Vi bor i ett BR-radhus (nybyggt, flyttade in för cirka 8 mån sedan). Vi skulle nu vilja sätta upp duschväggar + överskåp och bänkskiva i tvättstugedelen av stora badrummet. Detta kräver alltså att vi borrar i kaklet.

Nämnde detta för vår granne och hon menar på att det MÅSTE göras av behörig fackman för att alla försäkringar osv ska gälla. Låter logiskt för mig men då blir det hela så mycket dyrare än vi först tänkt oss... Hur hade ni gjort?

Edit: Vi har tänkt sälja om 1-2 år, om det här någon skillnad på värde osv.
 
Redigerat:
Självfallet själv. Den största skillnaden på mig och en hantverkare är att jag har all tid i världen.
 
Själv. Krävs ingen behörighet för att använda kakelborr eller dylikt. Det kritiska är ju att man får tätt i/kring borrhålet sen bara.

Sedan finns det många som har bättre koll än jag givetvis. Men det känns som det är ganska vanligt att limma i varje fall duschdörrarna, som oftast är det mest kritiska.
 
BirgitS
Det som däremot kan vara viktigt är att enligt branschreglerna ska allt skruvas i trä eller annat stadigt som betong och inte bara fästas i gips (om det ska skruvas och inte limmas) så det måste finnas plywood eller OSB-skiva eller en kortling (regel) bakom gipsen där allt ska upp.
 
Duschväggar kan ju limmas, de andra ställena lät inte som det skulle vara lika känsligt för att få tätt.
 
MrJay
Jösses vilka idioter det finns (syftar på grannen), snart får man inte sätta upp en tavla själv såsom de tänker utan man skall ha ett påhittat certifikat. Självklart kan du borra i kakel själv utan att bry dig, bra regel är att sätta tejp där du tänkt borra för att undvika sprickor samt självklart fylla i med silikon eller dylikt i hålet innan du sätter i plugg eller skruvar.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
glöm inte tryck i lite silikon i borrhålen så blir det bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.