Hej Byggahusare, läser mycket här på forumet och här kommer min första trådstart.

Vi ska bygga pool för åretruntbruk. Poolmått ca 3,9x2,4m med lite golvyta på två sidor av poolen. Tanken är att gjuta en bottenplatta, mura pool och teknikrum med lättklinkerblock (typ Finja Fördel) och sedan gjuta en platta runt uppe där jag sen murar själva huset med isolerblock. Uppvärmning med luftvärmepump. Takbeklädnad lutar åt sedum. I stort sett hela ena långsidan (mot sydväst) ska bestå av fönsterdörr/fönsterparti där minst halva längden är öppningsbart. Det finns inga egna barn med i bilden så det är ingen hopp- och lekpool utan ska huvudsakligen användas för motionssim med swimtrainer.

Bifogar ett foto på läget och en pdf med enklare ritningar. Tar tacksamt emot synpunkter på det mesta, poolstorlek, golvyta runt poolen, materialval, konstruktion mm, men mina frågor i nuläget är främst följande:

1 - Lutar åt att lägga i en liner eftersom det verkar minst dyrt... Vad jag har svårt att hitta beskrivningar/bilder på är hur man på ett snyggt sätter fast linern i ovankant. Observera att ena gaveln på poolen ska gå kant i kant med insida yttervägg. Kan man bygga så och få en bra lösning med linern?
2 - Vill få undan teknikrum med filter/cirkulationspump/värmeväxlare i utrymme under golvet. Har någon en bra lösning på lucka i golvet? En annan lösning är att bygga en dörr så man går in från grusvägen på framsidan. Dock känns det lite svårt eftersom jag ska bygga en längsgående granitmur ca 2m framför poolhuset vilket gör den muren lite mer komplicerad känns det som. (Har tillgång till ganska mycket mer av sådana granitblock som ni ser på bilden).
3 - Golvvärme? Blir antingen klinker på golvet eller bara stålslipad betong med lämplig ytbehandling. Ska man satsa på vattenburen golvvärme eller är det overkill? Det borde väl gå hyfsat enkelt eftersom man ändå har värmepumpen på plats?
4 - Är det olämpligt att ha fönsterpartiet så nära poolkanten? Blir komposit/aluminium (förmodligen Orama som jag har bra erfarenhet av tidigare) så är ju inget som kan ruttna i alla fall.

Tack på förhand för eventuella svar och tips!
 
  • Tom poolgrund med grus och stenar framför ett tvåvåningshus, i beredskap för byggande av åretrunt-pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ganska mycket med vattenrening samt vent om man skall ha bra värden inomhus.
Till att börja med, vent. Klor reagerar med det mesta. Gaserna som kan bildas kan vara toxiska, ohälsosamma eller bara otrevliga. Det beror på vad kloret har reagerat med. Man använder tex UV-ljus för att oxidera med. Solen är en bra UV-källa men glas tar väck den möjligheten, vinden utomhus ventilerar bra. Så det finns en del att tänka på när man bygger in.
Rening av vatten. En nyfylld bassäng med kommunalt dricksvatten tar en dryg vecka att o rena upp till bra badvattenkvalitet för att få till alla normer. (Vatten innehåller en del spårämnen och klor reagerar med allt.)
Ge inte upp men var beredd på att lägga en del energi och lärande innan vattnet är av högsta klass.
 
Har äntligen fått tummen ur med inomhuspoolprojektet! Det är första gången jag murar så det var lite trevande i början men tyckte jag hade fått upp farten någorlunda när jag tyvärr blev tvungen att avbryta pga kraftigt regn.

Har ännu inte spikat all detaljer, blivit lite justeringar på måtten och skulle förstås lagt upp en ny ritning om jag haft tillgång till den. Bjuder på en bild från sovrumsfönstret så länge!

Konstruktionsmässigt har jag utgått från en typritning från finja men gått upp till 300-bredd på blocken samt har injekterat 12-järn i plattan som sticker upp i varje hål, alltså 2 järn per block. Sen ska jag armera med bistål i varje skift. Tänker att det inte är fel att ta i lite eftersom jag ska gjuta platta på två sidor av poolen och kommer därför behöva motfylla och packa helt upp långt innan det blir vatten i poolen.
 
  • Byggplats med grundkonstruktion för inomhuspool, materialpallar och fordon intill rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tommyss
  • Laddar…
Efter lite semestertripp och mera regnande så går murningen sakteligen framåt och under tiden funderar jag på en del saker. Har fått offert på utrustning från folkpool men har inte orkat fråga någon annanstans. Är det väldigt dumt att inte fråga vidare hos andra leverantörer eller har alla ändå likvärdig kvalitet/pris?

Finns det någon som kan svara på var man ska placera inlopp och bräddavlopp/skimmer? Ritningen som ligger bifogad som PDF i första inlägget gäller förutom att poolen har växt 30 cm på både bredd och längd. Det kommer ju vara väggar kant i kant med ena långsidan och kortsida så då omöjliggör väl det att placera bräddavlopp där? (På de bilder jag sett så är det ett lock på skimmern vilket ju då kommer hamna i väggen).

Ska ha liner i poolen och har letat bilder på snap-in-lister. Kan man montera snap-in-list liggande på poolkanten som man döljer med kakel och sedan en stående list på gavelväggen (där innerväggen ju fortsätter helt upp till taket) och få det att se snyggt ut?
 
