Hej,

Vi har köpet ett litet hus uppfört 1998 i ett plan med loft som ska byggas om för att rymma 5 personer. Fastigheten ligger relativt högt med utsikt mot vatten i norr. Byggrätten tillåter en byggnadsyta om 125 kvm och en total-/nockhöjd om 6 meter. Höjdbegränsningen gör att vi vill byta till ett platt tak och samtidigt modernisera husets gestaltning (ny fasad, fönstersättning mm).

Av budgetskäl har vi tänkt bygga om huset i två etapper, där den första etappen ska tillföra huset de nödvändigaste ytorna och funktionerna. I den andra etappen har vi tänkt förlänga huset österut och samtidigt renovera och ändra planlösningen i den befintliga delen. Exempelvis har vi tänkt flytta köket och flytta ingången till badrummet på nedervåningen. Vidare har vi tänkt att de flesta sovrummen ska hamna i den nya delen.

Bifogar bilder på den nuvarande planlösningen och konceptskisser på hur vi tänker oss att det kan bli efter den första etappen.

Vad tycker ni? Tacksam för alla synpunkter och förslag på förbättringar?
 
  • Handritad skiss över befintlig och tänkt framtida planlösning av ett enplanshus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av husplan med måttangivelser på rutat papper för ombyggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över existerande och föreslagen planlösning för enplanshus med loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar som visar befintlig och framtida planlösning av ett hus med platt tak och modern fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten tvåvåningshus med lutande rött tak och gröna väggar, röd dörr, omgiven av natur med vatten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av husplanlösning på rutat papper med kompassriktning och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade planlösningsskisser på befintlig och tänkt husombyggnad på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi sitter lite i samma läge, 5 pers på ett litet hus i ett plan med loft. Skulle säga att om det är en snäv budget hade jag satsat mer på yta och mindre på att totalt ändra husets formspråk.
Svårt dock att säga något om utbyggnadsideer utan planlösning.
Tänk på utemiljön också, kommer utbyggnader störa solläget till exempel?
 
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Vi sitter lite i samma läge, 5 pers på ett litet hus i ett plan med loft. Skulle säga att om det är en snäv budget hade jag satsat mer på yta och mindre på att totalt ändra husets formspråk.
Svårt dock att säga något om utbyggnadsideer utan planlösning.
Tänk på utemiljön också, kommer utbyggnader störa solläget till exempel?
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Vi sitter lite i samma läge, 5 pers på ett litet hus i ett plan med loft. Skulle säga att om det är en snäv budget hade jag satsat mer på yta och mindre på att totalt ändra husets formspråk.
Svårt dock att säga något om utbyggnadsideer utan planlösning.
Tänk på utemiljön också, kommer utbyggnader störa solläget till exempel?
Svarar mig själv för jag är blind. Ser ut som att det egentligen är oite för få sovrum för er på planlösningen?
 
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Svarar mig själv för jag är blind. Ser ut som att det egentligen är oite för få sovrum för er på planlösningen?
Hej,

Det stämmer att det fattas ett sovrum efter den första etappen, vilket är OK. Efter den andra etappen ska det finnas 4 sovrum och ett gästrum/kontor.

Spännande att ni har en liknande situation, hur tänker ni?
 
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Vi sitter lite i samma läge, 5 pers på ett litet hus i ett plan med loft. Skulle säga att om det är en snäv budget hade jag satsat mer på yta och mindre på att totalt ändra husets formspråk.
Svårt dock att säga något om utbyggnadsideer utan planlösning.
Tänk på utemiljön också, kommer utbyggnader störa solläget till exempel?
Vi kommer att få loss mycket boyta genom taklyftet, men eftersom byggrätten kräver ett väldigt flackt tak för att vi ska få en bra takhöjd på övervåningen, behöver vi nog modernisera övrig exteriör för att det ska bli bra estetiskt.

Skissen utgår ifrån utemiljön och optimalt solläge.
 
Vi sitter i valet mellan optimal lösning för utemiljön vs. Optimal lösning för inomhus.
Antingen bygger vi ut i ett plan, vilket ger oss vuxna ett bra sovrum och ett stort kök. Då stör vi inte kvällssolen, men ett barn får bo ganska trångt. Eller så bygger vi i 1,5 plan och får då även ett stort tredje sovrum på loftet men förlorar kvällssolen över altanen och poolen (Totalt blir det då 4 sovrum + ett litet gästrum)
Det finns bara ett håll för oss att bygga åt av olika skäl, så därför står vi med det här valet.

Låter klokt att maxa boyta, tar tillbaka mina protester :)
 
Tack för input! Kvällssolen värderar vi högt så vi hade nog prioriterat den i ert fall.

Någon fler som har någon kommentar om vårt projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.