Har en Mitsubishi FH35 i sommarstugan i Norrtälje som enbart går på underhållsvärme 8-10 C. 70-tals hus med 100 mm iso i väggarna och 2-glas fönster. 80 kvm.

Total energiförbrukning ca 2 500 kWh /år.

Förutom vp finns en kyl/frys som är på året om.
Övrigt är avstängt när ingen är där.

Använder ved till uppvärmning vid ankomst så resten går till varmvatten, belysning och matlagning.

Man bör förstå att en lägre bör-temp som uh-värme (t ex 8C) ger högre COP och även att pumpen inte går igång och värmer om utomhustemperaturen är högre än inställt bör-värde. Det är alltså mycket stor skillnad på 8 eller 12 grader.

Besparing mot tidigare elradiatorer ca 6 000 kWH, dvs ca 9 000 kr per år. Pumpen kostade 16 tkr inkl installation.

Jag har ca 4500 kr i fast elnätskostnad/år men vet inte vad det har för betydelse i denna tråd?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har också en FH35 och körde underhållsvärmen 10 grader första åren. Senare år har jag haft den på 16 grader vilket inte gett någon direkt märkbar kostnadsökning, måste vara otroligt marginellt.
 
W witten skrev:
Jag har också en FH35 och körde underhållsvärmen 10 grader första åren. Senare år har jag haft den på 16 grader vilket inte gett någon direkt märkbar kostnadsökning, måste vara otroligt marginellt.
Beror på ort. Min sjönk 1 000 kWh från 12 till 8/10 grader. Visst det är bara ca 1500 kr. Höst/vår står min på 8 grader. Januari/februari 10 grader då jag inte vill riskera att ett längre strömavbrott riskerar att inomhustempen går under 0. En mild vinter är kompressorn (utomhusenheten) alltså endast i drift jan/feb. Läs gärna på märkskyltarna. Innedelen på FH35 drar max 29W, vid högsta fläktläget.
 
useless useless skrev:
Du kan inte räkna så.
Jag kan, gjorde de nyss
 
F fitur skrev:
Hej,
Jag och familjen har nyligen köpt en sommarstuga, ca 40 kvm i två plan och öppen planlösning.
Efter en kort diskussion med min chef ang. ev röta och framtida byte av panel och syll, nämnde chefen att underhållsvärme med dubbla el-element kommer vara dyrt och att vi istället borde installera en luftvärmepump.
Jag tog kort därefter kontakt med en lokal installatör som erbjuder pump (Panasonic Z25, golvmodell), markstativ och installation för omkring 24.000 efter moms och ROT.

Utöver förnyelse av tekniken som hjälper oss med underhållsvärme på vintern så kommer vi även behöva byta ut en mulltoa mot förbränningstoalett (kan/vill ej kompostera avföring p.g.a. grannars hundbur intill den enda skuggade platsen på tomten), renovera stort förråd och toalett, installera/gräva ett vattenfilter, dra in någon form av fast bredband, osv.

Min fråga: Är vinsten av en luftvärmepump för att underhållsvärma/kyla en sommarstuga värd kostnaden?
Sidofråga: Är installatörens arbetskostnad rimlig? Jag tycker den känns rimlig.
Läst igenom tråden lite snabbt och såg att ni låg på 600kr/månaden med viss användning som du skrev om.
Har samma problem och jag har trots det valt bort luftvärmepump. Problemet FÖR MIG har varit överföringsavgiften framförallt. Avgiften grundar sig i en ojämn förbrukning av el, alltså apparater som går av och på. Har adax neo el element= app styrt med frostskydd, när dessa är uppe i rätta grader stängs dem av och på för uppvärmning igen. Är jag däremot i stugan och har flera apparater igång blir förbrukningen jämnare över dygnet och även billigare elräkning trots mer åtgång. Jag har även vintertid vissa månader valt värme endast nattetid för då finns inte överföringsavgiften.
Detta har funkat för mig iallafall :)
 
