Hej har problem med vår ca 12 år gamla Husqvarna. Första gången var i våras. Problemet uppstod när luckan öppnades och kunde repeteras. Plockade isär fronten men såg inget och skruvade ihop allt. Sen efter detta har den funkat.
Men igår uppstod samma problem igen. Lät nu maskinen stå orörd med luckan öppen ett dygn och sen fungerar allt igen.

Förra gången detta hände gick det alltså att köra maskinen men så fort Jag drog i handtaget löste jordfelsbrytaren ut. Testade också med en portabel jordfelsbrytare från Biltema för att isolera felet till maskinen.

Läcker vatten in? Isåfall vart?
Info om maskin:
 
  • Något smutsig typskylt på en Husqvarna-maskin med modell- och serienummer synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kablage mellan lucka och maskin kolla i där det viks
 
  • Gilla
tobee
  • Laddar…
Jag kollade där sist och såg ingen kabel som var avskavt.
Det blir att plocka fram multimeter.

Vad är enklast? Koppla loss kabel för kabel och mäta motstånd mellan ändarna samtidigt som man rör på kabeln vid böjen?

Eller går det att köpa en hel härva för typ en 500ing och byta? Det kan det nog vara värt om den kan hålla några år till. Vi är jättenöjda med maskinen men byter vi så lär det nog bli en Miele med tanken på kvalitet nu för tiden... Syrran köpte en Husqvarna 2018 och dom har redan bytt... Det är liksom inte acceptabelt.
 
Redigerat:
Nu har jag gått loss hårt på härvan vid böj. Hittar ingen kabel som varit klämd eller är skav.
Ser någon erfaren något konstigt med slangen som jag tycker ser märklig ut? Den har varit ihoptryckt och ser ihopsmält ut i kladd och tejp i närheten.

Annars har jag slut på idéer. Om en ledare går av innanför en oskadad isolering. Inte löser den väl jordfelsbrytare då va?
 
  • Elektriska kablar och slang under diskmaskin, med tejp och kladd, undersöks för skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har eventuellt hittat felet? kabelsko närmast handtaget låg an mot handtaget. Är det troligt att jordfelsbrytare är så pass känsliga att de känner av en ledare som ligger an mot Plastdetaljer i chassi?
 
  • Kabelsko nära handtag i elchassi som kan orsaka jordfel, visar insidan av en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du har en massa kladd på bottnen
Ta reda på art det kommer ifrån
 
  • Gilla
tobee
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.