4 164 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
Hjälper byta antenner?
Sida 1 av 3
Upp med en till punkt, kablat till en accesspunkt är bäst, men kan du inte dra kabel så kan en sån som går via elnätet funka. Mesh har jag inte provat, kanske funkar det bra. Wifi repeater har jag på ett ställe, stabilt men låg hastighet.
Moderator
· Stockholm
· 51 780 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 51 780 inlägg
Ofta kan det räcka att flytta någon halvmeter.
Medlem
· Sverige
· 4 734 inlägg
Hade liknande problem, upptäckte en mycket stor skillnad i prestanda mellan äldre 11g/n-routrar och moderna 11ac routrar. Körde tidigare med en D-link dir-825 på övervåningen, visserligen dual band men dålig räckvidd och hastighet på litet längre avstånd så jag fick komplettera med en accesspunkt anslutet trådat till routern för att få vettig täckning på bottenvåningen och inte minst i källaren.
Bytte till en TP-Link AC2300 MU-MIMO, som natt och dag. Inte bara det att den ensam täcker hela kåken inkl källare och altan, garage etc med god*) till mycket god hastighet (uppåt 225/225 Mbps vilket är nära max för vårt nuvarande abonnemang på 250/250), den väljer själv vilket av banden som ger bäst prestanda mot respektive trådlös klient och aktuella förhållanden och kör samma nätverksnamn (SSID) för båda banden. Accesspunkten vi hade tidigare behövs inte längre.
___
*) I vårt fall ca 180/180 Mbps på det sämsta stället i källaren, lägre ute på altanen ca 50-90 Mbps. Mätt via Bredbandskollen och iPad.
Bytte till en TP-Link AC2300 MU-MIMO, som natt och dag. Inte bara det att den ensam täcker hela kåken inkl källare och altan, garage etc med god*) till mycket god hastighet (uppåt 225/225 Mbps vilket är nära max för vårt nuvarande abonnemang på 250/250), den väljer själv vilket av banden som ger bäst prestanda mot respektive trådlös klient och aktuella förhållanden och kör samma nätverksnamn (SSID) för båda banden. Accesspunkten vi hade tidigare behövs inte längre.
___
*) I vårt fall ca 180/180 Mbps på det sämsta stället i källaren, lägre ute på altanen ca 50-90 Mbps. Mätt via Bredbandskollen och iPad.
Redigerat:
Får kanske börja kolla där, har en Asus router, nu, minns inte vad den heter, men kanske den är 3-4år sen kanske nåt år till beroende tillverkningsår. Kan vara en g/n router.H Harald Blåtumme skrev:Hade liknande problem, upptäckte en mycket stor skillnad i prestanda mellan äldre 11g/n-routrar och moderna 11ac routrar. Körde tidigare med en D-link dir-825 på övervåningen, visserligen dual band men dålig räckvidd och hastighet på litet längre avstånd så jag fick komplettera med en accesspunkt anslutet trådat till routern för att få vettig täckning på bottenvåningen och inte minst i källaren.
Bytte till en TP-Link AC2300 MU-MIMO, som natt och dag. Inte bara det att den ensam täcker hela kåken inkl källare och altan, garage etc med god*) till mycket god hastighet (uppåt 225/225 Mbps vilket är nära max för vårt nuvarande abonnemang på 250/250), den väljer själv vilket av banden som ger bäst prestanda mot respektive trådlös klient och aktuella förhållanden och kör samma nätverksnamn (SSID) för båda banden. Accesspunkten vi hade tidigare behövs inte längre.
___
*) I vårt fall ca 180/180 Mbps på det sämsta stället i källaren, lägre ute på altanen ca 50-90 Mbps. Mätt via Bredbandskollen och iPad.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Jag är inte imponerad av asus-routrar. Jag bytte till en Linksys och fick bättre täckning och hastighet. Jag har tp-link i mitt andra hus och den är också riktigt bra.
Jag har erfarenhet av både range extender och power line. Båda har fungerat bra för mig. Jag kör tex skrivaren på en power line i dagsläget och får wifi-förlängning på köpet. Dock testade jag power line i ett vanligt gammalt proppskåp och det funkade inte alls bra. Normcentral är att föredra. Då funkar det riktigt bra även över olika grupper.
Jag har erfarenhet av både range extender och power line. Båda har fungerat bra för mig. Jag kör tex skrivaren på en power line i dagsläget och får wifi-förlängning på köpet. Dock testade jag power line i ett vanligt gammalt proppskåp och det funkade inte alls bra. Normcentral är att föredra. Då funkar det riktigt bra även över olika grupper.
Har man tjocka tegelväggar/puts/betong så har signalen svårt att ta sig igenom.
Vissa problem kan som sagt lösas av att justera positionen från några cm till några meter, men är det tjocka väggar och rörliga enheter måste man helt enkelt ha fler punkter för nätet. Powerline har ofta funkat för mig, men just där jag verkligen behöver det så funkar det inte alls.
Vissa problem kan som sagt lösas av att justera positionen från några cm till några meter, men är det tjocka väggar och rörliga enheter måste man helt enkelt ha fler punkter för nätet. Powerline har ofta funkat för mig, men just där jag verkligen behöver det så funkar det inte alls.