God kväll gott folk!

Ger mig på ett försök i att göra min första tråd här på forumet.

Ska i närtid dränera kåken och har bekymmer med avloppet. Hade nyligen hem en röris som föreslog att byta ut detta när vi ändå håller på att gräva.
I källarplan så finns det 3 ingjutna brunnar i olika rum som jag då tänkte bila fram och byta samt förbereda för ett avlopp till en ny toa.
Har letat runt på forumet efter trådar där andra bilat i källargolv och det verkar vara en hel del att tänka på med tanke på marktryck, bärande väggar m.m

Då jag "bara" ska bila fram rören och brunnarna i golvet och inte riva ut hela golvet undrar jag om det finns risker med detta?

Bifogar de skisser och info jag har fått från kommunen om huset.

Tack på förhand!




En skiss av en hussektion med måttangivelser, markerande planlösningen och byggnadshöjder.


En teknisk ritning eller byggdokumentation med textbeskrivningar av olika byggdetaljer som grund, bjälklag och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver nog inte oroa dig speciellt om du bara ska bila fram golvbrunnar och dra om avlopp.
Själv använde jag en vattenkyld motorkap tillsammans med bilmaskin när jag gjorde samma jobb. Gick smidigt.
 
E Elvvsbygg skrev:
Du behöver nog inte oroa dig speciellt om du bara ska bila fram golvbrunnar och dra om avlopp.
Själv använde jag en vattenkyld motorkap tillsammans med bilmaskin när jag gjorde samma jobb. Gick smidigt.
Tack för svar!

När du nämner kap så funderar jag på om det är enklast att:
- Kapa ur för nya rännor och lägga i nytt, sen gjuta in de gamla rören. (vet ej hur de ligger och antar man lär bila sig fram).
- Att flytta stammen till rummet där den tilltänkta toan ska bli (badrummet på ovanvåningen skall flyttas till samma sida där nya stammen blir ändå).

Har ingen aning hur rören till brunnarna går idag, men har börjat bilat ur vid röret där avloppet från kök går ner i golvet och ser att den går mot befintlig stam och inga andra kopplingar runt den.

Kan man bara gå hur man vill under väggar eller vill man i största mån undvika det?
Bifogar lite förslag;

Ritning med markerade befintliga och nya avloppsledningar samt golvbrunnar för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad planlösning med markerade vattenledningar, befintlig och ny avloppsstam samt golvbrunnar för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning med markerade avloppsrör, golvbrunnar och stammar för ett renoveringsprojekt i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvbrunnarna är utritade på ett ungefär, brunnen i tvättstugan ligger lite off-center mot brunnen i pannrummet och är också tänkt att flyttas.
 
3:e bilden där du går under dörrarna är enklare och inga liggande 90 graders.

Protte
 
  • Gilla
Faith
  • Laddar…
Att följa de gamla stråken kan vara smart om du riskerar stöta på berg, stenblock eller bottenmorän i nya lägen.
I de bef. lägena vet du ju att det går att komma fram och få till fall... Ska du inte ner djupt och vet att det är lättgrävt gör ju nya stråk att det gamla avloppet går att använda längre tid medan du bygger det nya systemet.....
Om du går under vägg eller dörr kan nog kvitta men det kan vara lättare att få ner hela rörlängder i dörröppningar.
Av alternativen hade jag siktat på det sista fast dragit rören diagonalt om det går, te.x från garaget.
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Att följa de gamla stråken kan vara smart om du riskerar stöta på berg, stenblock eller bottenmorän i nya lägen.
I de bef. lägena vet du ju att det går att komma fram och få till fall... Ska du inte ner djupt och vet att det är lättgrävt gör ju nya stråk att det gamla avloppet går att använda längre tid medan du bygger det nya systemet.....
Om du går under vägg eller dörr kan nog kvitta men det kan vara lättare att få ner hela rörlängder i dörröppningar.
Av alternativen hade jag siktat på det sista fast dragit rören diagonalt om det går, te.x från garaget.

Ja det låter som ni säger, att det sista alternativet är det enklaste(y).
När jag bilade fram runt avloppsröret från köket så var det sand under så det bör vara lättgrävt.
Ska kolla på din idé om att dra det diagonalt när jag är hemma från jobb.

Vad anser du om att bila källargolvet med tanke på frågan och de bifogade ritningarna i början av tråden? Är det bara köra på eller?
 
Ritad planlösning av huset med markerade väggar och röda anteckningar som indikerar ändringar eller tillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
[bild]

Japp! Får bli att kolla upp lite hur det är möjligt att dra kanalerna med tanke på dörröppningar och där pannan står.
 
Praktiska tips om förläggning, dimensioner mm för avloppsrör finns i tekninkhandboken vvs den är värd att köpa.
 
  • Gilla
Faith
  • Laddar…
Vad jag förstår av dina ritningar och text så står huset på gjutna betongplattor oh då är inte golvet i källaren bärande på nått vis och d¨är det inga problem alls att bila upp golvet.
 
  • Gilla
Faith och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vad jag förstår av dina ritningar och text så står huset på gjutna betongplattor oh då är inte golvet i källaren bärande på nått vis och d¨är det inga problem alls att bila upp golvet.

Tack så mycket för svar!
 
J
En dammfälla är värd sina kronor att hyra!
Det dammar vääääldigt mycket.

Jag klarade mig med en golvsåg, en bilmaskin a 30kg och en mindre bilmaskin för finliret!
 
  • Gilla
Faith
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.