Excel
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går det att införa guldmyntfot? :thinking:
Betyder det att alla pengar ska vara säkrade av exakt lika mycket guld, antingen i mynten själva eller i någon guldreserv?

Om jag kikar lite på mängden guld i världen (ca 165.000 ton) och världens samlade förmögenhet 241 000 miljarder USD (2013, vilket troligen är ca 50% mer idag, då denna nettoförmögenhet växte med 68% mellan 2003 och 2013).
[länk]

Om vi tar allt världens guld (alla måste lämna in sina mobiltelefoner) så blir det 2,19 miljarder USD / ton guld.
Dvs 2,19 miljoner USD/kg.
Och idag är guldpriset en dryg halv miljon SEK /kg, så ska allt världens guld omvandlas till en garanti för all världens förmögenhet så måste guldpriset stiga med 35ggr - och detta ifall vi alltså använder allt guld i världen som valutareserver. Inga smycken kvar, ingen elektronik, inget annat som behöver guld.
Jag tror det skulle funka guldmyntfot, man behöver ju inte backa upp med 100%.
Gick ju bra till Nixon pajjade systemet.
 
Mikael_L
Excel Excel skrev:
Jag tror det skulle funka guldmyntfot, man behöver ju inte backa upp med 100%.
Gick ju bra till Nixon pajjade systemet.
OK.
Så om vi tänker oförändrat guldpris samt att hälften av guldet i världen sugs ner i guldreserverna så innebär det att vi backar upp 1/70 av världens förmögenhet.
Dvs 1,4 cent av varje dollar är garanterad i guldreserven ... :rolleyes:
Eller 1,4 öre av varje krona, om det nu är lättare att relatera till.

Excel Excel skrev:
Gick ju bra till Nixon pajjade systemet.
Du har nog ingen aning om hur mycket penningmängden har ökat sedan Nixon's dagar, eller förmögenheterna.


Dessutom, när allt guld i världen ägs av någon, så måste ju staterna i princip köpa upp alla världens tillgångar för att lägga i bankvalvet.
Eller 1,4% av tillgångarna, ifall de väljer att backa upp med endast den procenten.
 
Excel
Tänker mig nog den uppbackning som nämns i videon som mer rimlig med ett guldpris på 15.000 USD /oz.
 
Mikael_L
Excel Excel skrev:
med ett guldpris på 15.000 USD /oz
OK, med ett drygt 7,5 ggr högre guldpris än idag.

Jaja, jag vet ju vilka som önskar det ... :)
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Excel
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, med ett drygt 7,5 ggr högre guldpris än idag.

Jaja, jag vet ju vilka som önskar det ... :)
Jag skulle föredra det, ligger ju tungt som fan i guldfonder. Eftersom Warren Buffet nu klivit in kommer vi se en klättring mot 25k USD /oz
 
Varför finns det fortfarande en idé om att guld har ett mytisk fast värde som inte förändras över tid och att det skall vara betalmedel?

Guldproducenterna vill nog för lönsamhetens skull att tillgång och efterfråga skall styra priset.

Att skapa en guldfot á 1,4 procent är ju ingen jättegarant, Bretton Woods hade vill jag minnas runt 40% guldfot.
 
C
  • Relativt lätt att undersöka, känna igen och förstå (jämfört med t.ex. kryptovalutor).
  • Stabilt grundämne (hög smältpunkt och reagerar inte med andra ämnen) men går ändå att smälta med relativt enkel (förindustriell) utrustning.
  • Inte giftigt eller radioaktivt.
  • Lagom sällsynt så att ett värde som man kan behöva bära med sig motsvarar en rimlig mängd material och det är lagom dyrt att anrika nytt material i naturen så att värdet på valutan inte kan urholkas för snabbt.

Material med liknande egenskaper är platina (med mycket hög smältpunkt), rodium (mycket sällsynt) och palladium.

De enda materialen som kan ha någorlunda fast värde i förhållande till varandra är sådana där det ena kan produceras eller utvinnas och sedan med en förutsägbar process omvandlas till det andra (spannmål -> mjöl, råolja -> bensin).
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
De enda materialen som kan ha någorlunda fast värde i förhållande till varandra är sådana där det ena kan produceras eller utvinnas och sedan med en förutsägbar process omvandlas till det andra (spannmål -> mjöl, råolja -> bensin).
Fast värde mot vad?
Mot dollars? Guldet har ökat 5000% på 50 år
Mot andra tillgångar?
Guldet värderas väl mot tillgång och efterfråga på guldet och mot värderingsbasen?
 
