Huset är målat med visir och demidek för 8år sedan . Nu vill vi göra en strykning av fasaden igen. Målaren säger att det måste fogas i de sprickor som uppstått i panelen. Skall man verkligen täta huset så mycke? Förra målningen gjordes ingen fogning och vi har absolut inga problem men fukt eller mögel. Målaren säger att han inte kan lämna garanti för jobdet om vi inte låter honom foga. Hur skall vi göra?
Tacksam för råd.
 
Utan alltför stor kunskap skulle jag säga att man skulle foga större sprickor. Så har iaf vi gjort.
 
  • Gilla
Vanillas
  • Laddar…
Fogning förlänger livslängden på träfasaden. Dessutom finns det en estetisk aspekt - fasaden ser bättre ut.
 
  • Gilla
LATH och 1 till
  • Laddar…
Vad är det bästa att foga med?
 
en syntetisk fogmassa blir bra, försök att borsta sprickor rena eller krassa med en spackel eller stämjärn för att få det rent. Stryk lite förtunnad färg i dessa,och foga när detta torkat. Fogmassan får torka på ytan några dagar innan man målar färdigt
 
J
Latexfog skall det vara.

Lämnar man sprickorna så kommer det bli is i dem och så expanderar det och så...
 
saturnus skrev:
Fogmassan får torka på ytan några dagar innan man målar färdigt
På latextuben står det att fogen är övermålningsbar efter en timme.
 
  • Gilla
John T
  • Laddar…
Trä = linoljekitt tar lite tid innan det torkar men blir fantatiskt bra, har provat men dock målat över med linoljefärg.
 
silversmeden skrev:
Trä = linoljekitt tar lite tid innan det torkar men blir fantatiskt bra, har provat men dock målat över med linoljefärg.
Jo då,det går också bra, så gjorde man förr, men latexfog håller inte måttet utomhus.
 
saturnus skrev:
latexfog håller inte måttet utomhus.
Är du säker? Jag har i år använt Alccro Latexfog Universal, Kitt och fog till vår träfasad före målning. Till både små och stora sprickor samt kvisthål. Jag har ännu inte sett om det håller en längre tid. På latextuben står det att fogen kan användas både inomhus och utomhus. Fick dessutom tipset av högt kvalificerade hantverkare.
 
  • Gilla
Ovesson och 1 till
  • Laddar…
Vill lyfta en gammal tråd då jag hittat en riktigt bra utomhusfog som jag är riktigt nöjd med. Det är Bostiks Silmax 2620 som är övermålningsbar. Konsistensen är som en latexfog så den är väldigt enkel att smeta ut i springor, finns i olika kulörer.
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
dannedd dannedd skrev:
Vill lyfta en gammal tråd då jag hittat en riktigt bra utomhusfog som jag är riktigt nöjd med. Det är Bostiks Silmax 2620 som är övermålningsbar. Konsistensen är som en latexfog så den är väldigt enkel att smeta ut i springor, finns i olika kulörer.
Hej!
Hur länge fick du vänta på att det skulle härda/torka innan det gick att måla över?
 
Kan tillägga att jag fogat stora fogar upp till 15mm med en bottningslist bakom (från biltema), övermålades sedan med demideck. Inte en spricka efter ca ett år.
 
  • Vitmålat trätak med fogade skarvar och bottningslist, ingen sprickbildning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat träpaneltak med bottningslist och en lampa under installation, inga sprickor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till höger övermålad 2ggr
 
  • Utsnitt av inomhustak och väggmålning, två gånger övermålad på höger sida, med synlig textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.