Hej på er!

Jag har stött på termen "möbeltorrt" och börjar bli orolig.

Jag vill bygga ett hölje till en (1) skrivbordslåda som jag skall montera under en bänkskiva. ca 50x40x12.
Själva höljet blir i massiv teak och teakplywood, med några stödjande furubitar tvärsöver här och där.

Är det viktigt att dessa är möbeltorra? Kommer lådan att bli skev med tiden om jag kör med vanlig planhyvlad furu från byggvaruhuset? Jag vill göra lådan så elegant och exakt som det går.

/Jaco
 
Jaco Bosco Jaco Bosco skrev:
Hej på er!

Jag har stött på termen "möbeltorrt" och börjar bli orolig.

Jag vill bygga ett hölje till en (1) skrivbordslåda som jag skall montera under en bänkskiva. ca 50x40x12.
Själva höljet blir i massiv teak och teakplywood, med några stödjande furubitar tvärsöver här och där.

Är det viktigt att dessa är möbeltorra? Kommer lådan att bli skev med tiden om jag kör med vanlig planhyvlad furu från byggvaruhuset? Jag vill göra lådan så elegant och exakt som det går.

/Jaco
Inte helt säker på hur furun skall sitta. Men ja, det är ett krav att virke i möbler är möbeltorrt annars är risken överhängande att det slår sig, glipar, spricker etc med tiden.
 
Om du inte har tillgång till möbeltorrt virke skulle jag lagra träet inomhus i ett par veckor, gärna redan sågat till ungefärlig tjocklek och bredd. Byggvaruhusvirke är vanligtvis inte tillräckligt rakt och har avrundade kanter, så det blir en del hyvlande. Undvik kvistar. Lycka till!
 
Om du menar att den massiva teaken inte är torr heller så låter det riskabelt. Färdig planhyvlad fur tex kommer i första hand bukta sig och det ganska rejält när den torkar.

Du kan ju ta in allt virke någon månad innan för acklimatisering, men när det torkat kommer det vara buktigt och snett och du kommer behöva hyvla det rakt.
 
Om du inte behöver så mycket furu så kan ett alternativ till att köpa torrt virke eller torka själv vara att köpa någon billig möbel på blocket, typ en gammal repig skänk eller något för en hundring eller två och använda som material. Se upp bara så att det inte är fanerade spånskivor.
 
Tack för alla svar!

Jag ska bygga större saker längre fram och behöver få ordning på detta.

Bra tips om att knycka från gamla möbler, men om det räcker med att lagra inomhus en månad så blir det ju genast hanterbart. Jag trodde att det handlade om längre torktider.

Teakplankan jag ska använda (12x120mm) har stått hemma i flera månader. Den har hållit formen som om den vore av aluminium, så jag antar att den är pålitlig?

Jag fick också för mig att problemet främst gällde mjuka träer. Planhyvlat ädelträ trodde jag redan var processat så att man inte behövde oroa sig, men så kan man inte tänka alltså?

Ek då? Skulle ni säga att den är mer formstabil direkt från bauhaus?
 
Jaco Bosco Jaco Bosco skrev:
Tack för alla svar!

Jag ska bygga större saker längre fram och behöver få ordning på detta.

Bra tips om att knycka från gamla möbler, men om det räcker med att lagra inomhus en månad så blir det ju genast hanterbart. Jag trodde att det handlade om längre torktider.

Teakplankan jag ska använda (12x120mm) har stått hemma i flera månader. Den har hållit formen som om den vore av aluminium, så jag antar att den är pålitlig?

Jag fick också för mig att problemet främst gällde mjuka träer. Planhyvlat ädelträ trodde jag redan var processat så att man inte behövde oroa sig, men så kan man inte tänka alltså?

Ek då? Skulle ni säga att den är mer formstabil direkt från bauhaus?
Köpte en planhyvlad bit ek från Beijers en gång..efter 2v hemma såg den ut som en banan.
Dock ingen aning om hur Bauhaus ek är.
 
C
Har flera gånger sett hobbysnickare på brädgårdarna som dragit fram varenda ekbit ur facken för att leta efter något som inte är krokigt, så uppenbarligen finns inga garantier. Egentligen är det ju en jäkla kapitalförstöring att hyvla sådant virke innan det torkat ordentligt. Vissa dimensioner är ju helt förstörda när det slagit sig, lär inte gå att sälja.
 
Man säger ett års torktid per tum i tjocklek - från nysågat.
Om du har planer att bygga fler saker så är det kanske en idé att leta efter en källa av ordentligt torkat virke. Var i landet bor du?
 
Jag finns i Uppsala.

Hittade info i en gammal tråd om fuktmätare och att fukthalten bör vara ca 8-12%.

Någon kommentar till det? Behöver man någon särskild metod när man mäter etc?
 
Vid Arlanda finns det Testrum, bra sortiment av torkat virke till bra priser. Jag misstänker dock att de har lagt ned verksamheten då webbsidan inte längre finns. Försök att ringa.
8-12% fukthalt räknas som möbeltorrt.
 
Nej, möbeltorrt brukar räknas runt 6-10%, definitivt inte 12%. Jag föredrar 6-8% för möbler.
 
Hur är det med virke som en gång varit möbeltorrt. Kommer det att fukta till sig efter ett tag om det lagras ouppvärmt, eller har det någon bestående fördel av att en gång ha ugnstorkats?
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej, möbeltorrt brukar räknas runt 6-10%, definitivt inte 12%. Jag föredrar 6-8% för möbler.
Du har rätt.
 
Jaco Bosco Jaco Bosco skrev:
Hej på er!

Jag har stött på termen "möbeltorrt" och börjar bli orolig.

Jag vill bygga ett hölje till en (1) skrivbordslåda som jag skall montera under en bänkskiva. ca 50x40x12.
Själva höljet blir i massiv teak och teakplywood, med några stödjande furubitar tvärsöver här och där.

Är det viktigt att dessa är möbeltorra? Kommer lådan att bli skev med tiden om jag kör med vanlig planhyvlad furu från byggvaruhuset? Jag vill göra lådan så elegant och exakt som det går.

/Jaco
Snickerboa med staplar av lufttorkad ek och en woodworkings maskin, förrådsskåp och hyllor med trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej Jaco Bosco!

Hur mycket behöver du i längder och tjocklek? Jag har lufttorkad Skärgårdsek som legat inne i "Snickerboa" över 15 år.
Eken finns på Värmdö.

Dag
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.