Hej!
Vi måste reparera vår tegel-fasad. Men vårt problem är att vi inte hittar något tegel som liknar vårt.
Någon som kan komma med lite idéer eller tips?
Stort tack på förhand.

Stenarna är 245x60 mm
 
  • Närbild på en tegelvägg med varierande nyanser av brunt och grönt, tegelstenar i storleken 245x60 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tegelfasad med tegelstenar som mäter 245x60 mm och har varierade nyanser av brunt och beige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Hej.

Ser ju inget som behöver repareas på bilden.
Men, har du inte tegel kvar på vinden kan det bli väldigt svårt (nästintill omöjligt)
Har jobbat på Stockholm stadion ibland, och finns ju inga tegel att få tag i.
Ibland har vi då borrat bort tegel under läktarna som inte syns för att ersätta.
Och det är ändå Stockholms stad som inte kan få fram det, eller idrottsförvaltningen.
Men kanske annorlunda för dig då ditt är mycket nyare. Men är väl mexi tegel.
 
Det på bilden är bara ett exempel på hur teglet ser ut. Jag har ca 15 knäckta stenar som behöver bytas ut. Varav det ena är över ett fönster.
Har en livlina som är likt det du skriver om och det är att fräsa ur stenar där som gavelspetsen (i trä) går över teglet. Har en rad med tegel som nästan fullt täcks. Men det innebär rätt mycket arbete..
 
Lägg en annons på facebook marketplace som köpes, det ger förvånansvärt bra respons har jag märkt. Annars finns det en del som säljer just gamla byggvaror. Jag har en utanför helsingborg och jag känner till en i halland slöinge tror jag. De har fullt med tegel/pannor/fönster etc från olika epoker. Jag vet inte var du bor men jag är ganska säker på att liknande ställen finns över hela landet.
 
Bra tips! Tack
 
N neo11 skrev:
Hej.

Ser ju inget som behöver repareas på bilden.
Men, har du inte tegel kvar på vinden kan det bli väldigt svårt (nästintill omöjligt)
Har jobbat på Stockholm stadion ibland, och finns ju inga tegel att få tag i.
Ibland har vi då borrat bort tegel under läktarna som inte syns för att ersätta.
Och det är ändå Stockholms stad som inte kan få fram det, eller idrottsförvaltningen.
Men kanske annorlunda för dig då ditt är mycket nyare. Men är väl mexi tegel.
Det finns ett tegelbruk i Västergötland (Horn) som slår för hand och sedan bränner. Det är bränningen som är bekymret (vad beträffar Stadion) gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.