Hej alla!

Jag har lovat pojkvännen att spackla medans han är borta ifrån stan men har inte en aning om hur man egentligen gör. Lite pinsamt :)

Jag har spackel och spackelspade. Finns det nån bra guide att tillgå eller är det helt enkelt så att man bara tar upp lite spackel och stryker på tills det blir slätt för att sedan när det torkat dagen efter slipa ner det med sandpapper?

Sen, hur mycket tapet behöver man ta bort? Finns det något enkelt sätt att ta bort små tapetrester förutom att sitta och pilla med naglarna?

Det skall göras imorgon så jag behöver SNABBA svar!
 
Finns det verkligen ingen här på forumet som kan spackla :-[
 
  • Gilla
mehow
  • Laddar…
Hej Dollface,
1.Ta bort all gammal tapet som sitter lös, du behöver inte sitta och pilla med naglarna på dessa små små bitar, de slipar du lite på sen, så försvinner de.
2.Spackla ut ojämnheter och hål.
3.Slipa av överflödet med slippapper 120 korn.
4.Spackla igen.
Spacklet sjunker nämligen när det torkat.
Ibland kan det vara nödvändigt att spackla 3-4 gånger om du har stora hål i väggarna.
Känn med handen över väggen, då känner du om du har kvar några ojämnheter och vassa spackelkanter.
Var inte rädd att trycka på lite med spackeln, är man aldeles för löshänt blir det bara klumpigt och mer att slipa, spacklet ska ju fylla ut ojämnheterna och inte sitta på den släta ytan runtomkring.

Alla barn i början... :)
Lycka till och berätta gärna hur det gick.

// Fia

 
Ja för att man ska bli riktigt bra på spackla så går det många år, men det är bara att börja lära sig, kan inte annat än hålla med föregående.
 
Stora hål kan med fördel lagas med Casco gips filler då spackel bara sjunker in och spricker.
 
Hej vad kostar det att måla om ett hus utvändigt?
Dollface skrev:
Hej alla!

Jag har lovat pojkvännen att spackla medans han är borta ifrån stan men har inte en aning om hur man egentligen gör. Lite pinsamt :)

Jag har spackel och spackelspade. Finns det nån bra guide att tillgå eller är det helt enkelt så att man bara tar upp lite spackel och stryker på tills det blir slätt för att sedan när det torkat dagen efter slipa ner det med sandpapper?

Sen, hur mycket tapet behöver man ta bort? Finns det något enkelt sätt att ta bort små tapetrester förutom att sitta och pilla med naglarna?

Det skall göras imorgon så jag behöver SNABBA svar!
 
Minst lika viktigt som att lära sig spackla är det att slipa på rätt sätt. Man ska ha en hyfsat stor slipyta för att inte få ojämnheter. Låt säga ca 1dm*2dm. Är det en gipsskarv som ska slipas ska man ha cirkulerande rörelser med långsidan mot golvet.

Man kan förståss säkert göra på flera olika sätt, men det är så jag har hittat rätt iallafall.

Se till att ha relativt grovkornigt papper både till tapet och spackel, så slipper du slita ihjäl dig, spåren syns inte när du tapetserar eller målar ändå.
/CC
 
chris47 skrev:
Se till att ha relativt grovkornigt papper både till tapet och spackel, så slipper du slita ihjäl dig, spåren syns inte när du tapetserar eller målar ändå.
/CC
Nja, om du ska måla så är det grövsta pappret som är acceptabelt 120 och är det inte en jättetunn tapet så går det bra med 60-80, helst 80. Sen vet jag inte vad som är relativt för dig men grovkornigt för mig är 60 och grövre.
 
Du spacklar enklast genom att använda 2 spackelspadar där den ena används som påstrykare och den andra används till att ladda upp med spackel.
Du strycker på spacklet i vågrät riktning först och sedan drar du av det i en SNABB horisontell riktning. Det är viktigt att du arbetar någorlunda snabbt och i snabba bestämda rörelser. Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.