Funderar på att sätta in fönster som går ända ner till golvet i samband med en renovering framöver. På ett ställe blir det golvvärme i stället men det finns även elradiatorer där fönstren ska in utan att golvet (ekparkett) ska åtgärdas. Jag har för mig att jag har sett elradiarorer nedsänkta i en "ränna" med ett galler över. Någon som har en länk eller andra tips på hur man ska lösa det? Jag skulle förmodligen klara mig utan dom men jag vill inte bygga bort 3000w helt. Tacksam för tips.
 
Så här gjorde farsan.

i lådan finns sned ställda elradiatorer som tidigare sat på väggen
det finns luftintag vid golvet som syns på bilden & kollar ni noga så finns också luftutsläpp nrmare fönstrena.
jag hade inge bild på när allt var klart tyver.

IMG_0004-liten.jpg

i detta fall så byggde man ut en bit för att få en snyggara lösning, väggen var förut rak & började där "lådan " börjar
 
Stora fönster är alltid lite klurigt - kan bli för varmt på sommaren och risk för kallras vintertid.

om det blir för varmt - beror på glasisolering och -beläggning, läge, orientering, tak eller vegetation som skärmar, ventilationen, osv

men här gällde det den andra biten, men eg hänger allt ihop
det gäller att skapa en uppåtgående varmluftpelare som orkar motverka den nedåtgående (kallraset) dessutom gäller det att kompensera för strålningen mot en kallare yta

det går att få elvärmda glas så att glaset uppfattas "kallrasmässigt" och värmeförlustmässigt som de andra väggarna, dvs det behövs inget annat värmetillskott i rummet för att ta värmeförlusten genom just den ytan (Går dock elenergi för detta & är rel dyrt också i inköpköp)

man kan också ta "superisolerade" rutor men då kan det bli "för bra", det bildas kondens på utsidan, kanske inte så trevligt på ett stort panoramafönster

alltså det som återstår (alt till eluppvärmd ruta) är att värma framför.

den effekt som måste till framför/under är rel komplicerat att räkna ut, men den är betydligt större än vad tex golvvärme kan avge
idealet är att få den kalla och varma luftströmmen att mötas i huvudhöjd och där blandas till ca 20 C och vika av rakt in mot rummet
men det är mycket (andra saker o tillfälligheter) som stör den teorin

kan man nöja sig med att spara någon decimeter gm att inte gå ända ner i golv så är mycket vunnet
då kan man sätta in enkla konvektorer av något slag, (eller göra tex som som bilden ovan) vilka stjäl mera eller mindre av golvytan

men om man nu beaktar en massa olika saker som golvyta, produktionskostnad hus, övrigt upp-& ventsystem, möblerbarhet, estetik osv så är konvektorer nedsänkta i golv med galler uppepå en tilltalande lösning (spec arkitektritade hus)
tyvärr så är det svårt att i bef hus få till de eforderliga decimetrarna neråt men vid nyproduktion lättare

eftersom måttet på en konvektor/ett element är ju mindre ju högre temp man jobbar med, så ser man en konflikt här
det är tex svårt (omöjligt) att köra med golvvärmetemp i konvektorn
men har man annat vattenburet och en ack så "nemas problemas" så länge man har konvektorerna på egen slinga

det finns också konvektorgropar med inbyggd fläkt, (och då kan man ha väldigt låg temp) men uppfattas ofta som att det låter för mycket

och lite då om hur ventilationen inverkar
vent i rummet kan man påverka så att den motverkar eller förstärker kallraskänslan gm placering och utförande av donen
ventsystemet kan man också använda för att fördela om, värmeåtervinna och/eller evakuera den varma luften
eller kyla med kallare luft när så önskas/behövs
och det vill till mekaniskt styrd TF ventilation för att kunna hantera allt detta och dra nytta av de olika situationer som uppstår under året
och ett litet annorlunda/bättre utförande än "bara det vanliga" T i alla rum utom kök/bad /tvätt som har F.
 
Tackar för ett utförligt svar. Det gäller totalt fem fönster i två grupper (3+2) Vid "tvågruppen" blir det golvvärme och utanför "tregruppen" blir det en inglasad uteplats med isolerat golv och tak - dock enkelglaspartier. Uteplatsen kommer troligtvis att ta upp dom större temperatursvängningarna samt direkt solljus o.s.v. Jag har skickat en fråga till en leverantör av dylik utrustning också.
 
ja där ser man vad kunksapen om helheten betyder (inglasat utanför, tänkte ej på det)

bör kanske också tillägas
att viss försiktighet bör iakttas om man ställer in ett element tex vintertid framför en stor ruta, den kan lätt spricka
 
Hej

Det finns fläktkonvektorer både infällda i golv och hörnmodeller. Väldigt dyrt, tex hörnmodell ca 4500 kr/meter. Företaget som jag har sett dessa hos heter Epecon. www.epecon.se
 
Lyfter denna fråga, då jag har samma fundering som i senaste inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.