S Surly skrev:
Efter lite semestertripp och mera regnande så går murningen sakteligen framåt och under tiden funderar jag på en del saker. Har fått offert på utrustning från folkpool men har inte orkat fråga någon annanstans. Är det väldigt dumt att inte fråga vidare hos andra leverantörer eller har alla ändå likvärdig kvalitet/pris?

Finns det någon som kan svara på var man ska placera inlopp och bräddavlopp/skimmer? Ritningen som ligger bifogad som PDF i första inlägget gäller förutom att poolen har växt 30 cm på både bredd och längd. Det kommer ju vara väggar kant i kant med ena långsidan och kortsida så då omöjliggör väl det att placera bräddavlopp där? (På de bilder jag sett så är det ett lock på skimmern vilket ju då kommer hamna i väggen).

Ska ha liner i poolen och har letat bilder på snap-in-lister. Kan man montera snap-in-list liggande på poolkanten som man döljer med kakel och sedan en stående list på gavelväggen (där innerväggen ju fortsätter helt upp till taket) och få det att se snyggt ut?
ja det är dumt att inte fråga flera leverantörer.

det normala är att ha inloppen på ena kortsidan och utlopp/breddavlopp på den andra. Om du ska ha ett eller två inlopp styrs av vattenvolymen, men kör du på två så slipper du områden med sämre cirkulation.

Linerlist: lägga klinker ovanpå låter väl ok, men du kommer behöva gjuta eller spackla in listen så att du har lämpligt underlag för klinkerplattorna. Någon list som är gjord för vertikalt montage vet jag inte om jag sett, tror du ska tänka om där.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på resultatet. Roligt om du kunde berätta.
 
Blev inte så mycket gjort på semestern som jag tänkte så jag har inte så mycket att berätta. Murningen är klar men sen har det inte hänt mer. Återkommer framöver!
 
  • Gilla
carinpeter
  • Laddar…
Inomhuspool med trappa och sittplatser, maskinrum under golvet. Projekt avslutat maj 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhuspool med synligt maskinrum under golvpanel vid sidan om trappan, komplett med poolleksaker och soliga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här får du lite inspiration från mitt projekt som är i stort sett färdigt. Jag har maskinrum under golvet längs den sidan där trappan är. Började bygga i maj 2019
 
  • Gilla
Ere och 16 till
  • Laddar…
Varför integrerade du inte poolen med boningshuset?
 
J Järnstål skrev:
[bild] [bild]
Här får du lite inspiration från mitt projekt som är i stort sett färdigt. Jag har maskinrum under golvet längs den sidan där trappan är. Började bygga i maj 2019
Kul att se! Vad är det för mått på poolen?
 
C carinpeter skrev:
Kul att se! Vad är det för mått på poolen?
Den är 4,5*9m plus trappa och 1,5m djup. Var en utomhus pool från början.
 
J Järnstål skrev:
[bild] [bild]
Här får du lite inspiration från mitt projekt som är i stort sett färdigt. Jag har maskinrum under golvet längs den sidan där trappan är. Började bygga i maj 2019
Snyggt! Kan man läsa mer någonstans eller vill du berätta mer här? Uppvärmning, avfuktare, väggkonstruktion, vattentemperatur, lufttemperatur...? Något du ångrar eller hade gjort annorlunda om du skulle göra det igen?
 
  • Gilla
carinpeter
  • Laddar…
S Surly skrev:
Snyggt! Kan man läsa mer någonstans eller vill du berätta mer här? Uppvärmning, avfuktare, väggkonstruktion, vattentemperatur, lufttemperatur...? Något du ångrar eller hade gjort annorlunda om du skulle göra det igen?
Uppvärmningen är jordvärmepannan i huset som står för, avfuktare är en poolavfuktare från woods. Vattnet ligger omkring 28grader och luften i rummet på 25. Konstruktionen på väggar är som i övriga huset 220+45 men har ju tätskikt 2,5m upp på alla väggar samt ångbroms i väggar och tak. Pooldelen har en egen ftx ventilation som är kraftigt överdimensionerad. Skulle vilja polera poolen mer men blev för ivrig att kunna börja bada.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
En bekant har separat poolhus, men man kan gå dit från huvudbyggnaden via en underjordisk tunnel, det kanske vore något? ;)

Främst något att fundera på för de som tänker starta projekt i framtiden...
 
  • Gilla
Lazze och 1 till
  • Laddar…
Golvvärme är bra men tänk till lite kring hur du tekniskt löser det så att du tex kan stänga av golvvärmen under vintern utan att slingorna fryser sönder, eller utan att poolen snor värme från slingorna. Särskilt om du tänker att du inte ska använda poolen en vintern. Du kanske tänker nu att du alltid kommer att använda den, men troligtvis kommer du inte det.

Vi har golvvärme och en inomhuspool och på vintern så suger poolen värme från golvvärme, vilket egentligen bara är irriterande från ett ekonomiskt perspektiv. Nu kunde vi inte stänga av slingorna då de skulle fryst sönder isf.

En annan sak som kan vara bra, som Jag inte vet om det är ok men som finns vid vårt hus är dagvatten avledning som vi kan tömma poolen i om vi vill (förra ägaren av vårt hus rekommenderade det snarare än husets avlopp för att det avloppet inte han ta emot vatten i samma fart.

Är det en jetstream du tänkte installera? Om du tänkte använda såna där gummiband nu till en början så är det bra att skapa ett utrymme för en jetstream i framtiden med el och vattenrör. För efter du gjutit är det ett helvete att montera dem om du inte tar en toppmonterad men de år både fula och låter mkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.