Hej!

Jag är i startgroparna vad det gäller en renovering hemma. Den ursprungliga planen var att renovera kök och ytskikt men som en del av detta har jag också kikat på hur elen är dragen. Och eventuellt kommer vi även att behöva/vilja dra om elen i ett par rum. Dessa rum har idag ojordad el, dock kopplad till jordfelsbrytare på en relativt modern central. Huset från 1937 (flyttat till nuvarande plats alt. byggt av "återbrukat" material då) har timmerstomme och, efter vad jag kan se, spännpapp innanför tapeterna. Elen är utanpåliggande där el till uttag och belysning är draget längs med taklisterna medan elen till elradiatorerna (sparsamt använda då vi eldar mycket i kaminerna) går längs med golvlisterna.

Jag vill naturligtvis inte förstöra varken timmerstomme eller spännpapp så tanken är att även fortsättningsvis ha utanpåliggande el. Tidigare var det ju rimligt att dra elen längs taklisterna eftersom att det framförallt handlade om el till taklampor, ganska högt placerade strömbrytare och ett uttag per fönster. Om vi moderniserar så kommer vi fortfarande att vilja ha en lampkontakt för taklampa per rum men vi kommer att vilja ha betydligt fler uttag än idag. Exakt placering sker i samråd med elektriker men jag funderar hur som helst på om det inte vore snyggare att istället dra all el, för både värme och belysning, längs med golvlisterna. Dessutom vill jag ha strömbrytare för lampor på en mer "normal" höjd enligt dagens standard för att dottern skall kunna nå att tända och släcka själv redan innan hon har hunnit bli tonåring :) Även om det skulle passa huset bättre att ha dem placerade högre upp...

Hur brukar man dra utanpåliggande el numera? Brukar man gå längs med taket eller längs med golvet?

Dessutom funderar jag på vilken som är den vettigaste placeringen för lampkontakter? Idag sitter det vanligtvis en dosa centrerad ovanför (nästan) varje fönster. Från denna går det en kuloledning "en bit" längs med taket som sedan slutar i två lösa trådar med en påmonterad lampkontaktshona och en krok i taket intill. Från dosan går det även en ledning ner till fönstret som viker av åt något håll och följer fönsterlisterna ner till fönsterbrädan och fortsätter en liten bit till innan den slutar i ett uttag ett par dm ovanför golvet.

Jag tänkte att man istället kunde gå nerifrån golvet upp till ett uttag och sedan vidare längs med fönstret följt av antingen:
  • Gå rakt upp till taket och ett uttag nedanför taklisten, i linje med fönstrets sida
  • Följ fönsterlisten till mitten av fönstret och sedan gå upp och ett uttag nedanför taklisten (motsatt väg jämfört med idag)
  • Följ fönsterlisten till mitten av fönstret och sedan ett uttag direkt (utan att gå upp till taket, det är i övrigt max 3 dm mellan överkant av fönsterlist och underkant av taklist)
  • Gå rakt upp men stanna vid fönstrets överkant och sätt uttaget där. Uttaget blir i så fall normalt dolt av en gardin.
Har någon sett exempel på dessa placeringar? Vad tror ni blir snyggast och finns det några regler att förhålla sig till. (Det måste inte nödvändigtvis följa normer men regler skall naturligtvis följas...)
 
E
Hur man än gör en utanpåliggande installation så får man räkna med ett antal kulodosor.
När jag gör ett rum med utanpåliggande el så drar jag en femledare runt rummet längs taket/taklisten. Bredvid varje fönster, fortfarande uppe vid taket, sätter jag en kulodosa för att därifrån gå ut med en kabel till lamputtag mitt ovanför fönstret, och en kabel till ett vägguttag bredvid fönstret nere vid golvet.
För att sedan ligga i linje med gällande standard vad gäller ett uttag per 4m vägglängd så spikas kabeln vidare på golvsockeln till ett eller ett par uttag från det vid fönstret.
Samma vid strömbrytare; kulodosa uppe vid taket, femledare ner till brytaren, ett uttag under.

Är det elelement så börjar man med den installationen längs golvsocklarna för att inte få några korsande kablar.
 
