Behåll det som det är, ser ingen direkt vinst med att ändra och tvättstugans placering är praktisk. Har haft ett närmast identiskt kök och där reglade jag upp och satte två 40 cm breda dörrar till köksskåp, smälte bra in med övriga köket och tvättstugan var borttrollad.
 
  • Gilla
KristofferEmma och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Behåll det som det är, ser ingen direkt vinst med att ändra och tvättstugans placering är praktisk. Har haft ett närmast identiskt kök och där reglade jag upp och satte två 40 cm breda dörrar till köksskåp, smälte bra in med övriga köket och tvättstugan var borttrollad.
Tack Robert! Det lutar åt att vi behåller. Kul att höra om någon som haft liknande och trivts bra med det. Vi gjorde en köksplanering hos IKEA och där fick dom med ett par högskåp i groventrén som knöt ihop tvättstugan med resten, precis som du beskriver. Blev rätt bra (av det lilla man kan föreställa sig digitalt vill säga :) )
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Efter bra förslag härifrån kommer vi nog behålla kökets planlösning som det är idag och se om vi eventuellt sätter in någon sorts separation (vikvägg?) mellan tvättstuga och kök längre fram. Ingen idé att ändra på något praktiskt som funkat i 50+ år.

Nu har vi däremot snöat in oss på möjligheten att bredda öppningen mellan hall och matsal. Om inte riva väggen helt som föreslagits här så i alla fall ta bort högskåpet för att ge lite extra ljusflöde till hallen. Kan nog bli bra med små medel, vilket ju är extra tacksamt :)
 
  • Ritning av en bostads entreplan med kök, tvättstuga, sovrum, hall, matsal och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom hall med öppning mot matsal, vedertagna möbler och ljus träpanel på väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte glasdörrar som väl var vanligt på 50-60-tal... Kan funka för att få ljusinsläpp...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K KristofferEmma skrev:
Nu har vi däremot snöat in oss på möjligheten att bredda öppningen mellan hall och matsal. Om inte riva väggen helt som föreslagits här så i alla fall ta bort högskåpet för att ge lite extra ljusflöde till hallen. Kan nog bli bra med små medel, vilket ju är extra tacksamt :)
Eller så tar ni bara bort valvet. Det ser ut att vara en garderob vid hatthyllan det är ju praktiskt att kunna hänga undan jackor man inte använder hela tiden.

Om valvet försvann och ev öppningen gick ända upp i taket (eller så högt det går) blir intrycket renare och öppnare.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Glöm inte glasdörrar som väl var vanligt på 50-60-tal... Kan funka för att få ljusinsläpp...
Ja det har du helt rätt i! Kanske något att klura på om/när det är dags att byta ytterdörr. Tack för tips!
 
Jiji Jiji skrev:
Eller så tar ni bara bort valvet. Det ser ut att vara en garderob vid hatthyllan det är ju praktiskt att kunna hänga undan jackor man inte använder hela tiden.

Om valvet försvann och ev öppningen gick ända upp i taket (eller så högt det går) blir intrycket renare och öppnare.
Precis det du säger var vår ursprungstanke, dvs ta bort valvet och öppna upp till takhöjd för en clean känsla. Men så kom förslaget om att öppna ännu mer och det lockar också.. men som du säger vill man ju kanske ha plats för att gömma jackor. Klurigt att försöka föreställa sig vad man vinner i ljusinsläpp på att riva lite till på bekostnad av förvaringen...
 
BirgitS
K KristofferEmma skrev:
Ja det har du helt rätt i! Kanske något att klura på om/när det är dags att byta ytterdörr. Tack för tips!
Det var alltså vanligt med glasade innerdörrar, t.ex.har jag bott i hus och lägenhet från 60-talet där det har varit innerdörrar med mycket glas mellan hallen och vardagsrummet för att få in mer ljus i hallen. När det gäller ytterdörrar var det nog vanligast med sidoljus, dvs. ett smalt fönster på sidan av ytterdörren.

Ett av husen (byggt början av 60-talet) jag växte upp i hade en dörr liknande denna: https://www.swedoor.se/produkter-sv/innerdorrar/easy/easy-g03-innerdoerrar
Men i brunt trä, teak eller teak-liknande.
 
K KristofferEmma skrev:
Precis det du säger var vår ursprungstanke, dvs ta bort valvet och öppna upp till takhöjd för en clean känsla. Men så kom förslaget om att öppna ännu mer och det lockar också.. men som du säger vill man ju kanske ha plats för att gömma jackor. Klurigt att försöka föreställa sig vad man vinner i ljusinsläpp på att riva lite till på bekostnad av förvaringen...
Jag har en långsmal hall utan förvaring och jag hade, när barnen var små, väldigt gärna haft en garderob som ni att hänga undan galonkläder och stövlar och annat bråte när vi hade gäster i, så att det såg lite fint ut en stund, utan att behöva gå upp till övervåningen med det som ju skulle användas igen i morgon. När man har små barn (vilket jag inte vet om ni har) har man ju många olika ytterkläder på gång samtidigt.

Ljuset i hallen löste vi med bra lampor som är riktade på olika håll. Det blev jag nöjd med iaf ;).

Nu är barnen stora så nu är förvaring inget problem längre men vad jag hade velat ha en sådan garderob som ni har :love: då när de var små.
 
Nu kanske ni släppt tanken men vi tog ner väggen på ena sidan till vårt smala kök och flyttade in kyl/frys längre in i köket, på så sätt fick vi en mer öppen känsla av övergången mellan kök o matplats. Satte ett halvhögt skåp som sittplats som på det sättet sticker in lite i matplatsrummet och som vodka binder ihop rummen.

som vanligt är jag kass på att ta bilder under arbetets gång men här är några jag hittade på mobilen, tyvärr ingen före bild men på vänster sida har alltså varit en vägg och bara en vanlig dörröppning
Renoveringsfas av ett kök med nermonterad vägg och en synlig övergång till matplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med vita byggsatsdelar och arbetsverktyg, vägg borttagen för öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett smalt kök med öppen planlösning mot matplats, halvhögt skåp som sittplats, kyl/frys och en katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess i kök med nedtagen vägg och exponerade väggstommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.