Måste bara höra så jag inte gör en tankevurpa . Jag förstår att till och från luften från själva aggregatet i wn ftx anläggning är viktig att isolera . Men till och från luften från rummen som borde hålla konstant någonstans mellan 15 och 25 grader där finns väl ingen risk gör kondens på vinden? Nu har jag isolerat rören ur ett energieffektiv aspekt men några bitar har varit svår att komma åt och kan vara någon cm2 bit rör som är utan. Någon betydelse?
 
Jag tyckte jag var noga med att isolera frånluft rör/tilluft rör mellan ftx och till don genom taket.
Men när kylan kom så blev det kondensvatten från båda rören och det oisolerade frånluft från ftx blev fuktigt.
 
allexx allexx skrev:
Jag tyckte jag var noga med att isolera frånluft rör/tilluft rör mellan ftx och till don genom taket.
Men när kylan kom så blev det kondensvatten från båda rören och det oisolerade frånluft från ftx blev fuktigt.
Ja det förstår jag är noga . Men det jag var ute efter är från o till mellan rummen och ftx aggregatet . Inte av o från luft ut i det fria /
 
Jag menar mellan ftx och don som sitter i taket inomhus.
Inga don genom yttertak hoppas jag
 
allexx allexx skrev:
Jag menar mellan ftx och don som sitter i taket inomhus.
Inga don genom yttertak hoppas jag
Men hur kan det kondensera ? Är ju rumstemperatur på luften om det är kallt ute o vinden blir kall så håller ju rören åtminstone 15 grader
 
tommib
Uteluft och avluft (dvs de rören som går mellan utomhus och aggregatet) ska kondensisoleras. Tilluft/frånluft (dvs de rören som går till och från rummen inne) behöver normalt inte isoleras.
 
M Miike88 skrev:
Men hur kan det kondensera ? Är ju rumstemperatur på luften om det är kallt ute o vinden blir kall så håller ju rören åtminstone 15 grader
Varm luft möter kall luft kondenseras den varma luft och blir vatten droppar.
Alltså har du varm luft i rören(tillluften värms och frånluft är redan rumstempererad) möter dessa kalluft från exv en vind blir det kondens.
 
K kanonkula skrev:
Varm luft möter kall luft kondenseras den varma luft och blir vatten droppar.
Alltså har du varm luft i rören(tillluften värms och frånluft är redan rumstempererad) möter dessa kalluft från exv en vind blir det kondens.
Men luften går ju i rören så röret är varmare än omgivningstempen hade det varit tvärtom då förstår jag att det kondenserar . O. Hag inte tänker helt fel
 
tommib tommib skrev:
Uteluft och avluft (dvs de rören som går mellan utomhus och aggregatet) ska kondensisoleras. Tilluft/frånluft (dvs de rören som går till och från rummen inne) behöver normalt inte isoleras.
Det är så jag tänker också men blir osäker med alla andra kommentarer. Jag inte förstå hur ett rumstempererat rör som hår i ett kallt utrymme skulle kunna kondrnsera . I så fall kondenserar det inne i röret. Om jag inte är helt ute och cyklar. Men med tanke på flödet av luft borde inte det vara märkbart
 
tommib
Om rören går i varma utrymmen, vilket de vanligen gör, behöver de inte isoleras. Om du drar alla rör på en kallvind så kommer du ha massiva energiförluster. Kondenserar det någonstans i det fallet så är det som du säger inne i röret.
 
M Miike88 skrev:
Men luften går ju i rören så röret är varmare än omgivningstempen hade det varit tvärtom då förstår jag att det kondenserar . O. Hag inte tänker helt fel
Bara så det är! Både från eller tilluft kan kondensera antingen utanpå rör eller i rör.
Men isolerar man har för mig 200cm efter nån norm så kan det absolut inte hända nått och man förlorar ingen värme genom isolering
 
tommib tommib skrev:
Om rören går i varma utrymmen, vilket de vanligen gör, behöver de inte isoleras. Om du drar alla rör på en kallvind så kommer du ha massiva energiförluster. Kondenserar det någonstans i det fallet så är det som du säger inne i röret.
ja jag har isolerat rören men på något ställe var det väldigt trångt och kan vara någon glipa. så energiförlusterna är nog minimala. Det jag var orolig för är kondens men jag tänker som du varma rör med kallare omgivningstemp kan inte vara problem ur kondens synpunkt , men det är olika åsikter om det vilket gör mig osäker
 
Jag har ett ftx hemma.
Och när det blev -8 på vinden så blev den kondens på tilluftrör och frånluftrör och det blev vatten på golvet på vinden.
Och då hade jag isolerat rören med 50mm isolering.
Jag har ett luftflöde på TF 39.5L/s FL 40L/s.
Jag jobbar som servicetekniker och via mitt jobb så har vi ca 80+ st aggregat m.m.
 
tommib
allexx allexx skrev:
Bara så det är!
Det är oftast dålig argumentation när man säger på detta vis.

Förklara gärna hur det bildas kondens på till-/frånluftsrör när dessa går i varma utrymmen. Förklara också gärna hur det bildas kondens på utsidan av ett varmt rör i ett kallt utrymme. Det är grundläggande fysik.

Det gäller dock att hålla isär begreppen. Utelufts- och avluftskanalerna ska absolut isoleras eftersom dessa kan vara kallare än omgivningen.

allexx allexx skrev:
Och när det blev -8 på vinden så blev den kondens på tilluftrör och frånluftrör och det blev vatten på golvet på vinden.
Menar du verkligen till-/frånluftsrör här? Är du säker på att du inte pratar om ute-/avluft?
 
M Miike88 skrev:
Men luften går ju i rören så röret är varmare än omgivningstempen hade det varit tvärtom då förstår jag att det kondenserar . O. Hag inte tänker helt fel
Beroende på hur mycket fukt som luften inuti rören håller så varierar kondenspunkten några grader men 3-4 grader nerkylning efter en rejäl dusch kan räcka. Det vanliga brukar annars vara att nån har stängt av fläkten en stund, för att det ska hända. Kondens på utsida rör torde dock inte kunna hända annat än på uteluftkanalen nån gång på vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.