Hallå gott folk

Står och ska välja uppvärmningssystem till vår 1,5-plansvilla på 173 kvm som vi bygger just nu och har tittat lite extra på att välja en frånluftsvärmepump typ Nibe F750 och komplettera med en Nibe Sam 40 tilluftsmodul för att värma upp tilluften i huset (slippa kallras etc).

Är det någon här på forumet med erfarenheter ang. dessa system? Vore kul att höra.. Jag är medveten om den extra kanaldragningen för ventilationen som uppstår men det är inget bekymmer.
 
Finns mer att läsa på t.ex. varmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67975.msg717747#msg717747 Kostar mer investering och lite mer energi per år att ha uppvärmd tilluft men komforten ökar ju särskilt om man bor längre norrut. En del råkar ut för köldlarm på tilluften med SAM 40 och NIBE håller på och tittar på detta nu om jag förstod rätt. Kan behövas en extra liten tank som värmemagasin till SAM 40 när F750 t.ex. håller på med att göra mycket varmvatten.
 
J Josth skrev:
Finns mer att läsa på t.ex. varmepumpsforum: [länk] Kostar mer investering och lite mer energi per år att ha uppvärmd tilluft men komforten ökar ju särskilt om man bor längre norrut. En del råkar ut för köldlarm på tilluften med SAM 40 och NIBE håller på och tittar på detta nu om jag förstod rätt. Kan behövas en extra liten tank som värmemagasin till SAM 40 när F750 t.ex. håller på med att göra mycket varmvatten.
Tack för svar.. Frågan är hur relevant det känns att lägga till en SAM 40 om det ändå inte fungerar klockrent.. Jag tänkte att kostnaden för den uppvärmda tilluften kompenseras kostnadsmässigt då frånluften blir varmare och värmepumpen inte behöver arbeta lika hårt för att värma upp huset. Jag kanske har helt fel..?
 
Går nog att få det att fungera bra efter att NIBE justerat lösningen. Avsikten är inte att mata in 30-gradig luft som uppvärmning utan förtempererad tilluft på 16-18 grader som bäst blandar sig med luften i huset för god ventilationen. Uppvärmningen kommer från golvvärme eller radiatorer. Det kostar ca 1000 kWh/år extra att ha en tilluftsfläkt etc. snurrande. Vill man spara max energi är det friskluftsventiler i fönstren eller ytterväggarna som gäller och bara standard FLVP som NIBE F730/F750.
 
  • Gilla
krillpet
  • Laddar…
Snailman
Jag har en F750 och SAM40, jag har SAM40 för att slippa ha ventiler i väggarna vid fönstren, så man slipper kallras på vintern och slipper släppa in den varma söderluften på sommaren (Luftintaget för SAM40 sätter man normalt på norrsidan) Och även för att inte ha en massa hål i väggen som släpper in ljud.

En risk är ju att vattenbatteriet kan frysa på SAM40, den risken ökar om man har ett litet hus, ert hus är ju ganska stort, så borde inte vara något problem, förutsatt att ni inte reglerar för mycket med rumstermostater, det behövs stor vattenvolym för att SAM40 ska fungera bra, och det är risk att en hel del av den volymen stryps bort med termostater.

Jag har ännu inte fått något fryslarm, men har bara kört systemet ett år, och minns inte hur kall förra vintern var?
 
Redigerat:
Hej på er!

Står i precis samma val som TS. Ska bygga nytt hus 2-plan 170kvm och det ingår en F750 i priset, har fått offert på 65000 att lägga till Sam 40 (ink allt). Känns som att det är något vi vill ha för att slippa ventiler i väggarna men är priset rimligt? Känns inte som att man vill dra om ventilationen i efterhand, speciellt inte i ett bjälklag.
 
Snailman
Systray Systray skrev:
Hej på er!

Står i precis samma val som TS. Ska bygga nytt hus 2-plan 170kvm och det ingår en F750 i priset, har fått offert på 65000 att lägga till Sam 40 (ink allt). Känns som att det är något vi vill ha för att slippa ventiler i väggarna men är priset rimligt? Känns inte som att man vill dra om ventilationen i efterhand, speciellt inte i ett bjälklag.
Sam 40 kostar idag 12.600kr och konsolen den monteras på 1.690kr Jag gav 2.500kr för ritningen och 17.500kr för ventilationsrören, mer än hälften av den summan lär höra till Tilluftsrören som tillkommer för SAM 40:n
Jobbet gjorde jag själv. 150kvm i ett plan (Edit: det är sju frånluftsuttag och fem tilluftsuttag, så man kan nog dela summan på mitten)

Kan lägga till att jag numera har fått ett fryslarm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Systray
  • Laddar…
Systray Systray skrev:
Hej på er!

Står i precis samma val som TS. Ska bygga nytt hus 2-plan 170kvm och det ingår en F750 i priset, har fått offert på 65000 att lägga till Sam 40 (ink allt). Känns som att det är något vi vill ha för att slippa ventiler i väggarna men är priset rimligt? Känns inte som att man vill dra om ventilationen i efterhand, speciellt inte i ett bjälklag.
Tror det kan vara ett rimligt pris. Inte det enklaste jobbet i en två planare. Och det blir ett mycket trevligare inomhusklimat.
 
Vill du säkra dig från frysrisk kan du se över möjligheten att montera ett ~1kw elbatteri före aggregatet med givaren bakom aggregatet som triggas igång ifall temperaturen går ner till någonstans 10-12 grader(eller just ovan tröskeln för fryslarmet). Kostar någon tusing om du monterar själv och alltid skönt med extra säkerhet.. :)
 
Snailman Snailman skrev:
Jag har en F750 och SAM40, jag har SAM40 för att slippa ha ventiler i väggarna vid fönstren, så man slipper kallras på vintern och slipper släppa in den varma söderluften på sommaren (Luftintaget för SAM40 sätter man normalt på norrsidan) Och även för att inte ha en massa hål i väggen som släpper in ljud.

En risk är ju att vattenbatteriet kan frysa på SAM40, den risken ökar om man har ett litet hus, ert hus är ju ganska stort, så borde inte vara något problem, förutsatt att ni inte reglerar för mycket med rumstermostater, det behövs stor vattenvolym för att SAM40 ska fungera bra, och det är risk att en hel del av den volymen stryps bort med termostater.

Jag har ännu inte fått något fryslarm, men har bara kört systemet ett år, och minns inte hur kall förra vintern var?
Hej,
Vi har samma system med 750+Sam-40. Bygge klart 2107. Fick många fryslarm och NIBE bytte nån ventil 2018-19 och sen har det funkat. Har noterat väldigt stor delta-T på framledningstemp och retur på SAM-40. Ligger 10-15 grader. Hur ser det ut hos er andra och hur ska man tolka detta?

Mvh
 
  • Skärmdump av serviceinformation för uppvärmningssystem på en smartphone, visar temperaturdata och effektinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.