Någon som har det? Fungerar det bra?
I vårat blivande hus kan vi få golvvärme entrévåning men ej på övervåningen.
Men nu vill jag se om man kan kanske övertyga dem om att installera i alla fall. (enligt deras utsago har de haft negativa erfarenheter kring detta och installerar inte längre)
 
Ett alternativ kan vara att lägga ett par slingor under fönstrena och inget mitt i rummet.
Värmen från undervåningen kommer värma här ändå.

På detta sätt minskar man kallraset, men värmer inte där det inte behövs.
 
"negativa erfarenheter"???

Det finns egentligen bara en anledning varför hustillverkarna (i gemen) inte erbjuder golvvärme i övervåningen; nämligen priset. Det är billigare att sätta in direktverkande el där.

Sedan finns det en grupp som anser att eftersom värme stiger uppåt, så då behövs ingen golvvärme. Men då anser jag att det inte behövs några element heller.

Nej, de problem som kan komma är att man använder felaktig golvbeläggning, det finns flera trådar på forumet som behandlar just vilken typ av parkett man kan använda som golvbeläggnad när du har golvvärma. Följer du det, så kommer det inte vara några problem.
 
"negativa erfarenheter" - Förklaringen:
Allt för många av deras kunder har blivit för missnöjda med att knäppningar i golven så att de nu inte lägger in golvvärme i mellanbjälklaget.
 
Det beror väl bara på dålig konstruktion i så fall. Vårt hus står ju på plintar så man kan ju säga att vi har mellenbjälklag både uppe och nere, men inte 17 knäpper det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.