....och maskinen stannar. Går ojämnt en stund och stannar sedan. Såg nu senast att den röda pumpknappen sugits inåt. Vad är det som är igensatt? Venturiröret? Om så, vad är det och var sitter det. Har precis plockat isär en annan klippare och skulle vara glad att slippa göra det på den här:worried:?
(Kortade precis av regulatorfjädern och fick därmed bättre rpm och jämnare gång men problemet fanns både före och efter ingreppet). Tacksam om någon har en lösning på detta?

//PC
 
K
Tankventilationen fungerar?
 
A
Har du provat att skruva av tanklocket när det händer?
 
Japp, det gör ingen skillnad. Visst ska förgasaren jobba med undertryck, men detta verkar vara lite väl mycket. Vilken del i förgasaren är det som reglerar över/undertryck?

MVH PC Bild på en bruksanvisning för en motor med modellserienumren 90000 och 100000 som visar delar av motorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ingen som bytt pumpknappen då? Finns flera olika och beroende på funktion så skiljer det. En del har hål i toppen och en del inte.
 
Har ingen erfarenhet av motorn i sig, men spontant skulle jag kolla bränsleslang o ev bränslekran ifall det ligger skit ivägen, låter som dåligt flöde mellan bränsletank - förgasare
 
Pumpknappen är original och någon kran har den inte. Konstruktionen är ganska simpel på denna modell så jag river nog förgasaren trots allt. Den kan behöva en rengöring. Tack för alla svar! //PC
 
Pumpknappen på denna modell skall inte ha något hål på toppen som vissa andra. Lossa tanklocket lite lätt redan från början och kör ett tag
 
Redigerat:
Jag har gått igenom förgasare, luftfilter och bytt tändstift så nu är problemet borta och maskinen tuffar på. Kortade fjädern ytterligare en ögla för högre rpm. Ligger långt ifrån max men har svårt att hinna räkna varvtalet! Går aningens ojämnt men det kan jag leva med alt finjustera. Tack för alla svar!
 
Troligen igensatt luftfilter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.