Hej! Jag undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter när det gäller inneväggar. Vi har varit inne i ett Modulenthus (Atmosfär), och tyckte att väggarna var tunna, dvs inte så stabila som vi hade hoppats. Är väggarna såna i trähus över lag, eller finns det andra trähusfabrikanter som har stadigare väggar? Tex Myresjöhus, Anebyhus, Trivselhus...?
 
jag har faktiskt undrat samma sak. skulle vara intressant att få koimmentarer på detta.

vi funderar på att betala en slant extra för att få en extra spånskiva mellan gipsskivorna. Är det någon som vet ifall detta är en bra investering eller inte.
 
Hej, hej

Jag tänker prioritera de delar av husbygget som är svåra/kostsamma att göra i efterhand, ytskikt slits och de vill man byta efterhand ändå. Att ljudisolera mellan våningar, sätta trä i väggarna och ha golvvärme i båda planen prioriterar jag. Materialet (spånskivor) kostar 15-20 kkr för en kåk (ca 180kvm), men sen ska de monteras också....

Eftersom jag gillar att kunna spika upp tavlor, lampor, bokhyllor, etc. så tänker jag sätta in spån i väggarna. :D
...Roger
 
Kvalitetshus ;)
Vi bygger med dem, stomrest.
de har dubbla spån & dubbla gips, samt att de har tvärställt reglarna så man får i lite x-tra isolering.
som sagt det är ju lite mer jobb men det blir bra :-*
 
Okej, så Kvalitetshus (har ej hört talas om dem tidigare - hur ligger de i pris och övrigt?) har stabilare väggar. Men är det någon som kan svara på hur Modulenthus väggar är jämfört med andra tillverkare, tex de jag nämnde? Kanske ingen som vet? Men jag hoppas det, för jag skulle så gärna vilja veta...
 
Har modulent 45x45 som reglar och spånskivor som skivor ?
Jag vet att hjältevadhus kör med spånskivor istället för gips,för de anser att gips är för skört,iaf i Tuna Backar/Järna/Södertälje + asfula skarv mellan spånskivorna överallt runt om väggarna... :surprised:
 
De trivselhus som ligger i mitt byggområde kör med 45x70 och enkel gips...
Själv bygger jag en finsk byggsats och jag kör med en mycket blandat kompott...
Grov köket mot köket:
Minerit 8mm,isolering 70mm,45x95,plywood 12mm,renoveringsgips 6mm
Sovrummen:
extra hård gips 13mm,isolering 45mm,50x60,extra hård gips 13mm
Köket mot hall/entre:
gips 6mm,plywood 12mm,isolering 70mm,45x95,plywood 12mm,extra hård gips 13mm
Duschrum:
Minerit 8mm,plywood 12mm,isolering 70mm,45x95,plywood 12mm,minerit 8mm
I vardagsrummet har jag plywood med isolering 45/70 beroende på vägg under extra hårda gipsskivorna förutom vid kaminen där jag kör med plåtreglar 45x70 och minerit 8mm...
Stadiga verkar mina väggar vara...
;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.