Hej alla.

Jag projekterar en tillbyggnad till sommarhuset.
Den befintliga farstun skall rivas och ersättas med en ny som innehåller grovkök med diskmaskin samt badrum med dusch och tvättmaskin.

Huset värms med kakelugnar och vedspis med stöd av gasolkaminer och elradiatorer.
Huset står kallt på vintern, frostvakt skall installeras i nya tillbyggnaden så att vattenlås mm inte fryser.

Men, tillbyggnaden är till för att det skall vara enklare att vara där under den kalla årstiden.
Golvvärme är planerad i tillbyggnaden och en luftvärmepump till huset.

Jag har svårt att bestämma mig för vilken takkonstruktion jag skall välja, det är lite knepigt med ventilationen av luftspalten under råsponten då huset inte alltid är uppvärmt och så vidare...

Jag tänker att jag monterar masonit ovan takbjälkarna och sedan reglar 45x34 som jag spikar råsponten i så jag kan anpassa luftspalter från de annars stängda facken.
Taket kläs med bandfalsad plåt.

Bör jag bygga ett parallalltak eller kan det vara en fördel att lägga isoleringen ovan undertaket med en större oisolerad volym ovan eller blir det svårt att ventilera bort luft högst upp då?

Alt 1:
Kuverttak där ventilationen sker från takfot till högpunkt där en vertikal spalt dras upp till under fönstret.
Nackdelen är att det är knepigare tillpassning av underlagspapp samt takplåt vid luftspalt.
Fördel är att luftning finns i högpunkten
TAK%20Alternativ%201%20.pdf

Alt 2:
Valmat tak där taket ventileras från takfot till takfot, vinkel 12,4 resp. 30 grader.
Fördel, enklare renare takkonstruktion mot befintlig fasad.
Nackdelen är ingen luftning i högpunkt.

TAK%20Alternativ%202%20.pdf
Jag har tusen frågor om mitt bygge, vi börjar här...;)
 
Redigerat:
V
Gör så du får samma takvinkel på lång- som kortsidorna. Blir enklare att få takstolar o råspont att mötas ”vinkeln”
 
Svårt att få ihop alla tak med samma fall, dessutom möts de då i en svårventilerad spets.

Alternativ 1 är asymmetriskt då jag vill matcha den "platta" delen med bredden på fönstret.
Takhöjden anpassas så det blir 300mm plåtuppvik under fönstret.
Ett ytterligare problem blir att fuktig luft transporteras förbi det gamla husets vägg.
 
surris
Alternativ 2
 
Hur har det gått ?
Vilken variant valde du?
 
P Pegu78 skrev:
Hur har det gått ?
Vilken variant valde du?
Jag bygger ensam och jag kom på att det blir lite knepigt att balansera takstolar på huvudet när man drar fast dem
Lätt att rita men svårare att bygga vilket jag borde fattat..
Så jag fegade ur...
Dator genererad bild av rödmålat hus med plåttak och träpanel, ritningsprogram synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var en sjukt arbetsamt och stressigt att bli färdig.
Papptaket och vindpapp blev färdigt två timmar innan regnet började.
Plåttak och träpanel innan vintern.
Dax att börja med sockel mm nu,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.