F fitur skrev:
Tack för heads-up! Jag får lite dåligt samvete när den lokala installatören sitter och väntar på ett svar från mig men 4-6000 mellanskillnad spelar stor roll i sammanhanget.
Bra info ang. Panasonic. Är Mitsubishi bättre än allt annat eller finns det fler bra märken?
Om Mitsubishi electric är bättre än allt annat är ju väldigt subjektivt men jag tycker det. Det är pålitliga grejer och man experimenterar inte med nya modeller hela tiden. Den nya Heron är I princip samma maskin som den gamla FH serien från 2012 med lite lullull som melcloud inbyggd från början o lite fräsig design och nytt köldmedium. 4000 kronor dyrare är den också. Behöver man inte wifi är gamla FH serien det självklara valet. Den är rentav extremt bra till priset och utklassar allt i samma prisklass. Men det är ju min högst personliga åsikt. Golvisen KJ har jag också mycket bra erfarenhet av.
 
G gredd skrev:
Om Mitsubishi electric är bättre än allt annat är ju väldigt subjektivt men jag tycker det. Det är pålitliga grejer och man experimenterar inte med nya modeller hela tiden. Den nya Heron är I princip samma maskin som den gamla FH serien från 2012 med lite lullull som melcloud inbyggd från början o lite fräsig design och nytt köldmedium. 4000 kronor dyrare är den också. Behöver man inte wifi är gamla FH serien det självklara valet. Den är rentav extremt bra till priset och utklassar allt i samma prisklass. Men det är ju min högst personliga åsikt. Golvisen KJ har jag också mycket bra erfarenhet av.
Ja Mitsubishi FH25 räknas bland installatörerna som den mest hållbara pumpen genom tiderna. Enda nackdelen är att den nu har den gamla typen av köldmedia.
15375 inklusive markstativ, allt monterat och klart med 5 års totalgaranti är ett fantastiskt bra pris. Varför markstativ var nödvändigt framgår inte, då måste man gjuta en sula för stativet.

LN25 Hero år en nyare modell med nya köldmediat och ändå bättre värden. Tyvärr är innerdelen designad och består av en fyrkantig låda av typ "Ära vare Gud i höjden lådan gjorde jag i slöjden".
 
G Granström2 skrev:
Ja Mitsubishi FH25 räknas bland installatörerna som den mest hållbara pumpen genom tiderna. Enda nackdelen är att den nu har den gamla typen av köldmedia.
15375 inklusive markstativ, allt monterat och klart med 5 års totalgaranti är ett fantastiskt bra pris. Varför markstativ var nödvändigt framgår inte, då måste man gjuta en sula för stativet.

LN25 Hero år en nyare modell med nya köldmediat och ändå bättre värden. Tyvärr är innerdelen designad och består av en fyrkantig låda av typ "Ära vare Gud i höjden lådan gjorde jag i slöjden".
Nytt köldmedium är ju på gott och ont. Mest ont. Hade R32 varit bra hade man haft det från början istället för att krångla med att blanda i R125. Kompressorn går varmare och sen är det ju en smula brandfarligt. Vi får hoppas att hållbarheten inte blir alltför lidande. 410 kommer finnas att få tag på inom överskådlig framtid och för kunden spelar medlet ingen roll alls. Miljöaspekten är också högst tveksam. Övergången till 32 har så marginell påverkan att det är omätbart. Finns riktiga miljöproblem att hantera.
 
G gredd skrev:
Nytt köldmedium är ju på gott och ont. Mest ont. Hade R32 varit bra hade man haft det från början istället för att krångla med att blanda i R125. Kompressorn går varmare och sen är det ju en smula brandfarligt. Vi får hoppas att hållbarheten inte blir alltför lidande. 410 kommer finnas att få tag på inom överskådlig framtid och för kunden spelar medlet ingen roll alls. Miljöaspekten är också högst tveksam. Övergången till 32 har så marginell påverkan att det är omätbart. Finns riktiga miljöproblem att hantera.
Jag håller helt med dig. 410 är nog snäppet bättre. Men är EU:s byråkrati igång kring frågan och "experter" från miljöpartiet som knappast ens har gymnasiekompetens tillsätts som verkställare kan vad som helst inträffa.
 
