J JonasEd skrev:
Inte ännu, fast det är planen för morgondagen. Då vet jag mer exakt hur mycket som det skiljer mellan den faktiska temperaturen och vad ugnen tror det är för temperatur.

Ville mäta på runt 200 grader och den gamla stektermometern jag gick inte upp till 200 grader. Däremot så vet jag med erfarenhet att temperaturen inte stämmer och har varit fel i ett par månader nu. Fryspizzan som ska värmas i varmluft 12 minuter på 200 grader blir nu bäst om man kör den i 225 grader ;-)
På ett ugnsgaller så blir den ok på 12-15 min, på en plåt behövs mer värme.
 
I husvagnen har jag en gasolugn. 1-7 är värmeinställningarna på den.
Mem pizzan blir ganska bra trotts det :)
 

Bästa svaret

J JonasEd skrev:
Har inga problem med att jordfelsbrytaren löser ut.

Tyvärr så kräver ugnen att luckan är stängd för att starta så det är svårt att hålla handen på elementen innan den blir varm.

Är inte elektriker så har inte riktigt koll på hur man mäter elementen så skulle bli jätte glad om ni berättar hur jag mäter att elementen fungerar på baksidan med multimetern. Har en kalibrerad Multimeter från Fluke från en lithiuminstallation som jag kan använda. Men vet inte riktigt hur jag ska mäta elementen med den.
Annars startar du den och känner snabbt på elementen.
Men om du ska mäta dem gör du det bäst med en meger. Kopplar bort elementet och mäter ändarna av elementet. Är det oändligt är det helt.
Med vanlig multimeter gör du likadana men får mäta hur många ohm det är. Skulle gissa på ett värde på runt 100- 300.
Mäter du alla elementen ser du vad värden ska vara på ett ungefär. Borde vara rätt snarlika
 
Monterade ur ugnen igen och mätte av elementen. Tyvärr verkar det som att alla elementen fungerar som de ska också. Antar att det är något med elektroniken på styrenheten som strular.

Nedre element: 43,2 Ω
Varmluft element: 21,4 Ω
Övre/Grill element: 21,5 Ω

Imorgon får jag se till att köpa en analog ugnstermometer och mäta den exakta temperaturskillnaden mellan vad ugnen uppfattar för temperatur och den faktiska temperaturen. Får se om jag lägger 2000:- på en ny styrenhet eller om jag struntar i det och kan leva med att man får ställa in klart högre temperatur på ugnen än vad det står i recepten.

Tack för all hjälp jag har fått. Imponerad över alla snabba bra svar. Även fått lära mig att det funkar att lära mig värma pizzan i husvagnen också fast den bara har 1-7 i värmeinställning ;-)
 
Tror dina element är hela. Värdena låter okej.
 
Whirlpool brukar vara helt okej att prata med supporten. Jag hade ringt och sagt att du behöver justeras ugnens temperatur. Säg att elementen är hela och säg ohmvärdena. Samt hur mycket det nu skiljer sig. Är det inom ramen för de godkända värdena så säg att det behöver vara bättre. Kan säga som så att Whirlpool är nog det märket som har bland de bättre supporten. De kan säker maila hur du ändrar inställningarna. De andra märkena måste man vara certifierad och det får man bara vara med ett varumärke.
 
Hej,
Vi har en likadan ugn med samma problem så undrar om du lyckats lösa det med eller utan support från whirlpool?
Mvh, Fredrik
 
Fredrik Käck Fredrik Käck skrev:
Hej,
Vi har en likadan ugn med samma problem så undrar om du lyckats lösa det med eller utan support från whirlpool?
Mvh, Fredrik
Det slutade med att jag gjorde en typ deviationstabell (som man har till fast monterade kompasser på båtar) ;-)

Använde en separat ungstermometer och mätte upp temperaturskillnaderna vid ett antal olika grader mellan faktisk temperatur och angiven temperatur på ugnen. Skrev ut en snygg lapp och satte upp den på ugnen.

Just den här modellen på ugn har ingen finjustering på temperaturangivelse och tyckte inte det var värt kostnaden med nya delar.
 
Ok tack för snabbt svar. Dåligt att det inte går att justera.
 
Hej Fredrik,

Min mamma har en likadan ugn med liknande problem. Har du kommit fram till någon lösning med din?

/mvh Martin

Fredrik Käck Fredrik Käck skrev:
Ok tack för snabbt svar. Dåligt att det inte går att justera.
 
hej Martin,

fick följande svar från supporten:
Hej Fredrik

Vad ni kan pröva med är att återställa maskinen genom att dra ut stickkontakten från el utaget eller stänga av proppen i proppskåpet i 1 timme så att ni återställer elektroniken.

Skulle den inte fungera därefter så är ni vällkommen att kontakta våran service partner tel: 031 417122, FRIGO MASKINTEKNIK AB och hör er för om kostnader för undersökning/reperation.

Informerar er också om vad vi kan se på serienummret ni har skrivigt så är dena produkt tillverkad år 2013 vecka 7.

Med vänliga hälsningar

Maria
Whirlpool kundtjänst
0771-75 15 70


Har dock inte provat detta, har inga stora förhoppningar att det kommer funka. Så blir nog till att köra med en diff-tabell tillsvidare.

mvh, Fredrik


M MartinCW skrev:
Hej Fredrik,

Min mamma har en likadan ugn med liknande problem. Har du kommit fram till någon lösning med din?

/mvh Martin
 
C
"Stänga av proppen i proppskåpet i en timme" :crysmile:
 
Supporten gav ingen hjälp där över huvud taget, utan det är ett standardsvar i två punkter för att trötta ut och bli av med den betalande kunden.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Supporten gav ingen hjälp där över huvud taget, utan det är ett standardsvar i två punkter för att trötta ut och bli av med den betalande kunden.
Är det verkligen?

Har aldrig hört att man måste bryta centralen en hel timme. Är det någon kondensatorn som måste laddas ur?

10 sekunder eller kanske en minut tycker jag brukar räcka?
 
Har jag påstått nåt här som du invänder mot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.