Hej! Är det någon som har ett bra tips på hur man gör rent våra gul-vita markiser runt huset? Det bästa hade ju varit att slippa plocka ner markiserna... :-/
 
Lättast är att plocka ner dom och skura med diskmedel eller biltvättmedel och högtrycksspruta dom helst efteråt. Vänd sedan markisen, så att den delen som varit inne i rullen, kommer på ytterkanten. Kappan kan du ta loss och köra i tvättmaskinen.
 
Hörde just den frågan på radion i ett sånt där "ring-in-och-fråga-experten"-program. Rådet var att använda något som hette Boracol. Har ingen aning om vad det är men det skulle sprutas på och sedan tvättas bort.
 
Jag skulle inte använda en nyinköpt markis som testobjekt, men Biltemas Trallrent har visat sig besitta oanade rengörande egenskaper. Förutom utemöbler, plastkapell och bilar som man trott möglat bortom all räddning så har vi kört detta på ett båtkapell (tygigt material) med ett häpnadsväckande resultat. Det blir väldigt rent helt enkelt. Låt det inte verka för länge och prova först på en bit du inte är rädd om (osv).....
 
Missa inte tipset om vända duken. Det är ju gjort på 5 minuter!
Du behöver inte plocka ner markisen (beror lite på modell, dock). Veva bara ut den och titta efter plasttråden som är instoppad som håller i duken. Är inte duken spänd är det bara att dra ut den och vips är duken lös. Vänd sedan på duken med fula sidan på rullen. Sätter du in plastråden i markisen så kan du försiktigt dra tillbaka den i skåran.
Är inte duken för smutsig så blir det som nytt med denna metod.
Akta dig dock för att skruva lös armarna ifall det är en terass/altan-markis. De innehåller en stark fjäder som kan ge dig en riktig :-*
 
Ellax skrev:
Hörde just den frågan på radion i ett sånt där "ring-in-och-fråga-experten"-program. Rådet var att använda något som hette Boracol. Har ingen aning om vad det är men det skulle sprutas på och sedan tvättas bort.

Ja, eller varför inte använda plutonium eller något annat som i princip inte är nedbrytbart i naturen!!!
 
Den otroligt väl upplyste kan väl då passa på att informera oss andra om vad detta medel innehåller istället för att enbart antyda att det närmast kan liknas vid kärnvapenkrig! Skjut inte budbäraren...
 
Ellax skrev:
Den otroligt väl upplyste kan väl då passa på att informera oss andra om vad detta medel innehåller istället för att enbart antyda att det närmast kan liknas vid kärnvapenkrig! Skjut inte budbäraren...

Välupplyst vet jag inte, men jag kan iallafall bistå med en liten bild på flarran jag köpte idag:

boracol.JPG

Speciellt hälsosamt är det inte. Det är å andra sidan inte Biltemas Trallrent heller.
 
Ellax skrev:
Hörde just den frågan på radion i ett sånt där "ring-in-och-fråga-experten"-program. Rådet var att använda något som hette Boracol. Har ingen aning om vad det är men det skulle sprutas på och sedan tvättas bort.
Kan och får man spruta Boracol? Vilken spruta ska man då använda?

Som privatperson får man inte spruta Boracol utan sprutning får endast utföras av yrkesman.

För att spruta Boracol 10 -2Bd Prof kan man använda en vanlig trädgårdsspruta, men för att spruta med Boracol 20 -2Bd Prof krävs en spruta med ett tryck på 5-6 bar, och ett speciellt munstycke som fördelar vätskan jämt över ytan som ska behandlas.
 
Ellax skrev:
Den otroligt väl upplyste kan väl då passa på att informera oss andra om vad detta medel innehåller istället för att enbart antyda att det närmast kan liknas vid kärnvapenkrig! Skjut inte budbäraren...

Boracol är inte biologiskt nedbrytbart. Det betyder att allt boracol du använder i din trädgård, stannar i din trädgård för att senare kanske försvinna med grundvattnet eller med trädgårdsväxter ni odlar (och kanske äter) m.m. Det är giftigt för människor att få i sig. Med andra ord förgiftar du din egen mark och kanske dig själv om du använder Boracol. Det finns andra ämnen som är en aning mindre effektiva, men som är biologiskt nedbrytbara.

http://www.fa21.u.se/gd_arkiv/2_04/vad_ar_kemikalier.asp
 
Kära jistanes!!! Boracol var helt riktigt att likna vid kärnvapenkrig - det håller jag med om!!! Jag lovar också att skicka ett mail till Radio Göteborg och påpeka det olämpliga i att gå ut i radio och rekommendera något dylikt. Kan ju tillägga att experten rekommenderade det i för flera användningsområden. Som lika "praktiskt" som Hormoslyr, DDT och dioxiner kanske...?

Jag har tack och lov inte använt produkten och jag lovar att jag aldrig mer skall nämna dess existens. Jag har själv egen brunn och egen infiltrationsanläggning och skulle mycket riktigt inte vilja ha in det i mitt eget "system".
 
Ingen som reagerade på varningstexten på "Boracol"???? Risk för nedsatt fortplantningsförmåga! Ok vid användandet av den produkten ska man med andra ord ha de antalet barn man vill ha...
Har för mig att det är mögelhämmande preparat, ju farligare för miljön och desto bättre - tyvärr.
 
;) Den miljövänliga gratisvarianten som dessutom går på 5 minuter (vända duken) ser jag blir ratad. De flesta tyger jag sett har inte varit så smutsiga så man behöver både högtryck och kemikalier. De skulle isåfall vara ifall någon har lösa hundar som skvätter eller haft en sjutusan BBQ på altan ::)
 
Så kanske klorin är inte det värsta valet ändå ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.