Cheesen
Ja man får väl hoppas att nya regelverket blir bättre. Ser många nyproducerade hus utan varken förvaring eller förrådsutrymme. Men man kanske inte ska ha något julpynt eller någon kälke till barnen längre.
 
Ja, det snålas in på varje minsta kvadratmeter. Har t om sett nya lägenheter utan någon som helst klädförvaring. Lägenhetsinnehavaren förmodas att montera in lösa garderober där det ev finns plats.

Villor byggs också numera väldigt sparsamt med förrådsutrymmen. Pannrum finns inte heller utan man trycker in allt i tvättstugan.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Cheesen
L lordi skrev:
Villor byggs också numera väldigt sparsamt med förrådsutrymmen. Pannrum finns inte heller utan man trycker in allt i tvättstugan.
Det fenomenet har jag också sett, och förundrats över. När man tittar i huskatalogerna så är det få hus som faktiskt har en vettig Förråds och förvaringslösning. Garaget är lika lite plats för vinterkläder som kylskåpet är för franskbrödet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja man får väl hoppas att nya regelverket blir bättre. Ser många nyproducerade hus utan varken förvaring eller förrådsutrymme. Men man kanske inte ska ha något julpynt eller någon kälke till barnen längre.
Med bättre, menar du då mer detaljstyrning av hur man får bygga?
 
L lordi skrev:
Pannrum finns inte heller utan man trycker in allt i tvättstugan.
Nu skippar man tvättstugan också och trycker in allt i badrummet.
 
Jag jobbar med nyproduktion och förstår inte vad det är som är otydligt. Alla lägenheter vi producerar har förråd antingen i lägenheten eller fristående i t.ex. källare eller på vind. Sen kan jag hålla med om att minsta måtten på dessa är ganska små. Mängden klädförvaring i lägenheterna finns det också standarder för och är enligt mig ganska generösa.

De fall där detta har saknats har förmodligen arkitekt på uppmaning av beställare dragit en fuling och kommunen har helt enkelt missat det i sin granskning.

Problemet med lite förvaring kommer framför allt när äldre flyttar från hus till lägenhet och tar med sig 50 år av påsamlat skit. Då spelar det ingen roll hur mycket förvaring det hade funnits.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
B
F falkn skrev:
Jag jobbar med nyproduktion och förstår inte vad det är som är otydligt. Alla lägenheter vi producerar har förråd antingen i lägenheten eller fristående i t.ex. källare eller på vind. Sen kan jag hålla med om att minsta måtten på dessa är ganska små. Mängden klädförvaring i lägenheterna finns det också standarder för och är enligt mig ganska generösa.

De fall där detta har saknats har förmodligen arkitekt på uppmaning av beställare dragit en fuling och kommunen har helt enkelt missat det i sin granskning.

Problemet med lite förvaring kommer framför allt när äldre flyttar från hus till lägenhet och tar med sig 50 år av påsamlat skit. Då spelar det ingen roll hur mycket förvaring det hade funnits.
Vad är minimikraven för förråd och klädförvaring?
 
L lordi skrev:
Ja, det snålas in på varje minsta kvadratmeter. Har t om sett nya lägenheter utan någon som helst klädförvaring. Lägenhetsinnehavaren förmodas att montera in lösa garderober där det ev finns plats.

Villor byggs också numera väldigt sparsamt med förrådsutrymmen. Pannrum finns inte heller utan man trycker in allt i tvättstugan.
Förr så var det vanligare att man hade tvättmaskin i badrummet.

Hur många villor bygger man med panna idag?
Fjärrvärme, VVB, eller Bergvärme är väl inte så konstigt att placera ihop med tvättmaskin, om man inte vill ha tvättstugan i badrummet.
Tvättstuga är ju trots allt ett utrymme som du inte använder så mycket.
 
M mattoys skrev:
Tvättstuga är ju trots allt ett utrymme som du inte använder så mycket.
Beror på hur många barn och hobbyn du har... Mer där än i dagens man cave.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.