Okarlsson Okarlsson skrev:
Den inställningen vinner nog inte i längden. Det är vad jag förstår din mor som äger och som ska komma överens, och säkert hon som känner sina syskon bäst och kan komma överens.

Hade det varit jag hade jag satt upp ett antal egenskaper med tomten som ska delas rättvist, typ strandlinje, eventuell utsikt etc. Om man konstruktivt diskuterar detta (utan sina barn närvarande) brukar det bli bra. Sedan brukar resten lösa ut sig ur detta. När de väl kommit överens om säg 1/3 strandlinje var, minst 4,5m till tomtgräns från huvudbyggnad och så lika stor areal var som dessa kriterier tillåter så kommer det bli tillräckligt rättvist.
Då har du följande att ta ställning till:

För ca 30år sedan så valde min mors syskon bort den centrala biten för att istället få nybyggda hus kostnadsfritt!

De har alltså redan valt bort den bästa utsikten till förmån för att få nybyggda hus på sidorna av den stora tomten

Eller menar du att man skall kunna dra det i långbänk och kräva kompensation gång, på gång, på gång?
 
  • Gilla
abborren_
  • Laddar…
N najks skrev:
Då har du följande att ta ställning till:

För ca 30år sedan så valde min mors syskon bort den centrala biten för att istället få nybyggda hus kostnadsfritt!

De har alltså redan valt bort den bästa utsikten till förmån för att få nybyggda hus på sidorna av den stora tomten

Eller menar du att man skall kunna dra det i långbänk och kräva kompensation gång, på gång, på gång?
Det jag menar först och främst är att din mamma ska bestämma tillsammans med sina syskon. Jag tycker det ofta blir mer konflikt med fler kockar (med läsare släktband).

Tänker jag fel eller är inte den centrala biten sämst? De ska ju iaf ha samma värde eller kompensera varandra för "vinsten". Det är det rimligaste.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
F
N najks skrev:
För att klargöra ytterligare, då det kommit rätt många blandade förslag..

Jag behöver inte ha en exakt anal delning av marken,
däremot vill jag inte ha släkten ca 7m från husknuten!

Med nuvarande (rimligt enligt släkten) delning så har närmsta granne garanterat 1000m2 mer mark..

Min tanke var att det borde gå att flytta den presumtiva gränsen kanske 6-7m mot dennes hus istället!
Jag tycker det du kräver är helt rimligt.
 
  • Gilla
CCPusher och 3 till
  • Laddar…
N najks skrev:
jag [vill] inte ha släkten ca 7m från husknuten!
N najks skrev:
Min tanke var att det borde gå att flytta den presumtiva gränsen kanske 6-7m mot dennes hus istället!
Menar du alltså att det som inte är acceptabelt för dig borde vara acceptabelt för dem?

Uppenbarligen vill ingen av er ha den andre i knät, så en dragning av gränsen mitt emellan byggnaderna är ju naturligt på sitt sätt. Att tomterna då blir olika stora kan kanske kompenseras på annat sätt, eller så drar man inte en rät linje utan låter mittomten få en svamplik modell (om jag har förstått det rätt att marken är solfjäderformad bort från vattnet).

En kartbild skulle nog förbättra diskussionen här.
 
  • Gilla
mejeriet och 10 till
  • Laddar…
Gör 3 identiska tomter... auktionera sedan ut de övriga kvadratmetrarna.

/ATW
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Tycker det är omöjligt att döma utan att se kartor och bilder. Finns teoretiskt goda argument både för TS hållning och för TS släkting-grannar. Er finare utsikt kanske är mer värdefull än den extra ytan, eller inte. Ligger er uteplats åt grannens sida och dennes i samma riktning så kan en gränsdragning närmare dennes byggnad vara mycket väl befogad. Osv.

Förstår jag det rätt att de nyare byggnaderna som används av släktingarna ägs av släktingarna på ofri grund eller ägs de av fastigheten? Det kan rent juridiskt vara så att er byggnad ägs av fastigheten och era släktingars redan ägs av dem. Det kan ge dig ett mycket dåligt förhandlingsläge om saken går till myndigheterna då värdet som ska delas även blir värdet på eran byggnad.

Är alla överens att marken ska delas i lika värdefulla delar? Är släktingarna beredda att betala mellanskillnad om deras markbit är mer värdefull? Är ni?

En möjlig lösning är att ta in en mäklare som får värdera tomt-delarna som ni vill ha det och som grannen vill ha det och sedan får den ena lösa ut den andre med pengar. Kan gå lättare att kompromissa när man har en summa pengar som man annars måste betala.

Kom ihåg att lösa allt mellan fastigheterna i samma veva. Såsom åtkomst till strand, gemensam eller enskilda brygga/-or, vatten, avlopp, tillfartsväg, dragning av el och internet. Möjligtvis kan också närheten till grannar lösas av att en bod eller ett plank eller liknande byggs på lämplig plats och detta avtalas. Även om det är er rätt att sätta upp sådant nära tomtgräns är det nog bra för grannsämja att det är överenskommet i samband med klyvningen.
 
  • Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
Behåll fastigheten intakt och skriv avtal om nyttjanderätt, kostnadsfördelningar, arrende om några byggnader står på ofri grund. Avtala bort försäljning och klyvning enligt lagen om samfällt ägande Mm.
Sätt en lämplig tidsrymd, tex 20 år och skriv in att då skall beslutas om fortsatt samägande eller försäljning av fastigheten som en helhet.
Skulle tro att det blir lugnast och ger en förutsägbarhet för alla och ni slipper tjafs om värdet på olika tomter.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 3 till
  • Laddar…
Vad säger Lantmäteriet i frågan?
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad säger Lantmäteriet i frågan?
Ingeting, förren man har gett dom en stor summa pengar. :cool:
 
  • Gilla
Jonasdzm och 8 till
  • Laddar…
För att återgå till fråga 1.
Din morfar köper en tomt och på den tomten finns ett hus som din mor övertar. Din morfar bygger två hus till på tomten som din mors syskon disponerar. Nu skall tomten delas i tre delar. Nu finns det en överenskommelse (eller finns den inte?) att ett syskon väljer tomt först (och hur tomterna skall fördelas är man osams om) och då kan detta syskon välja någon annans hus? De andra två syskonen har redan var sitt hus (eget el någon annans) men som kompensation skall de få ytterligare var sitt hus. Så de har två hus var?
Uppenbarligen något jag inte fattar i upplägget. Tacksam för kort sammanfattning
 
  • Gilla
Dalo
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
För att återgå till fråga 1.
Din morfar köper en tomt och på den tomten finns ett hus som din mor övertar. Din morfar bygger två hus till på tomten som din mors syskon disponerar. Nu skall tomten delas i tre delar. Nu finns det en överenskommelse (eller finns den inte?) att ett syskon väljer tomt först (och hur tomterna skall fördelas är man osams om) och då kan detta syskon välja någon annans hus? De andra två syskonen har redan var sitt hus (eget el någon annans) men som kompensation skall de få ytterligare var sitt hus. Så de har två hus var?
Uppenbarligen något jag inte fattar i upplägget. Tacksam för kort sammanfattning
Enklast torde vara att värdera hela fastigheten och låta något av syskonen köpa den, eller lägga ut den till försäljning och dela vinst mellan syskon. Uppdelningar blir sällan bra.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Nu förstår jag. Det var en beskrivning av vad som hände för 30 år sedan. Överenskommelsen är för 30 år sedan. Om man för 30 år sedan kom överens och accepterat det i 30 år så är det överspelat.
 
GoC GoC skrev:
Behåll fastigheten intakt och skriv avtal om nyttjanderätt, kostnadsfördelningar, arrende om några byggnader står på ofri grund. Avtala bort försäljning och klyvning enligt lagen om samfällt ägande Mm.
Sätt en lämplig tidsrymd, tex 20 år och skriv in att då skall beslutas om fortsatt samägande eller försäljning av fastigheten som en helhet.
Skulle tro att det blir lugnast och ger en förutsägbarhet för alla och ni slipper tjafs om värdet på olika tomter.
Edit: tog bort ett oinformerat och felaktigt svar.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inget av det du föreslår skulle hålla rättsligt.
Varför skulle inte ett ömsesidigt, av alla delägare, signerat avtal hålla rättsligt?
Det är detta förfarande som rekommenderas rörande samfälld fastighet för att ”döda” lagen om samfällt ägande. Den är gammal och förlegad, kräver enhälliga beslut om allt som berör fastigheten och ger alla delägare möjlighet att begära försäljning eller klyvning av fastigheten.
Jag råkar vara delägare av en samfällt ägd fastighet och har läst på ganska duktigt om hur man kan gå tillväga. men du kanske är jurist och jobbar med dessa frågor?
 
  • Gilla
da98jpn och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Varför skulle inte ett ömsesidigt, av alla delägare, signerat avtal hålla rättsligt?
Det är detta förfarande som rekommenderas rörande samfälld fastighet för att ”döda” lagen om samfällt ägande. Den är gammal och förlegad, kräver enhälliga beslut om allt som berör fastigheten och ger alla delägare möjlighet att begära försäljning eller klyvning av fastigheten.
Jag råkar vara delägare av en samfällt ägd fastighet och har läst på ganska duktigt om hur man kan gå tillväga. men du kanske är jurist och jobbar med dessa frågor?
Jag tycker det låter konstigt att du kan var ägare till en samfällt ägd fastighet...

Det är fastigheter som äger samfälligheter och personer samägda fastigheter.

Vill man få det lite mer lagligt kan man lägga ägandet i en stiftelse eller aktiebolag.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.