Vi har stött på ”problem” vid starten av vår badrumsrenovering. Efter att vi haft olika firmor här som alla säger olika försöker jag rådfråga Er.

I dagsläget har vi gästwc, badrum och tvättstuga vägg i vägg, tanken är att riva väggen mellan gästwc och badrum. Vi har nu upptäckt att vårat inkommande vatten kommer upp inne i vår gästwc (wc utan golvbrunn). River vi väggen kommer alltså inkommande vatten upp i mitten av det nya badrummet.

* Går det att dra det inkommande vattnet i grunden (inomhus) när vi har rivit bort klinker osv? Avlopp till ny dusch/wc/bad skall ändå dras.

* Är ”rätt sätt” att dra detta på under husgrund?

* Eftersom vattnet i dagsläget kommer upp i ett våtrum utan golvbrunn, kan vi få kommunen att stå för kostnaden av att dra om vattnet?
 
  • Ritning av ett hus med markerade gästwc, badrum och tvättstuga för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AlexandraD skrev:
Vi har stött på ”problem” vid starten av vår badrumsrenovering. Efter att vi haft olika firmor här som alla säger olika försöker jag rådfråga Er.

I dagsläget har vi gästwc, badrum och tvättstuga vägg i vägg, tanken är att riva väggen mellan gästwc och badrum. Vi har nu upptäckt att vårat inkommande vatten kommer upp inne i vår gästwc (wc utan golvbrunn). River vi väggen kommer alltså inkommande vatten upp i mitten av det nya badrummet.

* Går det att dra det inkommande vattnet i grunden (inomhus) när vi har rivit bort klinker osv? Avlopp till ny dusch/wc/bad skall ändå dras.

* Är ”rätt sätt” att dra detta på under husgrund?

* Eftersom vattnet i dagsläget kommer upp i ett våtrum utan golvbrunn, kan vi få kommunen att stå för kostnaden av att dra om vattnet?
Antar att du bor i hus?
I min kommun så äger jag slangen ut till Gatan/tomtgräns och dom äger vatten mätare.
Efter säkert vatten så ska man inte bygga in kopplingar. Men i stort sett alla äldre hus har vattenkopplingar överallt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
En bra början är nog att berätta vad för sorts grund det är.

Kommunen har inget ansvar för hur vattenrören är dragna inne på din tomt.
 
Vi bor i hus med krypgrund och betongbjälklag.
Vattenmätaren sitter inne i gästwc.
 
A AlexandraD skrev:
Vi bor i hus med krypgrund och betongbjälklag.
Vattenmätaren sitter inne i gästwc.
Då är det ju fritt fram att montera vattenmätare vart som eller i krypgrund.
 
  • Gilla
AlexandraD
  • Laddar…
Finns det hinder för att dra vattnet inne i väggarna?
När vi renoverade vårt badrum stötte vi på ett liknande problem med att vattnet kom in på "fel ställe" (dock ganska nära väggen).
Vi satte in ett LK-skåp i väggen som tätades och fick ett skvallerhål vid golvet för att tidigt upptäcka ev. läckage.
I skåpet sitter en fördelare med ballofixer som leder vattnet med "rör i rör" inne i väggarna fram till dusch, handfat och toalett. Vi har även vattenburen värme till en handdukstork som kommer in via skåpet.
Jag antar att även en vattenmätare skulle kunna rymmas där också, beroende på hur djupt skåpet kan byggas.
Vi har en vit lucka som smälter in väl med kaklet men det finns varianter som kan kläs med valfritt kakel också om den sitter synligt.
Med oskarvade ledningar som löper i vattentäta rör blir det hela godkänt konstruktionsmässigt enligt moderna föreskrifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.