  • Gilla
heisiandiishe och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Hur man än gör en utanpåliggande installation så får man räkna med ett antal kulodosor.
När jag gör ett rum med utanpåliggande el så drar jag en femledare runt rummet längs taket/taklisten. Bredvid varje fönster, fortfarande uppe vid taket, sätter jag en kulodosa för att därifrån gå ut med en kabel till lamputtag mitt ovanför fönstret, och en kabel till ett vägguttag bredvid fönstret nere vid golvet.
För att sedan ligga i linje med gällande standard vad gäller ett uttag per 4m vägglängd så spikas kabeln vidare på golvsockeln till ett eller ett par uttag från det vid fönstret.
Samma vid strömbrytare; kulodosa uppe vid taket, femledare ner till brytaren, ett uttag under.

Är det elelement så börjar man med den installationen längs golvsocklarna för att inte få några korsande kablar.
Ah, det låter som att du gör på ungefär det sätt som elen är dragen här idag. Även om den äldsta elen här drogs på (gissningsvis) 60- eller 70 tal. (Vet i alla fall att det fortfarande var tvinnad tygkabel på porslinsisolatorer i slutet av 40-talet. I ladugården sitter isolatorerna fortfarande kvar på sina håll :))

Är det bara av estetiska skäl som man undviker korsande kablar eller finns det fler skäl? Ytterligare en anledning till jag jag vill undvika kabeldragning i taket är att jag överväger att någon gång byta ut treetextaken mot linoljefärgsmålad pärlspont. Detta kommer definitivt ske i ett av rummen och kanske någon gång i framtiden i övriga. Vill inte behöva göra om uppspikning ev elen samtidigt i så fall.
 
E
Ja, att förnya en utanpåliggande installation är lite som att byta värmerör från galvat till koppar, materialet blir nytt men utförandet blir förmodligen detsamma.

Att göra om elen är så klart en investering i sig, likaså att göra om taket. Så där får man göra en egen bedömning. Det kanske funkar med elen som finns ett tag till tills ytskikten renoverats?
 
Vi har ett äldre hus, men med utanpåliggande el. Även ny el drar vi utanpåliggande då vi inte vill fräsa in i timmerväggarna samtidigt som det i våra ögon hör till charmen med huset att elen är synlig.

Vi drar i möjligaste mån elen längs taket av estetiska skäl. Sedan nedstick vid dörrkarmar/fönster.

Där vi monterat belysning i antingen tak eller fönster har vi gjort som bilderna visar.

Första bilden är kulo med femledare (om jag inte cyklar) och utstick till porslinskopp som fönsterlampan hänger i. Andra bilden är kulo med avstickare med tvinnad kabel som sitter i porslinsknoppar fram till taklampor. Sista bilden är kuloklamring vid dörrkarm för brytaren samt lite mer eldragning för uttag och så.

Vi har satt elen utanpå tapeterna och sedan är det fogat/inmålat för att det skall smälta in bättre. Jag föredrar den varianten över det vi har i äldre delar av huset där man istället tapetserat över kablarna.
 
  • Utanpåliggande elinstallation med tvinnad kabel och porslinskopp på mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utanpåliggande elinstallation med tvinnad kabel och porslinskopp längs mönstrad tapet och taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kulouttag med femledare synligt monterat på vägg med utstick till en fönsterlampa, mot bakgrund av mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexander.Akhlaghi och 12 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi har ett äldre hus, men med utanpåliggande el. Även ny el drar vi utanpåliggande då vi inte vill fräsa in i timmerväggarna samtidigt som det i våra ögon hör till charmen med huset att elen är synlig.

Vi drar i möjligaste mån elen längs taket av estetiska skäl. Sedan nedstick vid dörrkarmar/fönster.

Där vi monterat belysning i antingen tak eller fönster har vi gjort som bilderna visar.

Första bilden är kulo med femledare (om jag inte cyklar) och utstick till porslinskopp som fönsterlampan hänger i. Andra bilden är kulo med avstickare med tvinnad kabel som sitter i porslinsknoppar fram till taklampor. Sista bilden är kuloklamring vid dörrkarm för brytaren samt lite mer eldragning för uttag och så.

Vi har satt elen utanpå tapeterna och sedan är det fogat/inmålat för att det skall smälta in bättre. Jag föredrar den varianten över det vi har i äldre delar av huset där man istället tapetserat över kablarna.
Snyggt! Jag har tolkat som att textil kabel ej är ok för fast förläggning, jag har satt ett uttag på vägg, sen textil på porslinsknnopp i taket, från uttaget. Tycker inte ni ska ändra, men kan vara bra att tänka på för andra... För sätter man på stickpropp ska det vara ok...
 
