Hej! Har en tanke av att ljudisolera en rund spabadspump som är 45x45x60cm som jag har stående i ett stakethörn. Tänkte först bygga en isolerad trälåda men det blir väldigt trångt och svårt att bygga. Så då tänkte jag sänka ner pumpen i tex ett stort plaströr som är ca 50cm i diameter och isolera och sen borra hål för slangarna men jag kan inte hitta några vettiga rör eller liknande för ett hyffsat lågt pris, kom gärna med tips! Första inlägget så vet inte riktigt vart man ska posta dethär så rätta mig gärna.
 
  • Rund spabadspump placerad i ett hörn vid ett staket, synlig panel med kontroller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir svårt när den står sådär långt in i hörnet, man behöver ju kunna komma åt manöverpanelen lätt också.

Jag hade testat att såga till en skiva cellplast i en rektangel som sitter tight mot staktet och poolen. Om det verkar hjälpa så kan du göra mer permanent lösning. T.ex. skruva fast två reglar som skivan kan vila på och limma fast en bit plyfa eller liknande på cellplasten så det blir ett lock.

Om du kan flytta ut den 50mm så kan du ju limma fast cellplast på staketet också.
 
Tack för tipset! Är cellplast bra för ljudisolering? Borde man köra cellplast som den står på i botten eller tror du det skulle vara bättre med nån vibbradämpande matta? Mvh
 
Tänk på kylningen.....det blir varmt om du bara bygger in och tätt.....
 
Hmm ja det har jag inte ens tänkt på... nu blev det ju inte lättare haha :crysmile:
 
Cellplast isolerar ljud extremt dåligt pga dess låga volymvikt. Försök istället att mura upp en lufttät låda med ett tungt tätslutande lock. Alternativt kan du bygga en låda av minerit/cembrit som du fogar så den blir helt tät. Gör lådan så det blir en luftspalt mellan låda - pump och klä sedan insidan med stenull.
 
Man kan inte ha en elmotor i en lufttät isolerad låda.
 
Helt rätt att detta måste beaktas. Beroende på motorns värmeutveckling kan man för till- och frånluft få bygga ”labyrinter” med ljudabsorberande material på insidan.
 
Tror inte att pumpen blir så varm då jag alltid har den på samma temperatur, men får bli att försöka bygga ihop nått som inte ”kväver” den för mycket. Tack för hjälpen skickar in en bild sen om jag löser det :)
 
E
Timpa123 Timpa123 skrev:
Tror inte att pumpen blir så varm då jag alltid har den på samma temperatur,
Det blir den. En elmotor alstrar värme, ganska mycket värme. Om luften som kyler motorn inte kan bytas ut så kommer den bara bli varmare och varmare tills något går sönder.
 
Poolvattnet som pumpen pumpar runt kommer kyla ner utrymmet. Frågan är väl om det räcker som kylning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.