Börja med att ta bort kniven och se om du kommer åt något. Annars kan du sänka klipphöjden och se om du kommer åt skräpet. Annars får du lyfta upp hela motorpaketet, men det är ju lite mer omständigt.
Kolla i den bifogade reservdelslistan.
 
Nu lyckas jag inte skruva isär den mer. Jag har inte hittat mer tråd/skräp men den delen(som jag pekar på) som kniven är fastskruvad i snurrar väldigt trögt. Är det verkligen säkert att den ska snurra lätt när maskinen är avstängd? Sambon säger att den varit så svårsnurrad även när den fungerade. Nån mer ide?
 
  • Närbild av en elverktygsmotor med ett finger som pekar på den svårsnurrade delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara lagret man ser på bilden som pajat?

Är det någon mer som haft kniv som inte gått att snurra runt för hand när maskinen stått stilla?
 
  • Hand håller en motoränddel med synligt slitna lager och koppartrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att det är det nedre lagret som kärvar. Jag hade samma problem på min gamla maskin, men det fixade jag med att spraya 556 eller liknande på lagret (på motorns insida).
När det hade lossnat så hällde jag i motorolja i den lilla lagerskålen med motorn stående. Jag snurrade lite då och då på rotorn så att oljan lättare skulle krypa in i lagret. Efter något dygn plockade jag ihop motorn igen och den har sedan dess har den gamla klipparen jobbat nere i den gamla ruffiga trädgården.
Jag försökte också att få ut lagret genom att lossa spårringen, men lyckades inte. Det var något som tog emot och jag kom inte på hur det var monterat.
Men som sagt, lite olja på lagret gjorde susen.

EDIT:
När du ändå har demonterat motorn, så kolla konditionen på kolen. Är de mycket slitna så passa på att köpa en ny kol-sats. Tänk då på att inte ta bort plastdetaljen i mitten av kolen före monteringen. Du skall bara skjuta över kolsatsen på rotorn, så glider plastdetaljen i mitten ur. Utan den här plast-styrningen så blir det ett litet helsike att montera kolsatsen.
 
Redigerat:
:rofl::cry::devilish: Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Jag tog med mig motorn med lagret till serviceställe och frågade om de kunde byta lagret el om de sålde de som reservdel. Svaret var att man byter hela och de rekommenderar inte att man smörjer det..:rofl:. Eftersom den nätta prislappen var 4600Kr (1/3 av vad en ny klippare kostar) så tackade jag för mig och åkte hem och sprejade biltemas multispray X4 (typ som 556 tror jag) på lagret. Efter rimlig mängd spray snurrade lagret fint. Hurra tänkte jag då :D Dags för provtur.. den startar... kniven startar! yes.. men sen signalerar den ingen laddning och åker in i boet.. inget konstigt med det tänkte jag först.. men efter en hel dags laddning så signalerar den fortfarande "ingen laddning " och söker sig hem. Jag har skruvat isär den igen och mätt spännings över båda batterierna och den ligger på över 29V på bägge. VAD ska jag göra nu!?!? Såå less på denna klippare nu :seenoevil:
 
Ja det var osis! Kolla de båda mikrobrytar-armarna som kupolmuttrarna (laddningspolerna) är fastskruvade i. Det är lätt hänt att någon av dessa har gått av under hanteringen av klipparen. Om det är så, så måste hela brytarenheten bytas ut (kostar några hundralappar).
 
R RH_Dreambox skrev:
Ja det var osis! Kolla de båda mikrobrytar-armarna som kupolmuttrarna (laddningspolerna) är fastskruvade i. Det är lätt hänt att någon av dessa har gått av under hanteringen av klipparen. Om det är så, så måste hela brytarenheten bytas ut (kostar några hundralappar).

Men batterierna är ju laddade, 29 V? Kan de verkligen vara trasiga då?
 
Jag kan ju ha fel om brytararmarna för batterierna kan ju ha varit laddade sen tidigare. Om nu spänningen är 29 volt så är det märkligt att den klagar på laddningen.
Kopplar du loss batteri-kablarna när du mäter batterierna så att du inte mäter medelspänningen?
Annars kan det vara ett eller båda batterierna som har "tröttnat". Du kan ju mäta spänningen över laddnings-polerna när klipparen går ut ur boet. Sjunker spänningen kraftigt då så kanske något eller i värsta fall båda batterierna "tröttnat".
 
R RH_Dreambox skrev:
Jag kan ju ha fel om brytararmarna för batterierna kan ju ha varit laddade sen tidigare. Om nu spänningen är 29 volt så är det märkligt att den klagar på laddningen.
Kopplar du loss batteri-kablarna när du mäter batterierna så att du inte mäter medelspänningen?
Annars kan det vara ett eller båda batterierna som har "tröttnat". Du kan ju mäta spänningen över laddnings-polerna när klipparen går ut ur boet. Sjunker spänningen kraftigt då så kanske något eller i värsta fall båda batterierna "tröttnat".
Tack för alla tips. :)

Nu har jag kollat igen och brytararmarna ser hela ut vad jag kan se. Jag kopplade loss batterikablarna och mätte spänningen igen.. nu har den ju stått stilla ett par dagar utan laddning men också utan att klippa. Ett batteri var på 29.04 V och det andra 26.32 V. Jag vet inte vart gränsen går för att det ska fungera? :thinking:
 
Jag minns inte exakt var gränsen går men jag tror att 26 V är på gränsen. Men om du testar med att bara koppla in batteriet med 29 V så skall klipparen fungera.
Jag är ingen batteri-expert, men jag tror att det är så att laddningen bestäms av den cell som har den högsta spänningen.
Dvs att om 20 av batteriets 21 celler är halvdåliga och en cell är i bra kondition, så bestämmer den laddningen för de 20 andra.
Det innebär att de 20 lite "krassliga" cellerna aldrig laddas fullt ut.
 
P Patrik N skrev:
Hej
Tack för era snabba svar.
Det var ena ”armen” som gått av.
Limmade ihop med superlim, skruvade ihop och satte på laddning.
Men, fick tyvärr ingen kontakt.
Blir till att beställa ny ”arm” pronto imorgon.
[bild] [bild]
Upptäckte att den gått av på min idag med. Fick du tag på "armen" och var ?
 
R RH_Dreambox skrev:
Här köpte jag mina. Du måste köpa hela kitet, inte bara armen.
[länk]
Tack för hjälpen!
 
Någon som har en länk till manualen till Autoclip 520. Skulle ändra klipphöjden men kommer inte ihåg hur man gör.
 
B Bassen11 skrev:
Någon som har en länk till manualen till Autoclip 520. Skulle ändra klipphöjden men kommer inte ihåg hur man gör.
Det finns en insexskruv under klipparen vid kniven. Lossa på den och sen kan du ändra klipphöjden .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.