Målade klart de sista idag. Synar man allt noga så hittar man lite smågrejer här och där men jag är nöjd nu. Helheten ser bra ut iaf :)
På måndag är semestern slut så blir lite småplock nu innan elen kopplas in. Ska försöka få ut nätverkskabeln med innan så den kan kopplas samtidigt med.
Och japp, är sjukt tröttsamt att ha prylar i garaget samtidigt, men har man ingenstans att ha dem på så vad gör man? :/
 
  • Oorganiserat rum med byggmaterial, verktyg, stegar och kablar. Renoveringsprojekt eller arbetsplats pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus med rörigt golv, skyddad möbel, stegar, maskiner och oavslutade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt tak med inbyggda spotlights, rörledningar synliga, del av en dörr och tavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MarHA och 5 till
  • Laddar…
Har blivit sugen på att måla golvet med. Frågade i en facebookgrupp om erfarenheter. Säkert 70-80% skrev att de rekommenderade Biltemas golvfärg.

De som var här och gjöt för 3år sen sa att jag varken skulle ta den billigaste eller dyraste färgen. Dyraste pga även den aldrig kommer att hålla, och billigaste för att den aldrig kommer att sitta alls, utan nåt mellansegment då man inte behöver begå psykiskt självmord om man nu skulle behöva bättra på eller fylla i någonstans. Vilket jag köper...

Men som sagt Biltemas...? Nån hade kör med Hagmans (som jag faktiskt funderat på) och Cascos, men han avrekomenderade. Nån med Tikkurilla och verkade nöjd.
Visst Biltemas så behöver man ju inte gräva ner sig om man nu skulle behöva bättra på nånstans men är väl lite anti Biltema rent allmänt... Räknar med 6st burkar så strax över 3000 för ett målat golv känns som en investering.

Synpunkter?

Kan tillägga att jag får låna en maskin för att slipa av ytan för ordentlig vidhäftning.
Hur applicerar man färgen? Roller? Spruta? Hälla ut och köra skrapa?
 
  • Gilla
Nocturnal
  • Laddar…
Tomture61
Kolla paintpro ,2k golvfärg (y)
Iom att du ha mycket golv så häll ut och rolla ut färgen
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kolla paintpro ,2k golvfärg (y)
Iom att du ha mycket golv så häll ut och rolla ut färgen
Har du erfarenheter? Behövs primer? Blir en helt annan penning...
 
Tomture61
MalZon MalZon skrev:
Har du erfarenheter? Behövs primer? Blir en helt annan penning...
Nope , brukar vara samma pris på primer , blanda ut färgen med vatten enligt tillverkarens anvisning till första varvet .
Obs , måla med öppna dörrar + låt färgen härda med öppna dörrar , blir matt yta annars .
 
Har du ngt syfte med att måla golvet?
Det får ju ställas i relation till kostnaden. För att försöka avgöra om det är värt det.

Kör man in vardagsbilen med rediga dubbadäck varje dag på vintern så är det nog ingen bra idé att måla golvet.

Är det bara specialbil/mc så är det en annan femma.

Målat golv kan lätt bli halt, men skyddar betongen om ngt spills.
 
Tomture61
Obehandlat är ingen bra idé heller, går att behandla med vattenglas också.
Mer lättstädat med färg dock.
 
Dels för att det ska se fräscht ut, lättstädat och att helheten blir bättre. Framför allt så kommer garaget att användas till entusiastbilar. Brukisarna kommer mestadels stå under kommande carport.

Hade sett framför mig att måla golvet skulle gå på 10-15k, alltså 100-150kr/m³, men Biltemas blir ju närmare 30kr/m³ så är ju nästan ett skämt, därav min fundering nu.
 
Jag använde Nils Malmgrens Epoxyfärg till garaget och är supernöjd. Det tål mekanisk nötning väldigt bra och så länge man inte slirar med dubbarna så sliter det inte mycket. Men framförallt blir det ju så enkelt att hålla rent. Det jobbiga med att måla är dock att det är starkt rekommenderat att diamantslipa innan målning för att färgen ska sitta. Jag hyrde en maskin och körde en dag. En Bonus var att golvet blev ändå slätare. En fröjd att dra garagedomkraften på.

/Mats
 
Då så. 3 000 :- i sammanhanget är väl eg inte så mkt?

Det blir ju mkt roligare att meka med ett ljust och fräscht golv! :)

På 80-t målade jag ett gammalt garagegolv innan jag började meka med min bil. Det var en tvåkomponents polyuretanlack om jag kommer ihåg rätt. Garagegolvet sopades och dammsögs. Det var allt. Sedan på med färgen. Vill minnas så här i efterskott att det förmodligen fanns en del betonghud också. (Då visste jag inte, och brydde mig inte heller om det...:oops: ) Hur som helst så blev det bra. Golvet höll utmärkt under de 3 år jag var där. Någon mustig gul nyans som gjorde golvet ljusare och också gjorde det betydligt lättare att hitta borttappade brickor och muttrar. Är inte säker på hur väl det klarar svets- och slipsprut över tid, men kan inte påminna mig att det var ngt problem iaf.
 
Nä precis, men då är ju frågan om en golvfärg för 3000kr och den mängden är nåt att ha. Dock är det ju flera som rekommenderar den.
 
Lite utav elprylarna. Ska ha hem 2st 3fas uttag till bla.
Satte dit en hel del uttag som jag har koll på. Ska få massa kopplingsklämmor för att sy ihop kretsarna på de enklaste bitarna, allt det avancerade tar elkillen hand om.
 
  • Elektrisk utrustning och lådor är utspridda på en betonggolv, ser ut som förberedelse för installation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit kontrast. Enstaka vägguttag. Minimalistisk stil. Abstrakt komposition. Central positionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Lizzardo
Jag är inne på mitt 3:e hobbygarage med Biltemas golvfärg och jag tycker den är helt ok för sitt pris.
Det repar ganska lätt i färgen av grus, saker man släpar etc men den sitter kvar.
Det senaste är på 126kvm och där gick det åt 2 burkar mer än vad Biltema räknar.
 
Jag körde med biltemas betonglasyr å är kanon nöjd. Billigt å enkelt
 
Det var den här färgen jag använde från Nils Malmgren. https://epoxibutiken.se/produkt/nm-golv-50-super/ Jag tror att det gick 4 burkar till 2 varv på 60 m2 om jag minns rätt. Fördelen att köpa från dom är att dom är speciliserade på Epoxi i alla former och att man kan ringa och få hjälp om man undrar något. Bland båtfolk och träkanotbyggare är Nils Malmgren ett välkänt företag och deras produkter finns i Båttillbehörsbutiker. Kanske är det deras produkter Biltema säljer egna burkar?

När det gäller svetssprut är det nog tyvärr inte epoxifärgens bästa gren. I alla fall inte om man svetsar när golvet. Jag kommer att svetsa en hel del och räknar krasst med att måla om golvet om 10 år sådär.

När jag köpte följde det även med blandninshinkar till varje sats och sen köpte jag till en billig digital våg som har kommit till användning till allt möjligt. Även roller och annat köpte jag därifrån så jag fick det som var lämplig för uppgiften.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.