blir istället frågan vad man bäst gör med ett falsat plåttak som flagnat så att typ 60% är plåtrent?
 
Jag är också helt säker på att det är falsade tak jag sett det där på. Det är liksom tjärad papp typ och kanske inte likadant som på bilden.
 
T Troberg skrev:
Japp.



Det såg ut som falsat plåttak i kanten (på ett par ställen så hade de inte vikit ihop "pipan" på slutet), men jag kan ha fel. Att någon gjort det innbeär ju inte heller att det nödvändigtvis är en bra idé...

I så fall blir istället frågan vad man bäst gör med ett falsat plåttak som flagnat så att typ 60% är plåtrent?
Målar taket.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Rickard.
Var inte helt ovanligt förr att man "sprutade" falsad plåttak förr. Då täckte man helt enkelt hela taken i ett relativt tjockt lager smält asfalt i hopp om att dom skulle hålla ett par år till, det var ingen höjdar lösning. Är även beprövat att måla med bitumen massa (typ hagmans) men inte heller det är något att hurra över.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Var inte helt ovanligt förr att man "sprutade" falsad plåttak förr. Då täckte man helt enkelt hela taken i ett relativt tjockt lager smält asfalt i hopp om att dom skulle hålla ett par år till, det var ingen höjdar lösning. Är även beprövat att måla med bitumen massa (typ hagmans) men inte heller det är något att hurra över.
Nope, det fanns tydliga skarvar.
 
S johd01 skrev:
Jag är också helt säker på att det är falsade tak jag sett det där på. Det är liksom tjärad papp typ och kanske inte likadant som på bilden.
I Visby finns det en del listade papptak. Det är traditionellt sätt att bandlista papptak för bättre avrinning och för att efterlikna dyrare tak förr i tiden. Men det var och är absolut vanligast i Skåne.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Var nyligen i Skåne, civilisationens vagga och högborg, och såg där många hus där man lagt asfaltpapp(?) ovanpå ett falsat plåttak.

Vårt plåttak är OK funktionellt, men flagnar rejält, så vi funderar på om detta skulle kunna vara ett billigt och relativt snabbt sätt att få ett snyggt tak. Vi bor nu i Dalarna, om det gör någon skillnad.

Någon som vet?
Inte är det en bra idé
Mitt falsade plåttak är från 1910 och flyttat med hela huset 1946/47, små plåtar och tjockt gods men fult var det.
Jag fick hela taket vattenblästrat och målat med Noxyde.
http://www.induf.se/yttertak/noxyde-plattak.html
Blev jäkligt bra.
Kostade 70.000kr år 2012. 110m2 hus och ca 150m2 tak.
Rekommenderas.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ett gammalt tjockt galvat plåttak från förr håller hur länge som helst om det inte är sönderrostat och riktigt fina grejer. Få bort den gamla färgen och måla.
 
G guggen skrev:
Ett gammalt tjockt galvat plåttak från förr håller hur länge som helst om det inte är sönderrostat och riktigt fina grejer. Få bort den gamla färgen och måla.
Exakt så var mitt tak.
Målade det själv två gånger men konstaterade att det krävdes proffs eller byta hela taket för mångdubbla kostnaden.
Vattenblästringesaggregatet dom hade var häftigt. 2000 bars tryck, samma grejer som används till att vattenbila betong
Det lät som ett jetplan när dom tvättade av taket fritt från gammal färg.
Absolut värt pengarna, ser fortfarande lika fint ut om än lite skitigare och två år av den tioåriga garantin är kvar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Inte är det en bra idé
Mitt falsade plåttak är från 1910 och flyttat med hela huset 1946/47, små plåtar och tjockt gods men fult var det.
Jag fick hela taket vattenblästrat och målat med Noxyde.
[länk]
Blev jäkligt bra.
Kostade 70.000kr år 2012. 110m2 hus och ca 150m2 tak.
Rekommenderas.
Antagligen lite dyrare med 1040 m2, och cirka 800 m2 bottenarea (och därmed takarea)...
 
Rickard.
T Troberg skrev:
Antagligen lite dyrare med 1040 m2, och cirka 800 m2 bottenarea (och därmed takarea)...
OM det nu funkar riktigt bra så kommer du inte hitta någon billigare lösning om du nu inte vill försöka göra något själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.