Hej!

Vi är mitt uppe i den invändiga byggnationen av vårt hus. Vi har beställt huset färdigt utvändigt, men byggsats till det invändiga och så gör vi det jobbet själva. Nu har vi fått indikationer på att vi måste ha någon form av säkerhetsräcke vid trapphålet (där det just nu står en stege i en öppning som är ca två meter bred (och 2,5 meter nedanför är det betonggolv). Är det någon som vet vad det finns för bestämmelser kring detta? Vi är ju bara hemmabyggare, och är inte så insatta i denna typ av regler och lagar. Det springer ju en och annan utomstående hos oss - rörmokare, elektriker etc.

Någon som kan hjälpa oss med lite mer info (eller var man kan hitta info om det)?

Stort tack på förhand!  :)
 
Trapphålet i mitt bygge är täckt av lösa stålgångskivor - sådana de använde utvändigt som golv på byggställningen. Sedan kompletterad med vanlig stege. Du kan säkert låna/hyra ett par sådana hos någon byggare/byggvaruhus. Eller köpa och sälja därefter. Jag vet inte vad regelverket säger men det verkar mycket troligt att öppningen bör vara täckt.
 
det är klart ni ska ha ett räcke, ett hål är ju livsfarligt.

Varför inte bara spika upp ett hemmagjort räcke, det är ju gjort på nolltid. Jag har satt upp stolpar av 45x70, handledare är nån gammal träbit som blivit över, mellanstolparna har jag gips eller OSB. Sitter stadigt, ingen kan trilla ner. Nästan gratis.
 
Tack för ditt svar! Jag glömde nämna att vi har innerväggar på övervåningen, på ömse sidor om trapphålet, så det går inte att lägga över nånting. När det var bara ett gapande hål, hade vi tunga plank över det. Med plats för stegen, så klart. Men nu går det inte att täcka över plant längre... vår trappa kan man nog kalla u-trappa med två raka trappor + vilplan, så just nu är det ett ca två meter brett rektangulärt hål där ena kortsidan är öppen och "fallvänlig"...

Så på något vis skulle man kanske bygga ett räcke. Men hur mycket det ska tåla, undrar man ju... om en 100 kilos-rörmokare rusar mot det i full karriär, är det väl inte mycket som pallar trycket.. och det smidigaste är ju att bara ha stegen på den här sträckan, när man kånkar upp och ner en massa grejor över kanten. Å andra sidan vill man ju inte stå där med ansvaret om Roffe Rörmokare snubblar till och landar hårt på betonggolvet...
 
Du kommer ju ha räcke där så småningom, så du kan ju skruva i golvet och väggen där det framtida räcket kommer sitta.


Som sagt, druttar rörisen, lysmasken eller målarn ner så är det ditt ansvar...


 
Fixa ett räcke/lucka INNAN något händer....
lucka_smal.jpg
 
Kirrat! Tack för era svar å ha en trevlig bygghelg :)
 
Trots min präktighet kan jag avslöja att vi aldrig hade skyddsräcke för vårt hål. Fritt fall ner i källaren från övervåningen.
 
På en byggarbetsplats måste man följa Arbetsmiljölagens regler och de författningar som Arbetsmiljöverket fastställt, närmast AFS 1999:3.
Dessa bestämmelser reglerar bl.a vilka åtgärder som skall vidtas för att förebygga risken för fallolyckor och andra olycksrisker på arbetsplatsen.

En arbetsmiljöplan som beskriver de risker som finns och vilka åtgärder man avser att vidta skall upprättas. Det är byggherren (den som låter bygga huset, alltså inte någon entreprenör) som har ansvaret för att en sådan plan upprättas och följs. Finns ingen sådan plan och detta uppdagas vid en kontroll av en arbetsmiljöinspektör, eller om en olycka händer, döms byggherren till böter.

Om flera arbetar på byggnadsplatsen skall det finnas en samordningsansvarig för skyddsarbetet. Även detta ansvar utgår från byggherren men kan överlåtas till någon som har erforderlig kompetens och kan påverka arbetarskyddet på platsen.

Just fallolyckor i anslutning till trappschakt skall naturligtvis förebyggas genom uppsättande av erforderliga räcken.
Vidare får inte stege användas mera än vid ytterst tillfälliga arbeten. För kommunikation mellan två plan skall byggtrappa användas om den permanenta trappan saknas.

En annan sak som är viktig ur fallolyckssynpunkt är att det både in- och utvändigt finns ställningar vid arbeten på högre höjd än 2 meter samt skyddsräcken för fall från exempelvis tak.

Detta med arbetarskydd är en mycket viktig sak som ofta förbises. Men om olyckan är framme kan ju hemska saker hända....

På Arbetsmiljöverkets hemsida finns länkar till alla regler som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.