Hej!

Finns det någon idé att försöka få till ett loft på en detaljplan med 3m väggliv, 5m nockhöjd och max byggarea 50kvm. Jag vill försöka få till så mycket yta som möjligt för förvaring, halva garaget är tänkt som förråd men vill gärna även kunna lägga saker på vinden/loftet. (vi har 2 småbarn så kommer säkert spara en del grejer..)

Min tanke var att köra med takhöjd på 2.2m - 2.3m för att få plats med en vanlig garageport med motor.
Därefter vill jag alltså ha ett förhöjt väggliv på loftet med 0.5m eller vad det kan bli efter loftgolv på ca 200mm.

Finns det några precut som levererar sådana lösningar och med vilka typer av takstolar?
Jag kontaktade Mellbygarage men upplevde nog inte att de förstod vad jag efterfrågade..

Kanske värt att köra lösvirkes?
 
Rita en skiss hur du vill ha det.
Sen kör du i lösvirke. (y)

//AA
 
  • Gilla
Milamber
  • Laddar…
Vill du ha ett loft med 3m väggliv samt garage delen på 2.2 - 2.3m takhöjd med bara en nockhöjd på 5m?

De takstolar du är ute efter låter som förhöjda ramverkstakstolar.
 
  • Gilla
Milamber
  • Laddar…
roYalSwe roYalSwe skrev:
Vill du ha ett loft med 3m väggliv samt garage delen på 2.2 - 2.3m takhöjd med bara en nockhöjd på 5m?

De takstolar du är ute efter låter som förhöjda ramverkstakstolar.
Ja precis. Vill hellre kunna ha förvaring på loft/vind än att ha t.ex. 2.6-2.8m takhöjd, men det kanske inte är värt pengarna för det "lilla"?
 
Beror ju helt på hur du värderar takhöjd/ förvaring.

//AA
 
Precis som saiter nämner så är det hur du värdera vad en bra takhöjd för förvaring är.
Men i mitt tycke så är 5m i nockhöjd tillräckligt för ett förrådsloft samt garage.

Säg att du vill ha 2,3m i takhöjd för garage. då har du ca 2m i takhöjd vid högsta punkt i loftet efter vi räknat med inklädnad av golv och tak. Detta är ju bara på hur jag tänker i mitt huvud, vet ju inte vilken bredd på garage, isolering eller taklutning du är ute efter.
 
  • Gilla
Milamber
  • Laddar…
Om du kör med förhöjt väggliv, så det blir mer än 70cm från översida tak, vid väggen, ned till golvet på loftet, så kan loftet räknas som en andra våning. Tillåter detaljplanen det?
 
  • Gilla
Milamber
  • Laddar…
Jag bjuder på en ritning på vårt stall.
Nockhöjd strax under 5 meter, byggyta 49,5 kvm, och rejält med utrymme på loftet:
Arkitektonisk ritning av ett stall med måttangivelser, inklusive boxar, sadelkammare och spolspilta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett stall i sektion med måttangivelser, nockhöjd under 5 meter och loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stepside88 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag bjuder på en ritning på vårt stall.
Nockhöjd strax under 5 meter, byggyta 49,5 kvm, och rejält med utrymme på loftet:
[bild]
[bild]
Tack så mycket! Lite sent svar här, måste ha missat notis om det sist. Har inte kommit till skott än men nu när vi flyttat in börjar det bli dags :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.