Måste fråga. Har ett problem att wifi funkar dåligt i källaren. Routern är på övervåningen och källaren är ju betong.
Är det nån idé att testa byta alla antenner för att få det att funka bra?
 
Ibland kan det räcka att flytta routern lite, oftast behövs flera accesspunkter, eller någon annan lösning. Repeaters tycker jag funkar sådär. Mesh har jag inte provat.
 
Om routern inte är flyttbar då
 
Upp med en till punkt, kablat till en accesspunkt är bäst, men kan du inte dra kabel så kan en sån som går via elnätet funka. Mesh har jag inte provat, kanske funkar det bra. Wifi repeater har jag på ett ställe, stabilt men låg hastighet.
 
Aha, jo kanske finns några här som har erfarenhet av alla dessa wifi förstärkare?
Bra eller dåliga?
 
T The_Nyll skrev:
Om routern inte är flyttbar då
Hur då inte flyttbar? Vet inte om jag sett en router som inte går att flytta.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur då inte flyttbar? Vet inte om jag sett en router som inte går att flytta.
Alltså, ville ju inte massa kablar i huset från modemet till routern, så jag mena
 
Ofta kan det räcka att flytta någon halvmeter.
 
H hempularen skrev:
Ofta kan det räcka att flytta någon halvmeter.
Kan testa men Vet inte är ju så att funkar fint övervåningen men är ju källaren jag vill åt, där de inte funkar. Inge bra iaf
 
Hade liknande problem, upptäckte en mycket stor skillnad i prestanda mellan äldre 11g/n-routrar och moderna 11ac routrar. Körde tidigare med en D-link dir-825 på övervåningen, visserligen dual band men dålig räckvidd och hastighet på litet längre avstånd så jag fick komplettera med en accesspunkt anslutet trådat till routern för att få vettig täckning på bottenvåningen och inte minst i källaren.

Bytte till en TP-Link AC2300 MU-MIMO, som natt och dag. Inte bara det att den ensam täcker hela kåken inkl källare och altan, garage etc med god*) till mycket god hastighet (uppåt 225/225 Mbps vilket är nära max för vårt nuvarande abonnemang på 250/250), den väljer själv vilket av banden som ger bäst prestanda mot respektive trådlös klient och aktuella förhållanden och kör samma nätverksnamn (SSID) för båda banden. Accesspunkten vi hade tidigare behövs inte längre.
___
*) I vårt fall ca 180/180 Mbps på det sämsta stället i källaren, lägre ute på altanen ca 50-90 Mbps. Mätt via Bredbandskollen och iPad.
 
Redigerat:
  • Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hade liknande problem, upptäckte en mycket stor skillnad i prestanda mellan äldre 11g/n-routrar och moderna 11ac routrar. Körde tidigare med en D-link dir-825 på övervåningen, visserligen dual band men dålig räckvidd och hastighet på litet längre avstånd så jag fick komplettera med en accesspunkt anslutet trådat till routern för att få vettig täckning på bottenvåningen och inte minst i källaren.

Bytte till en TP-Link AC2300 MU-MIMO, som natt och dag. Inte bara det att den ensam täcker hela kåken inkl källare och altan, garage etc med god*) till mycket god hastighet (uppåt 225/225 Mbps vilket är nära max för vårt nuvarande abonnemang på 250/250), den väljer själv vilket av banden som ger bäst prestanda mot respektive trådlös klient och aktuella förhållanden och kör samma nätverksnamn (SSID) för båda banden. Accesspunkten vi hade tidigare behövs inte längre.
___
*) I vårt fall ca 180/180 Mbps på det sämsta stället i källaren, lägre ute på altanen ca 50-90 Mbps. Mätt via Bredbandskollen och iPad.
Får kanske börja kolla där, har en Asus router, nu, minns inte vad den heter, men kanske den är 3-4år sen kanske nåt år till beroende tillverkningsår. Kan vara en g/n router.
 
Har 100 kvadrat uppe och 100 kvadrat källare ar en Asus rt-ac66u och den borde väl hålla.

Så nån som har erfarenhet av mesh?

Eller dessa powerline genom eluttag?
 
Jag är inte imponerad av asus-routrar. Jag bytte till en Linksys och fick bättre täckning och hastighet. Jag har tp-link i mitt andra hus och den är också riktigt bra.

Jag har erfarenhet av både range extender och power line. Båda har fungerat bra för mig. Jag kör tex skrivaren på en power line i dagsläget och får wifi-förlängning på köpet. Dock testade jag power line i ett vanligt gammalt proppskåp och det funkade inte alls bra. Normcentral är att föredra. Då funkar det riktigt bra även över olika grupper.
 
Har man tjocka tegelväggar/puts/betong så har signalen svårt att ta sig igenom.

Vissa problem kan som sagt lösas av att justera positionen från några cm till några meter, men är det tjocka väggar och rörliga enheter måste man helt enkelt ha fler punkter för nätet. Powerline har ofta funkat för mig, men just där jag verkligen behöver det så funkar det inte alls.
 
koppla in en riktig accesspunkt istället och disabla wi-fi i routern. iofs kostar ju accesspunkten lika mycket eller mer än vad en billig router kostar men den är ju såpass mycket bättre med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.