Vi planerar duschrum i liten nybyggd sommarstuga. Planen är kakel (+värmegolv) på golvet. Kakel i dusch och kakel ovan handfatet. På väggarna skulle vi vilja ha träpanel (målad). Men hur fäster man den? Lim? Man kan ju inte spika genom tätskiktet. Skruvar sig panelen i fuktigt duschrum? Är det speciell träpanel?
 
Jag är inte proffs men så här går mina tankar;
Reglar horisontellt som fästs genom tätskiktet med tätade skruvar (silikon). Panelen fästs sedan i reglarna utan att gå igenom tätskiktet. Rent generellt är träpanel en ganska dålig lösning i ett rum som varierar i luftfuktighet eftersom den kommer röra sig så att sprickor i skarvar uppstår men i en sommarstuga kanske det inte blir ett så stort problem då det inte duschas lika ofta där. En limmad panel riskerar att "slita isär" brädorna när den torkar. Med det alternativet behöver panelen ligga inne i samma temperatur och luftfuktighet som duschrummet ett par månader för att acklimatisera sig.
Panel i MDF ger inte samma livfulla intryck men man slipper problemet med att det rör sig.
 
  • Gilla
J-O
  • Laddar…
Tror inte det finns några branschregler gällande träpanel i badrum. Får nog kolla med försäkringsbolag och utforma det efter boverkets krav där.

Badrummet jag nyss rev ut bestod ungefär hälften av träpanel, som var skruvad rätt på reglarna. Inget tätskikt bakom, dock ungefär 1.5m från dusch. Hade suttit i 10 år, inte en tillstymmelse till fuktskador varken på panelen eller bakom. Om det endast var tur låter jag vara osagt.
 
Jag limmade fabriksmålad panelskiva ( mönster som pärlspont) i duschrummet med vanligt montagelim. Den påverkas inte alls lika mycket av luftfuktigheten som vanlig träpanel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.