Har kört ett år med XPS skivor som är limmade med byggskum = polyerutanlim
Locket är tvådelat och flyter på vattenytan med några millimeter springa. Målat med vattenbaserad färg !!
Utan värme sjunker tempen 2° per dygn.
Skall bygga nytt med pålimmad vinyl då det gamla locket på ett år tagit till sig vatten och blivit 20 kg tyngre och därmed sämre isolering. Återkommer.
Blåmålat tvådelat locket av XPS-skivor på en träkonstruerad pool med synlig springa mellan delarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du att XPS tar upp vatten? Jag trodde det var helt tätt.
/CC
 
chris47 chris47 skrev:
Menar du att XPS tar upp vatten? Jag trodde det var helt tätt.
/CC
Det trodde jag också.

Jag ringde till någon expert på FINJA Betong och han sa max 1% !!
Det har lättat lite över sommarn men jag skall räkna på hur många % vatten dom innehåller
locket vägde i våras 29 kg så det är lätt att kolla.
Problemet är att jag håller 40°C året runt och på vintern ligger det snö med flera minusgrader och fukt diffunderar genom skivan mot kallare yta och där fäller ut "dagg" inne i skivan.
Jag har köpt nya skivor och denna gången skall jag limma på våtrumsvinyl.

Men baljan är suverän badar varje dag året runt, jag värmer med fjärrvärme 25,50 öre/kWh inklusive moms !!!!
 
  • Gilla
Totte1983
  • Laddar…
Eller måla med vattenspärrfärg, som man har bakom kökskaklet, men det är kanske skarvarna som är problemet. Skulle vara fint om man kunde köpa större och tjockare skivor. Jag tänkte eventuellt byta ut frigolitskivorna i ett spalock. De hat tagit upp massa vatten även om dom är inplastade. Tänkte eventuellt försöka torka dom också, men det kanske tar evigheter???
 
Köpte själv en begagnad spabalja utan lock. tillverkade ett lock själv. Använde stora EPS skivor som jag skar till i rätt storlek. Kom fram till att smältlim var enklast att limma med då det stora problemet med lim är att få det o torka. Både EPS o presseningen är ju tät. vanli presseningsduk är tyvärr inte gjord av pvc som går att limma bra. men det funkar helt ok. billigt blev det med. o med en läpp på locket så kan det inte blåsa in kalluft heller. har inte märkt av att det tagit åt sig nån fukt, presseningen är tät.

Men okey, det var ett stort jobb detta, allt klippande o limmande...
 
  • Egengjort isolerande lock av EPS-skivor till spabalja, lutat mot vägg i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skräddarsytt, hemmagjort lock till spabalja tillverkat av EPS-skivor på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • EPS-skiva klädd med blå presenning står lutad i ett rum under tillverkning av ett spabaljelock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort ovalt spabaljelock av EPS-skivor klädda med pressening och blå kant, på ett bord inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort isolerande lock av EPS skivor och blå presenning för spabad ligger på golv intill verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort isolerande lock till spabalja av EPS-skivor och blå presenning på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad spabadbalja med ett hemmagjort blått lock av EPS-skivor och pressening, belyst i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spabad utomhus täckt med hemmagjort lock av EPS-skivor och blå presseningsduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Soren.N och 1 till
  • Laddar…
Ok, dina lock ligger ovanpå baljan men har inte kontakt med vattnet. Mitt lock flyter på vattnet direkt kontakt med 40º C.
Väg locket nu när det är nytt, och sen om ett år och se vad som hänt.
 
Vart hitta du såna stora skivor? Pris?
Ser ut som vanlig frigolit nästan, kanske bilderna som missbedömmer färgen? Eps är väl rosa?
Jag har nu slutat med mitt xps lock, då sambon tyckte det blev så mycket smul i vattnet, samt att jag körde små skivor, och aldrig hittade någon bra metod för att fästa dom, som höll!
Mitt lock har flytit 2 säsonger, inge tyngre vad jag kan känna. Men eps och xps är ju väldigt fukt beständiga i jämförelse med vanlig vit frigolit!
 
det är vanlig frigolit, cellplast. misstog mig på namnet. dock har jag klätt in dem i pressening som är tät. alla skarvar ligger 10cm omlott. hittade jätteskivor på hornbach! 400kr styck för 1200x2500x10cm så har en tusenlapp i material för skivor o presenning. + en trave limstavar
 
Hej meckis.
Fungerar locket bra? Jag var inne på att plasta in frigoliten. Men att limma på pressning verkar ju kanonsmart.
 
  • Gilla
Totte1983 och 1 till
  • Laddar…
Jag har erfarenhet av detta under 5år, alla olika varianter men ändå lika, har en projekt tråd på pool forum hemsidan, ska uppdatera med dom olika lock varianterna imorgon. Så slipper folk förlora pengar och göra samma misstag som jag gjort :)
 
  • Gilla
Pappabjorn och 1 till
  • Laddar…
Zenon Zenon skrev:
Jag har erfarenhet av detta under 5år, alla olika varianter men ändå lika, har en projekt tråd på pool forum hemsidan, ska uppdatera med dom olika lock varianterna imorgon. Så slipper folk förlora pengar och göra samma misstag som jag gjort :)
Länge sedan nu men skulle uppskatta med uppföljning utan ämnet.
Länk?
/c
 
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Dock skall den uppdateras nu snart, kanske nästa helg, måste bara ta ett par bilder, då jag flyttat in bubbelpoolen till inglasad uteplats samt nitat ihop lock halvorna och köpt en takboxhiss som jag gissar upp locket med, fick klart allt igår, så varit upphissad nu sedan 17.00 igår på test =) Skall också kapa veven och använda skruvdragaren istället =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.