Sen vill jag tipsa om att använda lettiklammer ock ekrk. Vissa kör plastklammer och en tjockare mjukare kabel som gör det inte blir lika snyggt...
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sen vill jag tipsa om att använda lettiklammer ock ekrk. Vissa kör plastklammer och en tjockare mjukare kabel som gör det inte blir lika snyggt...
Ja, jag tänkte också antingen lettiklammer eller TKK/APK. Idag är det klammer motsvarande TKK som håller fast ledningarna och det ser betydligt bättre ut än de fula moderna plastklammer som användes då köket uppdaterades för 15 år sedan... (Kommer dock inte att byta klammer som redan sitter där, men då det dras nytt så kan det ju vara vettigt att det ser snyggt ut...)
 
tensiden tensiden skrev:
Vi har ett äldre hus, men med utanpåliggande el. Även ny el drar vi utanpåliggande då vi inte vill fräsa in i timmerväggarna samtidigt som det i våra ögon hör till charmen med huset att elen är synlig.

Vi drar i möjligaste mån elen längs taket av estetiska skäl. Sedan nedstick vid dörrkarmar/fönster.

Där vi monterat belysning i antingen tak eller fönster har vi gjort som bilderna visar.

Första bilden är kulo med femledare (om jag inte cyklar) och utstick till porslinskopp som fönsterlampan hänger i. Andra bilden är kulo med avstickare med tvinnad kabel som sitter i porslinsknoppar fram till taklampor. Sista bilden är kuloklamring vid dörrkarm för brytaren samt lite mer eldragning för uttag och så.

Vi har satt elen utanpå tapeterna och sedan är det fogat/inmålat för att det skall smälta in bättre. Jag föredrar den varianten över det vi har i äldre delar av huset där man istället tapetserat över kablarna.
Riktigt snyggt! Har faktiskt börjat tänka om när det gäller vissa saker... Har börjat fundera på att använda Schneider Renova för strömbrytare och uttag. De passar huset betydligt bättre än moderna uttag samtidigt som de inte är så löjligt dyra som de uttag man hittar i byggnadsvårdsbutiker och liknade. Oklart fortfarande om vi skall välja svart eller vitt. Jag tycker spontant att svart är lite snyggare och passar lite bättre medan sambon tycker vitt... Dessutom blir det nog strömbrytare 135 cm (cc) över golvet. Husets troligtvis äldsta strömbrytare är av just svart bakelit och sitter just 135 cm över golvet. Övriga (äldre) brytare sitter ungefär så högt de också. (Ingen sitter så högt som 140 cm vilket tydligen var det normala förr.)

Vad det gäller tapetsering så tänkte jag att kablarna målas in i en färg som matchar tapeterna och sedan får tapeterna skäras längs med kablarna snarare än att gå över. Tycker att det ser mycket bättre ut (även om de i många fall är övertapetserade idag, det varierar lite...)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Ja, att förnya en utanpåliggande installation är lite som att byta värmerör från galvat till koppar, materialet blir nytt men utförandet blir förmodligen detsamma.

Att göra om elen är så klart en investering i sig, likaså att göra om taket. Så där får man göra en egen bedömning. Det kanske funkar med elen som finns ett tag till tills ytskikten renoverats?
Nja, elen har ju högre prioritet då det handlar om säkerhet medan ytskikten bara handlar om estetik. Var det gäller några av rummen så är det inte säkert att vi nånsin gör om taken då det inte är något fel på dem rent funktionellt. I ett av rummen däremot har taket släppt av någon orsak så där kommer jag att plocka bort innertaksplattorna för att undersöka varför taket har släppt och sedan kommer det förmodligen att få bli linoljefärgsmålad pärlspont i taket där istället. Men det är mycket som ligger före det innertaksprojektet så det blir förmodligen inte förrän nästa eller nästnästa år. Elen däremot behöver uppdateras direkt i detta rum då det dels skall installeras en luftvärmepump där inom kort och dels för att jag planerar att ha arbetsplats/kontor där och behöver ha jordade uttag. Golvet däremot kommer att bytas i år (hoppas jag) medan tapeterna får vänta till framtiden då det inte är något fel på dem rent funktionellt och de ser inte så illa ut så att de behöver bytas av akut estetiska skäl... På det hela taget kan det vara en god ide att vänta med tapetbyten generellt tills dess att dottern har lämnat den ålder då det emellanåt dyker upp otyglade impulser om att måla på väggarna :)
 
