Hej,
Vi står i begrepp att dra igång ett fritidshusbygge på 90m2. Det tekniska samrådet stundar och då måste man leverera en ventilationsritning. Jag tänker 5 tilluftskanaler, en i varje sovrum och två i det större köket/allrummet. Jag tänker en PAX Calima frånluft i badrummet, men den känns lite underdimensionerad med sina 30 l/s. Därför tänker jag att man även kan ha en konstant frånluft genom köksfläkten. Finns det några sådana lösningar? Eller tänker jag helt fel, räcker det med endast en mekanisk frånluft i badrummet?
 
  • Ventilationsplan för fritidshus med markerade tillufts- och frånluftspositioner i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte sätta friskluftsventil mitt över köksbänken. I köket har man frånluft. Ventilen borde sitta någonstans mitt på långsidan, mellan eller över ett fönster. Alliansfläkten finns som suger luft konstant via köksfläkten upp och ut på taket. En fläkt på taket och en andra fläkt i spiskåpan när man lagar mat med forcerat luftflöde. Osäker på om den används i nyproduktion dock?
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Tack för input! Då flyttar jag på den, typ hit. Se bifgoat. Precis någon sådan fläkt jag funderade på. Men funkar en alliansfläkt i nyproduktion? Kan man ha två frånluft som arbetar "mot" varandra?
 
  • Ritning av lägenhetsplanlösning med markerad plats för föreslagen fläktinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det blir en lämplig placering av friskluftsventilen. Kan man dra ventilationsrör på vinden från badrummet till en takfläkt är det att föredra. Takfläkten håller i många år och man slipper att fasaden ser smutsig ut där man har en PAX som suger ut fuktig luft. Badrummet kan ha ett utsug på 15 lit/sek. Har man inte alliansfläkt får köksfläkten ha sin egen imkanal och fläkt i spiskåpan. En egen fläkt på taket som suger luften från badrummet och köket kan man alltid ordna. Borde vara varvtalsstyrd så man kan minska ventilationen när man inte bor i huset.
 
Dessvärre ingen vind, fritt upp till tak med saxtakstolar, men det borde ju gå att dra kanalerna i takstolarna? Hittade en alliansfläkt för villa och köksö på bygghemma:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...nke-alliance-opal-774-16-villa-kokso/p-562116

Det står såhär: "Här styr man både villans centralfläkt och Alliancens motor från reglaget på fronten. Möjlighet finns att öka ventilationen i våturymmen utan att starta motorn i Alliancen. Det inbyggda spjället möjliggör injustering av grund- och forceringsflöde. Den har en egen motor med tre hastigheter som ökar luftflödet vid matlagning."

Då borde det fungera om man kopplar ihop det som bifogad bild. Eller har jag missförstått något?
 
  • Ritning av ett hus med saxtakstrukturen och markerade ventilationskanaler för alliansfläkt i köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det låter bra. Utrymmet i taket mellan takstolarna måste absolut gå att utnyttja för ventilationsrör. Finns ju även böjliga/flexibla rördelar om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.