C
Villa vista Villa vista skrev:
Fast värde mot vad?
I förhållande till varandra skrev jag. Mjöl har relativt fast värde i förhållande till spannmål. Bensin har relativt fast värde i förhållande till råolja. Varor som inte är relaterade till varandra på detta sätt måste få variera i värde i förhållande till varandra.

Villa vista Villa vista skrev:
Mot dollars? Guldet har ökat 5000% på 50 år
Det är ett fånigt sätt att uttrycka saken. Mer rimligt är att säga att dollar har fallit 98 % mot guld. Jämför man en mängd varor (koppar, järn, olja, spannmål, ...) så har de rört sig en del mot varandra. Men jämför man dem var och en mot dollar och konstaterar att de alla har ökat med tusentals % måste man inse att det i själva verket är dollar som har fallit enormt.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
I förhållande till varandra skrev jag. Mjöl har relativt fast värde i förhållande till spannmål. Bensin har relativt fast värde i förhållande till råolja. Varor som inte är relaterade till varandra på detta sätt måste få variera i värde i förhållande till varandra.
Jag missförstod nog dig., sorry :)

C civilingenjören skrev:
Det är ett fånigt sätt att uttrycka saken. Mer rimligt är att säga att dollar har fallit 98 % mot guld. Jämför man en mängd varor (koppar, järn, olja, spannmål, ...) så har de rört sig en del mot varandra. Men jämför man dem var och en mot dollar och konstaterar att de alla har ökat med tusentals % måste man inse att det i själva verket är dollar som har fallit enormt.
Tja, alla världens index anges i ökning/minskning mot tex dollars vilket kan tyckas fånigt. Prisets utveckling av en tillgång beror på på flera faktorer bla pengamängden och förtroendet till en valuta men trots detta anges valutan som bas och ej tvärt om.
 
Excel
Det bli allt mer tydligt att det barkar åt skogen. Guldpris slog rekord i höstas och centralbanker fortsätter trycka pengar. Våren blir intressant, viktigt att hålla koll nu.
 
Excel Excel skrev:
Det bli allt mer tydligt att det barkar åt skogen. Guldpris slog rekord i höstas och centralbanker fortsätter trycka pengar. Våren blir intressant, viktigt att hålla koll nu.
Bara av ren nyfikenhet, finns det någon gång du tyckt det sett bra ut, eller har det "alltid" varit på väg att barka åt skogen?
 
Excel
S Strontus skrev:
Bara av ren nyfikenhet, finns det någon gång du tyckt det sett bra ut, eller har det "alltid" varit på väg att barka åt skogen?
Ja innan jag läste på och skaffade mig kunskap
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Pandemi utom kontroll, chefer som tränger sig före i kön, en allmän syn på att korruption är ok, förenklade förklaringsmodeller till samtliga samhällsproblem (man hittar någon grupp att skylla på), alltfler står utanför arbetsmarknaden, regeringen är hysterisk och tyckeratt restaurangbesök är det viktigaste, samtidigt skall man nu kunna stänga ner ännu fler aktiviteter, huspriser skenar och det finns inget utbud i större städer dig folk flyttar. Vi bygger lyxlägenheter när många skulle behöva en billig hyreslägenhet. Och för att runda av ett elnät som håller på att kollapsa medans regeringen flamsar runt med att vår elexport är större än nånsin samtidigt som vi skall sluta dammsuga och vi skall äta kall mat.

Vad kan gå fel?

Jag tror inte på en kollaps men väl på ett nytt 70-tal. Blir så när drömmande idealister tillåts tramsarunt och demagogin upphöjs till statsreligion.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Excel
Inflationen nu 8,5% i USA och EU 6%.
Jag tror på att det ökar lite till innan vi går mot deflation igen. Gissar på 10-15% innan det vänder i USA.

Vi går sedan in i ny period av deflation och nya stimulanspaket som vi aldrig tidigare skådat. Detta är början på slutet för USD som världsvaluta.

Råvaror kommer öka mångdubbelt typ, guld, koppar, silver, zink, nickel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.