N Nicklas_gbg skrev:
Riktigt snyggt! Har faktiskt börjat tänka om när det gäller vissa saker... Har börjat fundera på att använda Schneider Renova för strömbrytare och uttag. De passar huset betydligt bättre än moderna uttag samtidigt som de inte är så löjligt dyra som de uttag man hittar i byggnadsvårdsbutiker och liknade. Oklart fortfarande om vi skall välja svart eller vitt. Jag tycker spontant att svart är lite snyggare och passar lite bättre medan sambon tycker vitt... Dessutom blir det nog strömbrytare 135 cm (cc) över golvet. Husets troligtvis äldsta strömbrytare är av just svart bakelit och sitter just 135 cm över golvet. Övriga (äldre) brytare sitter ungefär så högt de också. (Ingen sitter så högt som 140 cm vilket tydligen var det normala förr.)

Vad det gäller tapetsering så tänkte jag att kablarna målas in i en färg som matchar tapeterna och sedan får tapeterna skäras längs med kablarna snarare än att gå över. Tycker att det ser mycket bättre ut (även om de i många fall är övertapetserade idag, det varierar lite...)
Jag kör till stor del antingen gamla återvunna Pello eller Renova. Deras nya utanpåliggande kontakt är ljusår snyggare än de gamla som var infällda i förhöjningsram.

Jag har gjort just så. Målat kabeln efter montering och sen tapetserar runt den. Blir kalasbra.
 
Renovas utanpåliggande strömbrytare är dock hemska, kosta på dig nåt bättre...
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
N Nicklas_gbg skrev:
Ja, jag tänkte också antingen lettiklammer eller TKK/APK. Idag är det klammer motsvarande TKK som håller fast ledningarna och det ser betydligt bättre ut än de fula moderna plastklammer som användes då köket uppdaterades för 15 år sedan... (Kommer dock inte att byta klammer som redan sitter där, men då det dras nytt så kan det ju vara vettigt att det ser snyggt ut...)
Om du använder Letti blir det både snyggt och mer lättarbetat. Särskilt om du på en del ställen behöver lägga två kablar invid varandra. Som du ser på någon av bilderna JohanLun lagt in blir det inte så bra med TKK och flera parallellt. Den lilla konsten med såna installationer är att komma från såna dragningar och utnyttja alla dolda vägar som finns och planera allt före samt göra lika arbeten lika med tex princip för dosplaceringar osv. Tyvärr är det nog ganska svårt att hitta några som behärskar det numera det är en utdöd stam i stort sett.
 
N Nicklas_gbg skrev:
Riktigt snyggt! Har faktiskt börjat tänka om när det gäller vissa saker... Har börjat fundera på att använda Schneider Renova för strömbrytare och uttag. De passar huset betydligt bättre än moderna uttag samtidigt som de inte är så löjligt dyra som de uttag man hittar i byggnadsvårdsbutiker och liknade. Oklart fortfarande om vi skall välja svart eller vitt. Jag tycker spontant att svart är lite snyggare och passar lite bättre medan sambon tycker vitt... Dessutom blir det nog strömbrytare 135 cm (cc) över golvet. Husets troligtvis äldsta strömbrytare är av just svart bakelit och sitter just 135 cm över golvet. Övriga (äldre) brytare sitter ungefär så högt de också. (Ingen sitter så högt som 140 cm vilket tydligen var det normala förr.)

Vad det gäller tapetsering så tänkte jag att kablarna målas in i en färg som matchar tapeterna och sedan får tapeterna skäras längs med kablarna snarare än att gå över. Tycker att det ser mycket bättre ut (även om de i många fall är övertapetserade idag, det varierar lite...)
Ja, vi velade lite och landade på att sätta Renova Surface som utanpåliggande uttag där vi behöver dubbla. Sen varierar det lite. Smaken är olika, men ett 100% klockrent alternativ hittade vi inte, utan kompromissade. För egen del blev det vita uttag då det dels är det som sitter överallt i huset (svarta har vi i uthusen/ekonomibyggnaderna) och för att de smälter in lite bättre då vi kör relativt ljusa färger på tapeter och snickerier överlag.

Höjden sänkte vi från 130 till 123cm. Fortfarande runt 20cm över standard, men visserligen 10-20 under "gammal standard". Tycker det blev lagom plus att det annars hade blivit skevt i köket där vi har strömbrytare under några överskåp, nu får vi samma höjd i hela rummet på dom. Barnen når också bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.