Hej!

Är precis i startgroparna vad gäller att söka tillstånd för enskilt avlopp och det lutar mot ett Upoclean minireningsverk delat med grannarna. Klurar på var vi skall göra av vattnet som blir slutprodukten! Antingen kan vi låta det gå ut i åkern där det skall ligga (om markförhållandena tillåter) eller så kan vi dra lååååånga, låååååånga rör till ett dike och låta det gå ut där. Drar vi rör så kommer nog även el och tele att läggas i samma dike och då går ant Telia in och betalar en del, vet dock inte hur mycket.

Hur som haver så skall jag nu göra själva ansökan och vi vill ju helst undvika att dra långa rör som kostar multum, ansöker därför troligtvis om markbädd. Nu sade killen på kommunen att man kan ju anlita en entreprenör som undersöker vilka lösningar som skulle passa marken ifråga och sedan hjälper till med ansökan. Är det någon här som gjort detta och har erfarenheter att dela med sig av? Och är det någon som har köpt avloppet själv och bara anlitat för nedgrävning, rördragning etc - erfarenheter av detta? Vill gärna höra vad ni tyckt varit för- respektive nackdelar.

Tusen tack,
Petra (som nu inser att det kanske blev långt och rörigt det här ::) )
 
Är i liknande situation som ni, kommunen har i sitt förhandsbesked skrivit att vi kan anlägga märkbädd, vi planerar bygga våren -06. Nu är det fler "byggare" på gång i samma område och i deras kontakt med kommunen fick de till svar att det började bli dags med ett reningsverk som vi kunde gå samman med. Vi är osäkra på vad som är bäst, har du några prisuppgifter att dela med dig av gällande reningsverk alt markbädd?
Tacksam för svar.
 
Har inga priser på markbädd, skulle själv vilja ha detta! ;) Däremot har jag fått priser på Uponors, Upoclean för 2 familjer på 85.000 kr har jag för mig att det var och ett enfamiljs för 45.000 kr. Sedan tillkommer ju nedgrävning och rördragning.

Mvh, Petra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.