F fitur skrev:
Hej,
Jag och familjen har nyligen köpt en sommarstuga, ca 40 kvm i två plan och öppen planlösning.
Efter en kort diskussion med min chef ang. ev röta och framtida byte av panel och syll, nämnde chefen att underhållsvärme med dubbla el-element kommer vara dyrt och att vi istället borde installera en luftvärmepump.
Jag tog kort därefter kontakt med en lokal installatör som erbjuder pump (Panasonic Z25, golvmodell), markstativ och installation för omkring 24.000 efter moms och ROT.

Utöver förnyelse av tekniken som hjälper oss med underhållsvärme på vintern så kommer vi även behöva byta ut en mulltoa mot förbränningstoalett (kan/vill ej kompostera avföring p.g.a. grannars hundbur intill den enda skuggade platsen på tomten), renovera stort förråd och toalett, installera/gräva ett vattenfilter, dra in någon form av fast bredband, osv.

Min fråga: Är vinsten av en luftvärmepump för att underhållsvärma/kyla en sommarstuga värd kostnaden?
Sidofråga: Är installatörens arbetskostnad rimlig? Jag tycker den känns rimlig.
Hej mitt lilla sommarhus 80 m2 1 1/2 plan har underhållsvärdet på ca 11grader, vi använder huset jul o nyår samt 7-8 vinterhelger. Fjärrstartar på morron så temp är 18 grader när vi kommer. Bebott större delen av sommaren. 20 lit beredare. Förbrukning ca 4300 kWh, försökte räkna hem värmepump , eget jobb o lev ca 8000 kr, men det går inte ens om underhållskostnaderna sättes till noll kr
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det finns ju andra fördelar med en luftvärmepump än snabba cash. Bättre klimat inomhus, renare luft, mindre fukt och sommarhuslukt och inte minst AC på sommaren. Skulle inte kunna drömma om att bo utan AC på sommaren nu när man är van. Livskvalité deluxe.
 
  • Gilla
fitur och 1 till
  • Laddar…
C
G gredd skrev:
Det finns ju andra fördelar med en luftvärmepump än snabba cash.
Nackdelar också förvisso. Tänker inte minst på att de inte är ljudlösa, vilket kan vara ett problem i ett litet fritidshus. Blir tokig på LVP:n i farsans gäststuga, och det är ändå en fin-Mitsubishi. Men det beror ju på hur ljudkänslig man är.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
P
Vi installerade i våras 2 st Toshiba Nordic LVP av ett Sverigetäckande företag som är seriösa och fick betala 30.000 med installation. Tycker 24.000 lät lite magstarkt!

Dom säljer flera märken än det vi köpte dock ej Panasonic, dom sa att jag kunde köpa vilket märke somhelst och av vilket företag somhelst för den delen i premium klassen, förutom Panasonic då dom har mycket problem med dessa sen finns det givetvis alltid undantag och måndagsex.
 
G gredd skrev:
Om Mitsubishi electric är bättre än allt annat är ju väldigt subjektivt men jag tycker det. Det är pålitliga grejer och man experimenterar inte med nya modeller hela tiden. Den nya Heron är I princip samma maskin som den gamla FH serien från 2012 med lite lullull som melcloud inbyggd från början o lite fräsig design och nytt köldmedium. 4000 kronor dyrare är den också. Behöver man inte wifi är gamla FH serien det självklara valet. Den är rentav extremt bra till priset och utklassar allt i samma prisklass. Men det är ju min högst personliga åsikt. Golvisen KJ har jag också mycket bra erfarenhet av.
Tack för bra info gällande ersättaren till FH-serien!
 
C cpalm skrev:
Nackdelar också förvisso. Tänker inte minst på att de inte är ljudlösa, vilket kan vara ett problem i ett litet fritidshus. Blir tokig på LVP:n i farsans gäststuga, och det är ändå en fin-Mitsubishi. Men det beror ju på hur ljudkänslig man är.
Ja ljudet kan vara ett komfort-problem. Dessutom ska fläkten. I inomhusdelen stå i så hög läge som möjligt för en låg elförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.