Hej!

Vi har ett radhus i två plan som vi skulle vilja bygga till en ordentlig hall på.

I dagsläget kommer man in direkt i köket ungefär och det är både ocharmigt och opraktiskt. Vi har sett flera grannar som gjort liknande och jag har fått ritningarna över ett sådant bygge från kommunen.

Nu skulle vi bli jätteglad om vi kunde få lite tips på saker att tänka på.

Utbyggnade kommer ju hamna ovanpå en altan som redan står där och hur gör vi gå? Ska vi gjuta under + Lägga xps? Eller räcker det med att regla +xps?

På bild är det först så som det ser ut idag och en bild på hur grannen har gjort som vi tänkte härma
 
  • Ritningar över ett radhus, visar befintliga strukturer och ett tänkt tillbygge av en hall ovanpå en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av entréplan för radhus med befintlig altan där en hallutbyggnad planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi tänker alltså att vi bygger ihop huset med förrådet :)
 
Puff? någon som vill flika in med något klokt? Eller ska vi bah köra på o slänga upp en hall ovanpå altanen? Fästa i huakroppen och förrådet ?
 
Mja, det beror ju helt på hur där ser ut idag, hur ni vill göra med nivåer osv.

Allmänt tycker jag nog att det skulle bli bäst med att gjuta en platta, helst med golvvärme i. Då vet ni att det är stabilt och ordentligt gjort och behöver inte grubbla mer på det. Bygga direkt på en altan tror jag inte är någon bra idé alls.

Sen är ju den stora frågan – has det barn? I så fall kan en hall aldrig bli för stor... liksom grovutrymmena och garderoberna. Finns det t ex möjlighet att sno en bit av förrådet också och göra hall av, och kanske ha tvättstuga direkt innanför där också? Dvs att man delar av förrådet med en vägg tvärsöver och sen river väggen till den planerade hallen.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, det beror ju helt på hur där ser ut idag, hur ni vill göra med nivåer osv.

Allmänt tycker jag nog att det skulle bli bäst med att gjuta en platta, helst med golvvärme i. Då vet ni att det är stabilt och ordentligt gjort och behöver inte grubbla mer på det. Bygga direkt på en altan tror jag inte är någon bra idé alls.

Sen är ju den stora frågan – has det barn? I så fall kan en hall aldrig bli för stor... liksom grovutrymmena och garderoberna. Finns det t ex möjlighet att sno en bit av förrådet också och göra hall av, och kanske ha tvättstuga direkt innanför där också? Dvs att man delar av förrådet med en vägg tvärsöver och sen river väggen till den planerade hallen.
Det är en nivåskillnad mellan förråd och den blivande hallen/huset därför gick det bort att bygga in en del av förrådet också.

Det som på ritningen idag är toa och tvätt kommer bli ett stort utrymme med tvättstuga och en toa, det här med tvättstuga har vi tänkt mycket på o är något vi saknar idag!

Sedan har vi ändå ett behov av ganska story förråd då vi har mycket grejer.. stora inbyggda garderober kommer också byggas på övervåningen, ÄLSKAR förvaring!


Om vi skulle gjuta en platta där, då kapar vi bort den delen av altanen och stärker upp det som blir kvar med en ny bjälke ?
 
N Natalina1451 skrev:
Om vi skulle gjuta en platta där, då kapar vi bort den delen av altanen och stärker upp det som blir kvar med en ny bjälke ?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.