tommib
Ja, det är allmänt bra att avskärma när man dammar och även om det nu inte verkar vara asbest så är en bra andningsmask med P3-filter ändå att rekommendera för dammiga jobb. Lungorna tar stryk i onödan annars och så jobbigt är det inte med masken.

Imkanalen är definitivt eternit.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej har samma problem. Se mina bifogade bilder. Slog sönder en bit för att titta men är inte säker ? vad säger ni ? Behöver få bort den för att få in mitt Ikea kök som är 228 men den sitter på 223 :(
 
  • Sönderslagen väggdel som avslöjar underliggande trä och murbruk, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sönderslagen väggbit som visar underliggande betong och kablar, med fokus på mätproblem för köksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en uppbruten bit av byggmaterial med skikt av vad som verkar vara gips och isolering, med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en sönderslagen bit av material, möjligen betong eller puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten väggsektion som visar insidan av ett mörkt och dammigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pirro Pirro skrev:
Hej har samma problem. Se mina bifogade bilder. Slog sönder en bit för att titta men är inte säker ? vad säger ni ? Behöver få bort den för att få in mitt Ikea kök som är 228 men den sitter på 223 :(
Det är är en eternitkanal ja och den innehåller asbest. Kan dock vara möjligt att du kan plocka ner den hel.
 
Den där typen av kanaler är ju hela rör man monterade upp. Borde inte vara nå som helst problem att få loss i hela bitar.
 
Innehåller gipsen runt omkring också asbest? Hur brukar dem sitta monterade ?
 
nej, gips är gips.
 
bumprar denna tråd lite,
Har en likadan kanal som är helt igensatt när lägenheten renoverades/byggdes om. men denna kanal sitter i ett sovrum och skulle vilja få in mer luft i detta rum. undrar om man kan sätta ett galler för att få in luften i rummet från kanalen. eller är det risk att man får in aspest i rummet då?
bostadrätt från 40-talet. vet inte om det är asbest men om man utgår från det kan man ändå öppna upp kanelen igen ?

kanalen går från ytterväggen så det vore kanon att få in lite mer utomhusluft. men somsagt vill inte råka ut för asbest.
 
Redigerat:
As-pest är något annat. Asbest kan inte spridas i en hel kanal. Du kan alltid installera ett 100-120mm plaströr i kanalen och sätta ventilhuvar som passar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
As-pest är något annat. Asbest kan inte spridas i en hel kanal. Du kan alltid installera ett 100-120mm plaströr i kanalen och sätta ventilhuvar som passar.
okay! kanon :) räcker det/funkar det att sätta bara ett ventilationsgaller?
 
K Killen som behöver hjälp skrev:
okay! kanon :) räcker det/funkar det att sätta bara ett ventilationsgaller?
Ja, du kan ju städa lite i kanalen (dammsuga).
 
R rävlyan skrev:
Domedagen är inte här än när det gäller asbets , det skrivs så mycket skrämselhicka om detta
så man kan bli tokig ( är inte det )
Men varför skrämma upp folk , att det inte är en bra det vet alla , men säga att det är livsfarligt
att peta på det som vissa säger är inte bra , det genererar bara oro i huvud och mage på en del ,
samt skapar vånda ända ut i fingerspetsarna på en del
Jag vet två rörkillar som dött av asbestlunga...
 
namnbyte
S star_daddy skrev:
Jag vet två rörkillar som dött av asbestlunga...
Finns en del skillnad i att arbeta med asbest dagligdags, kontra uddavis riva en eller annan ventkanal eller rörböj.

Det finns även folk som dött av att ha druckit för mycket vatten.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Jag vet två rörkillar som dött av asbestlunga...
Var de möjligen yreksverksamma på den tiden när man isolerade rör med asbest? Eller arbetat med asbestsanering?

Vet en bostadsrättsförening på 80 talet där de rev ut en större pannanläggning med tonvis med asbest, men även asbestisolerade kopparrör. Min kompis som bodde i föreningen såg hur saneringsgubbarna vid dages slut kom ut utan skyddsutrustningen (underarbetstid hade de skyddsdräkter med luftförsörjning utifrån via slangar), och dök ned i containern som var ganska full med asbest, och de fiskade fram alla kopparör och rev av asbesten från dem och tog rören med sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.