I bakkanten av vår tomt så har vi en ogrässlänt som består av fyllnadsmassor. Vi hade tänkt bygga en mur och göra en eller två terasser. Men när vi börjar prata med de som säljer knäckstensmurar så verkar det som om dessa inte håller för vår "dåliga" jord. Som slänten ser ut idag så är den dessutom sakta men säkert på väg att flyta ut och närma sig huset. Inte så kul....

Den rekommendation vi fick var att använda oss av L-stöd. Men de är ju så fula! Själv hade jag sett framför mig en snygg mur och med en ingröpt halvcirkel där man kan ha en mysig uteplats....

Har ni några idéer om alternativ till det fula L-stödet? (1.2 m hög kommer muren att bli.)
 
Det går att bygga med lecasten men den är ju lite svårare att svänga ifall du inte vill ha en rak mur. På www.maxit.se kan du hitta hur man gör med leca. Jag var själv och tittade på L-stöd och dessa var väldigt dyra ca 1300/m2. På maxit så finns det också en beskrivning hur man fixar en stenmur kanske ett allternativ.

Guran1
 
Hej Guran,

Tack för tips. Problemet är att fyllnadsmassorna inte är beständiga. Jag läste i produktbladet ang lecasten att den förutsätter följande:

"I exemplen har förutsatts att återfyllningen kring muren är väl dränerad, samt att jordarten är tillräckligt bärig och ej tjälskjutande under muren. "

Och vi har som sagt inte bärig återfyllning. I princip måste alla massorna tas bort och ersättas med något annat om massorna ska anses bärande (enligt fackman som tittat på vår slänt).
 
Ta en titt på lock-block XL från www.rbr.se.
Med schaktad botten, markfuktig betong och rätt lutning kan det gå. Kostnaden för muren är c:a 600:- (material) och läggning har vi fått pris på 400:-/kvm. Tillkommer gör schakt, dränerande material samt dränrör. Priset vi fått är c:a 200/lpm inkl arbete.
Alla priser gäller Göteborgsområdet.

Med en mur på 1.2 meter behöver ni inte heller geonät som både kostar pengar och extra schakt. Bakom muren läggs dränerande material och under/bakom dränrör.
 
L-element på den höjden skulle jag gjuta själv. De kostar väl en femtedel av köpepris att göra egna. Sen kan man ju gör anågot snyggare framför betongen. Byasten är ju en variant. En spalje med klätterväxter är en annan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.