Det var inte jag som la in bilderna, men det spelar ingen roll... Ja, jag hade missat att de även har en ny utanpåliggande strömbrytare, har ingen egen erfarenhet av den, min känsla är att den är klumpigare än en gammal brytare men mycket bättre än den gamla renovan i förhöjningsram.

Letti gillar jag, utom på partier man inte drar utmed en list, där brukar jag återanvända tunn plåtklammer med skruv. Jag sparar det mesta jag plockar ned, och försöker återanvända där det går... :)
 
GK100 GK100 skrev:
Om du använder Letti blir det både snyggt och mer lättarbetat. Särskilt om du på en del ställen behöver lägga två kablar invid varandra. Som du ser på någon av bilderna JohanLun lagt in blir det inte så bra med TKK och flera parallellt. Den lilla konsten med såna installationer är att komma från såna dragningar och utnyttja alla dolda vägar som finns och planera allt före samt göra lika arbeten lika med tex princip för dosplaceringar osv. Tyvärr är det nog ganska svårt att hitta några som behärskar det numera det är en utdöd stam i stort sett.
Jag lade in bilderna och även om det hade varit snyggare med letti, så avråddes vi starkt av elektrikerna att sätta det, dvs de vägrade. Minns inte anledningen, men det var något med problem där benen böjt sig in i kabeln eller liknande som gjorde att de inte satte sådana längre, men jag kan minnas fel. Diskussionen var uppe i alla fall.

Men ärligt talat så bryr jag mig inte nu även om jag hade starka åsikter innan. Att det är klemmi syns inte annat än vid nära granskning och så länge man målar över klammer+kabel, så döljs det mesta. Hade jag tagit en bild på normalt tittavstånd hade det aldrig synts. Jag hade dock aldrig låtit klammer+kabel sitta utan att fogas in och målas över, så det rekommenderar jag oavsett vad man klamrar med.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Då var det okunniga elektriker du hade att göra med. Det problemet låg bakom att de sk blixtklammerna blev otillåtna och berör inte Letti öht och blixtklammer ligger långt bak i tiden. Har även lite att göra med kulo typ EKR dvs den modernare "dödskulon" utan yttre plastmanteln.

Det är oberoende alla normala avstånd i ett rum tydligt hur det är gjort där men rejäl jämning och målning bättrar ju läget. Det som sticker mest i ögonen är att man inte lyckats med max två kablar ihop.
 
nikasp
Klurar också på vad man ska ha men jag tycker att Renova är jäkligt fula jämfört med de idiotdyra snygga från byggnadsvårdsbutikerna. Lutar nog åt Renova ändå då det inte finns några alternativ mellan så att säga.

N Nicklas_gbg skrev:
Riktigt snyggt! Har faktiskt börjat tänka om när det gäller vissa saker... Har börjat fundera på att använda Schneider Renova för strömbrytare och uttag. De passar huset betydligt bättre än moderna uttag samtidigt som de inte är så löjligt dyra som de uttag man hittar i byggnadsvårdsbutiker och liknade.
 
nikasp nikasp skrev:
Klurar också på vad man ska ha men jag tycker att Renova är jäkligt fula jämfört med de idiotdyra snygga från byggnadsvårdsbutikerna. Lutar nog åt Renova ändå då det inte finns några alternativ mellan så att säga.
Kompromiss är uttag från Renova och svindyra brytare. Uttagen är snyggare än brytarna och det är uttag man har många av och de sitter ofta mer dolt dessutom med en ful kontakt i... :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då var det okunniga elektriker du hade att göra med. Det problemet låg bakom att de sk blixtklammerna blev otillåtna och berör inte Letti öht och blixtklammer ligger långt bak i tiden. Har även lite att göra med kulo typ EKR dvs den modernare "dödskulon" utan yttre plastmanteln.

Det är oberoende alla normala avstånd i ett rum tydligt hur det är gjort där men rejäl jämning och målning bättrar ju läget. Det som sticker mest i ögonen är att man inte lyckats med max två kablar ihop.
Bra, ska kolla med dom nästa gång hur läget är egentligen med klammer.

Att det går tre kablar just där har sina anledningar. Jag klandrar absolut inte elektrikerna för det, utan är helt enkelt en absolut nödvändighet så som allt är placerat. Att fixa det hade inneburit att bryta upp golv, flytta matning och massa annat.
 
Håller med nikasp m fl om Renova.
Uttagen kan jag leva med, men brytarna är ett designmässigt "stolpskott" i försöket att se retro ut.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Finns ju en ny utanpåliggande renovation-serie, men det är kanske den du refererar till?

[länk]
Ja precis, det är uttag och brytare från den utanpåliggande serien jag tänkte. Inte den infällda serien med förhöjningsram.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Skulle stått Renova istället för renovation i mitt inlägg ovan, men min telefon ville annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.