Hej, en gammal slang som ska in i en ny PRK koppling. Den glider ur när vattnet av tryck. Har gjort en nytt rakt snitt i slangen och även slipat lite för att den skulle greppa bättre.

Har ni något tips för att den ska dels täta bättre och sitta kvar?

Slang går in mot en plastskruv(klämma). Drar slangen hela vägen in i kopplingen och ser till att den verkligen greppar. Kommer lite stänk från den emellanåt. Har suttit där fint i ett år men skulle koppla bort och nu vill den inte riktigt.

Bild: den lilla slangen, gammal. Vid vattentryck så kommer det lite stänk, knappt märkbart. Rädd för att den inte riktigt sitter.
 
  • Gammal slang inkopplad i en mässingsfärgad PRK koppling med plastskruvklämma, lätt stänk vid tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa på slangen behöver du inte om den är blank och utan större repor. Slangen skall in i botten av kopplingen och PRK-muttern skall dras i botten. Eet ser också ut som att det är linat på övergången. Om övergången är korrekt sitter det en o-ring i botten och då är linet helt onödigt.
 
Har jag inte tänkt på att det skulle sitta o-ring i övergång.

Har verkligen dragit den ner i botten men det kommer småstänk. Absolut inget från övergång. Kommer från slutet vid plastskruven.

Hade en liknande övergång nedre ingång på bild som jag nu tagit bort, var också en gammal mindre slang. Den flög ut igår och suttit där i cirka 1 år.
 
Det ser ut att sitta en helt vanlig bussning mellan, då behövs linet.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
tommib
Jag tror inte att det där är en PRK-förminskning. det är nog snarare en bussning R32->R15 eller så och sen en vanlig PRK403 rak övergång. I det fallet behövs linet.

Varför röret inte sitter kan jag inte svara på. Kanske behövs en ny tryckskruv? Kanske kopplingen är sprucken?
 
Har du monterat stödhylsor i slangarna och dragit åt enligt monteringsanvisning? Dessutom, vilket få känner till, måste man då använda en särskild prk-nyckel för att installationen ska vara ok. Rörtång eller polygrip på plastmuttern är alltså inte korrekt montering.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har du monterat stödhylsor i slangarna och dragit åt enligt monteringsanvisning? Dessutom, vilket få känner till, måste man då använda en särskild prk-nyckel för att installationen ska vara ok. Rörtång eller polygrip på plastmuttern är alltså inte korrekt montering.
Bilden på nämnda PRK-nyckel ser inte särskilt märkvärdig ut, kan man istället använda en vanlig fast nyckel?

Ska man använda lingarn eller gängledartejp egentligen?
 
Det har funkat utan både stödhylsa och svindyr specialnyckel i decennier.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har funkat utan både stödhylsa och svindyr specialnyckel i decennier.
480 kronor i mitt fall. För en anslutning.

Nu vet ju såklart tillverkarna att en misslyckad anslutning kostar enormt mycket mer. 549 kronor i TS fall.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har du monterat stödhylsor i slangarna och dragit åt enligt monteringsanvisning? Dessutom, vilket få känner till, måste man då använda en särskild prk-nyckel för att installationen ska vara ok. Rörtång eller polygrip på plastmuttern är alltså inte korrekt montering.
Nej, ingen stödhylsa. Kanske därför.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har funkat utan både stödhylsa och svindyr specialnyckel i decennier.
I de flesta fall ja, men uppenbarligen inte tillräckligt. Att merförsäljning skulle vara orsaken till att det numera krävs är inte sannolikt eftersom de kostar skit och inget. PRK-nyckeln däremot kan man fundera på.

Men det spelar ingen roll vad du eller jag tycker, står det i monteringsanvisningen så är det så det måste utföras för att det ska vara fackmannamässigt och därmed godkänt av försäkringsbolagen.
 
T TDD skrev:
Nej, ingen stödhylsa. Kanske därför.
Behövs ingen stödhylsa om det är PN16 (blå linje). Tror inte ens det existerar sådana. PRK är godkänt för PN16 utan stödhylsa. Däremot finns det till PN6,3 och PN10. Kolla om du kan hitta en märkning på det mindre röret.
 
  • Gilla
TDD och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

En sådan här förminskning är vad som borde sitta i kopplingen.
Mässingsförminskning med gängor och svart plastkoppling för R32x20 eller R40x25.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RSK2437127 för R32x20
RSK2437135 för R40x25
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon märkning på röret? Det kan vara annan plast som kräver stödhylsa, att den är blåmärkt innebär inte per automatik att den är klassad för PN16.

Har du möjlighet att lossa skruven och ta ett kort på den och slangen? Normalt sett ska man inte slipa på slangen, tryckskruven ska skära in i plasten på slangen när man drar kopplingen i botten.

Har du möjlighet att mäta ytter- och innerdiameter på slangen? Troligtvis löser en ny tryckskruv och ev. Stödhylsa dina problem.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
Släng i en stödhylsa så bör det funka, jag vet att mänger med PRK kopplingar sitter i evigheter utan. Men om man ändå har isär grejerna så peta i en kompensationshylsa för 20kr och sov gott om natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.