Hej,

Ska sätta upp knoppar på paxgarderob. Höjden är 236cm på dem. Vilken höjd bör knopparna sitta på? Det Ska ju vara estetiskt snyggt också med tanke på dörrarna utformning. Finns det en standard och en tolerans?

Se bild på garderob och knopp.
 
  • Vit Pax-garderob 236cm hög utan knoppar, behov av råd för placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orangeblommig knopp i förpackning med skruv för montering på garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
Ser nog bra ut och fungerar väl om du sätter knopparna på samma höjd som handtaget på dörren in till rummet.
 
  • Gilla
Grisbergström och 2 till
  • Laddar…
Mitt på är snyggast.
 
BirgitS
F falkn skrev:
Mitt på är snyggast.
Men måste bli rätt obekvämt att dra i knoppar på den höjden.
 
  • Gilla
Torkan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men måste bli rätt obekvämt att dra i knoppar på den höjden.
Kanske om man är 1,40 lång. Har alltid haft knoppar och handtag mitt på dörrarna på 240 cm dörrar. Aldrig reflekterat över att det är högt eller hört någon kommentera det.
 
  • Gilla
Allanidalen1891
  • Laddar…
Ett intressant fenomen är att de allra flesta har lika långt ner till backen med armarna nedåt och uppvikt handflata oavsett hur lång man är!

Dvs t ex ett trappräcke upplevs i ”lagom höjd” av de allra flesta oavsett längd.

Var en gammal snickare som lärde mig det när jag frågade vilken höjd de tänkte montera vårt trappräcke.

Brukar ha det som exempel på kurser jag håller då vi pratar ergonomi. Låt alla deltagare stå upp. Raka hängande armar och vinkla upp handen. De allra flesta har då i princip lika långt till backen. Blir extra effektfullt om man tar den kortaste och den längsta i gruppen och ställer de bredvid varandra. Sen brukar jag inleda med att fråga de lite yngre om de köpt barnvagn med ställbart handtag. Sen säger man varför? (Argumentet brukar då vara att man själv och partnern är olika långa) Och så gör man ovanstående övning.

Så slutsats. Sätt de i bekväm höjd för dig själv så blir det säkert bra.
 
  • Gilla
kongas och 2 till
  • Laddar…
108 cm över golv.
Eller om du, @Allanidalen1891 har svårt att fatta så här kontroversiella, livsavgörande beslut:
Sätt två eller tre knoppar på varje dörr.

Och Välkommen till Bygga Hus-forumet, där vi diskuterar livets allra viktigaste frågor!
 
Om du kan leva med dem mitt på, sätt dem mitt på. Rätt som det är kommer du vilja öppna en dörr åt andra hållet och om den är symmetrisk är det bara att vända! Har lärt mig det efter att ha monterat upp ett gäng garderober, satt handtagen där det kändes bra och sen efter en ommöblering hade ett handtag typ 15mm fel (eftersom jag tydligen vänt en dörr och lyckats sätta handtagen 15mm off-center...
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.