Hejsan!

Jag ska bygga ett Älvsbyhus "Tyr" som kommer levereras framåt vårkanten. Nu har jag fått exempel på våtrumstapet och våtrumsgolv skickat till mig för val. Jag blev, precis som många andra här på forumet blivit, ganska besviken på de alternativ som erbjöds av Älvsbyhus. Därför funderar jag på att välja bort våtrumstapeten i badrummen och istället kakla, och är därför intresserad av vad andra Älvsbyhusbyggare fått betala för detta. Vad har kalaset hamnat på för er exklusive kakel?

 
Har inte byggt varken med Ä-hus eller kaklat... :cool:
Men eftersom Ä-hus inte själva erbjuder kakel som tillval (?) så är det väl väldigt individuellt och lokalt vad man får betala..?!

 
Inget svar på er fråga men vi blev lika besvikna som ni, dock possitivt överaskade över plastmattorna i övriga huset.

Men vi bestämde oss för att ändå ta plastmatta i badrummet, och valde den vi tyckte var minst ful. Sen tänker vi oss som så att vi kaklar badrummet om något år istället, när man har bott in sig. Vi ska bygga ett större badrum med bastu på ovanvåningen och det kommer vi kakla.
 
Kan ju även tillägga att det rekommenderas att man väntar några år tills huset har "satt sig" annars kan det bli sprickor i kaklet..! :surprised:
 
Carisma skrev:
Kan ju även tillägga att det rekommenderas att man väntar några år tills huset har "satt sig" annars kan det bli sprickor i kaklet..!  :surprised:
Stämmer inte enligt duktiga plattsättare (och egen erfarenhet) ... som tur är... :p
 
Jag ska bygga ett Älvsbyhus "Tyr" som kommer levereras framåt vårkanten. Nu har jag fått exempel på våtrumstapet och våtrumsgolv skickat till mig för val. Jag blev, precis som många andra här på forumet blivit, ganska besviken på de alternativ som erbjöds av Älvsbyhus.
När vi fick våra prover blev vi också inte helt nöjda, men valde ändå att ta det som ingår, för att någon gång i framtiden ev. kakla.
Men nu när vi har fått huset är vi jättenöjda. Vi tycker att det blev jättebra. Vi har valt 3 olika mattor i badrummet, lilla WC´n och till tvättstugan och vi tycker att alla var helt ok.

/ Dick och Christina
 
christinas skrev:
Jag ska bygga ett Älvsbyhus "Tyr" som kommer levereras framåt vårkanten. Nu har jag fått exempel på våtrumstapet och våtrumsgolv skickat till mig för val. Jag blev, precis som många andra här på forumet blivit, ganska besviken på de alternativ som erbjöds av Älvsbyhus.
När vi fick våra prover blev vi också inte helt nöjda, men valde ändå att ta det som ingår, för att någon gång i framtiden ev. kakla.
Men nu när vi har fått huset är vi jättenöjda. Vi tycker att det blev jättebra. Vi har valt 3 olika mattor i badrummet, lilla WC´n och till tvättstugan och vi tycker att alla var helt ok.

/ Dick och Christina
Har ni några bilder på badrummet och WC:n?

/Gammelmormor
 
Hej!
Vi blev också besvikna på våtrumsprogrammet. Vi valde den beiga varianten med nåt slags romber i till badrummet. När vi fick se hur det blev i verkligheten blev vi positivt överraskade. Vi köpte till IKEAs badrumsserie som går i brunbets. Blev helt OK. Vi valde bort våtrumstapeten på lilla toan och det ångrar vi nu.

/Ulle-Bella :)
 
Har ni några bilder på badrummet och WC:n?

/Gammelmormor
Har inga just nu men skall försöka komma ihåg att ta några i morgon när jag far ner.

/ Christina
 
Christina, när flyttar ni in??

/Gammelmormor
 
Hej, ett par kompisar byggde Älvsbyhus för 3 år sedan och fick det beskedet att om de vill kakla i badrummet på nedre våningen måste de förstärka väggarna först. Det går alltså inte att kakla direkt istället för att sätta våtrumstapet.

Mvh Iram
 
Christina, när flyttar ni in??

/Gammelmormor
Vi har slutbesikning 3 januari och sen kan vi börja flytta in så smått, men vi har bestämt att vi inte skall flytta in helt förrän allt är klart.
Som vi har tänkt nu kanske det blir helgen 14-15 januari, om nu allt flyter på.
Vi har lägenheten kvar januari ut.
Det blir ju inte så mycket gjort när man jobbar hela dagarna och bara har några timmar varje kväll att poa på i huset. I går kväll började vi såga golvlister, men allt tar ju sån tid.

Skall ni göra mycket själva på ert hus?

/ Christina
 
Det som behövs göras innan kakling/klinkning är att sätta gips på golv/väggar..
för att få ett dött matrial att kakla på.. inga struligheter alls..
sen föreslår jag personligen att man väljer in golvvärme.

gipsningen kan snickarna som monterar huset åt er göra.. att sen göra toan, får en tredje part göra, normalt sätt rekar er försäljare om vilka hantverkare som ska göra detta, oftast har säljaren en deal med denna hantverkare om detta, så att "han" passar in i rätt tid att få detta gjort. kakel/klinker kan ni köpa varsom..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.