Jag tänkte ge mig på att foga lite lister för första gången. Har läst på ett tag och det verkar som att Tec7 eller annan MS-polymer rekommenderas.

En tub Tec7 inhandlades. När jag öppnade tuben såg jag att ytan på fogmassan i tuben hade torkat. Tänkte inte mer på det utan det är väl så det blir, tuben var ju trots allt försluten och bäst före-datum ett år från inköpsdatum.
Kan konstatera att jag behöver besöka gymmet i några år om jag ska försöka foga med denna. Vet inte hur hårt jag tryckte fogpistolen men jag tror att man än idag ser spår av handtaget i min handflata!

Innan jag gav upp hann jag kladda ner testlisten en aning och det var rent jävligt att få bort då jag inte var så värst förberedd till att börja med.

Hur som helst. Nu ska jag göra ett nytt försök efter att ha fått en ny tub.
Vad behöver jag ha för verktyg och hjälpmedel? Såpvatten för att jämna ut fogen... vad exakt är såpvatten? Grumme grön tvättsåpa?
Om jag skulle råka kladda någonstans (har dock laddat upp med maskeringstejp denna gången), hur avlägsnar jag detta? Med såpvattnet eller något avfettningsmedel?

Drar jag fogen med fingret eller silikonpaddel? Det blev ju hemskt kladdigt och svårt att få bort från fingrarna utan rätt grejer kände jag.

För att sammanfatta:
Vad för verktyg behöver jag?
Vad för rengöringsmedel behöver jag?
 
Har en hel del erfarenhet av tec7 applicering. Jag brukar ta en kopp ljummet vatten med en (1) droppe yes handdiskmedel i. Diskmedlet är bara för att det skall bli glatt och det funkar lika bra med tvål t.ex.

Att tvätta bort tec7 är bara att glömma, jag tror inte det går. Se till att inte få det på kläder, för det går aldrig bort. Tricket är att ha med sig en rulle hushållspapper och torka av fingret efter varje användning. Kladdar du på fel ställe så är det mekanisk borttagning som gäller för det finns inget (mig veterligen) som löser upp det.
 
V vectrex skrev:
Kladdar du på fel ställe så är det mekanisk borttagning som gäller för det finns inget (mig veterligen) som löser upp det.
Innan det härdat måste man kunna ta bort det, väl?
 
M mickeforsberg skrev:
Innan det härdat måste man kunna ta bort det, väl?
Ja, mekaniskt med ett papper eller något lämpligt att skrapa med. Jag vet inget som faktiskt löser upp det, men det brukar gå att få bort med ett papper t.ex.

Tänk på att det härdar mha fukt så vatten påskyndar härdningsförloppet.
 
  • Gilla
marcusL79
  • Laddar…
A
Personligen hade jag använt målarfog(latex,akrylat)tec7 är ju bara ett j**la kladd i det sammanhanget:thinking:
 
Det är väl uingefär lika kladdigt som latexfog. Men det blir en mycket mer hållbar fog. Krymper inte, spricker inte.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Latex och akrylatfog tycker jag är det sämsta skit som finns. Tec-7 håller över tid, gulnar inte och blir ful. Kladdighetsnivån är väl rätt likvärdig skulle jag säga, akrylatfog går väl dock att tvätta av med tvål och vatten innan den härdat.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Ja hur var det nu med tec-7 och gulna. Har fogat med tec7 på ett ställe och det är den enda gula fogen som ska vara vit som jag har i huset.

Någon här sa att Tec7 behöver exponeras för uv-ljus för att inte bli gul? Eller hur var det nu...?
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Är TEC7 färgäkta?
Vit TEC7 kan gulna något om den inte får UV-ljus under härdning. Dom andra färgerna är kulörstabila.
TIPS: för att undvika gulning, låt ljus stå på i rummet åtminstone första dygnet under härdningen
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är TEC7 färgäkta?
Vit TEC7 kan gulna något om den inte får UV-ljus under härdning. Dom andra färgerna är kulörstabila.
TIPS: för att undvika gulning, låt ljus stå på i rummet åtminstone första dygnet under härdningen
Tack för tipset! Ska man låta en vanlig lampa stå igång alltså, eller behöver jag släpa in svärmors solarielampa? :thinking:

Försökte hitta engångshandskar för att jämna ut fogen med... lycka till med det i Corona-tider.
 
M mickeforsberg skrev:
Tack för tipset! Ska man låta en vanlig lampa stå igång alltså, eller behöver jag släpa in svärmors solarielampa? :thinking:

Försökte hitta engångshandskar för att jämna ut fogen med... lycka till med det i Corona-tider.
Vet ej, min tec7 fog är gul.....:)
 
  • Haha
mickeforsberg
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Jag tänkte ge mig på att foga lite lister för första gången. Har läst på ett tag och det verkar som att Tec7 eller annan MS-polymer rekommenderas.

En tub Tec7 inhandlades. När jag öppnade tuben såg jag att ytan på fogmassan i tuben hade torkat. Tänkte inte mer på det utan det är väl så det blir, tuben var ju trots allt försluten och bäst före-datum ett år från inköpsdatum.
Kan konstatera att jag behöver besöka gymmet i några år om jag ska försöka foga med denna. Vet inte hur hårt jag tryckte fogpistolen men jag tror att man än idag ser spår av handtaget i min handflata!

Innan jag gav upp hann jag kladda ner testlisten en aning och det var rent jävligt att få bort då jag inte var så värst förberedd till att börja med.

Hur som helst. Nu ska jag göra ett nytt försök efter att ha fått en ny tub.
Vad behöver jag ha för verktyg och hjälpmedel? Såpvatten för att jämna ut fogen... vad exakt är såpvatten? Grumme grön tvättsåpa?
Om jag skulle råka kladda någonstans (har dock laddat upp med maskeringstejp denna gången), hur avlägsnar jag detta? Med såpvattnet eller något avfettningsmedel?

Drar jag fogen med fingret eller silikonpaddel? Det blev ju hemskt kladdigt och svårt att få bort från fingrarna utan rätt grejer kände jag.

För att sammanfatta:
Vad för verktyg behöver jag?
Vad för rengöringsmedel behöver jag?
Tec7 ska du inte använda inomhus. Har dessutom två kollegor som fått allergireaktion när de använde Tec7.

Använd vanlig väggfog, akryl. Ingen mening med att använda Tec7 för det är mest för utomhusbruk, ja kan användas inomhus men det hade jag som målare ej gjort. Sen är den inte bra att arbeta med och som sagt bara använt utomhus.

Använd Flüggers wall seal, enkel och bra resultat. Beckers fogmassa kan du kasta.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vet ej, min tec7 fog är gul...
Min blev också gul, däremot skulle jag ändå måla listerna så det var inget större problem i detta fallet!

T TDD skrev:
Tec7 ska du inte använda inomhus. Har dessutom två kollegor som fått allergireaktion när de använde Tec7.
Det kommer nog bli att testa vanlig akrylfog i resterande rum. Hade dock inga problem med allergi eller liknande. Däremot var den, åtminstone för mig som novis, rätt så besvärligt att använda. Essve Flex 25% var jag annars inne på och velade mellan, något du testat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.