Man brukar/bör ju sätta byggplast på insidan taket innan man tillägsisolerar vinden.
Men kan man inte måla med badrums fuktspärr ???
MVH
 
det kanske man kan, om man vill göra livet extremt krångligt för sig. Enligt min plattsättare så är vanligt tätskickt inte totalt difftätt. Han lade någon annan spärr under den vanliga plastskitet. Bostic, ljusblå och luktar karamell.
 
En vitse med folien är att den ska ner på väggarna och gå omlott med ytterväggens folie. Detta ger att rörelser i byggnaden inte påverkar ångspärren.

Ett penslat tätskikt skulle spricka i hörnen och kanske skadas vid kommande renoveringar.

Knappt några material är helt diffusionstäta. På plan yta skulle det säkert fungera med våtrumsspärr eller lackfärg. Men problemområden som takarmatur och övergång till vägg kvarstår.

Vill man ha 100 % diffusionstätt får man klä in med aluminiumfolie ;-)
 
Ska Du rolla med tätskikt på isoleringen? :cool:
Lycka till med snörollern ;)
Och vad kostar inte tätskikt?

Mvh Putte
 
Hej
Undersidan innertaket Putte. Många innerväggar som krånglar till det. Plasten är ibland svår att jobba med.
Fuktspärren duger ju för badrum....
Men det var bara en tanke. Men nya tankar leder ibland till bättre lösningar.
Eller till huvudvärk.
MVH
 
Jag undrar över en sak. Vår vind är isolerad väldigt tjock (enl. snickarna) från takfot in till stolparna. Plastat och lagt på ströläkt. Nu är det bara att skruva upp gips sa dom. Jag och min sambo är dock oense huruvida plasten skall löpa "in" på golvet. Han säger att den ska dras in under golvspånskivorna innan man gipsar :surprised:
Om det måste vara så så kan man i praktiken "aldrig" beställa ett hus med befintligt golv på övervåningen då man isåfall alltid måste slita upp det vid isolering.
Så, ni som kan mer än oss, ska plasten gå från snedtak ner till golv, snedtak ner under golv eller snedtak ut på golv (under kommande parkett).
I dagsläget går det ner till golvet..

Tacksam för svar.
 
Ni kan nog dra denut på
golv och skära av den utanför.
Finns ingen mening med att dra ner den
under golvspånet.
Ska det funka så måste den möta plasten på
våningen under.

Mvh Putte
 
Jag är införstådd med att fuktspärren ska hindra fuktig rumsluft
att komma upp på vinden och där ge kondens.
Att lägga plast på en vind som varit oplastad i decenier låter vådligt.
Med tjockare isolerin blir vinden kallare och därmed kondensproblem.
Likväl ogillar jag tanken att lägga dit plast eller annan fuktspärr.

Jag vill istället pröva tanken att:
1. Se till att vinden blir ordentligt genomluftad så fukten blåser ut.
2. Lägg lite isolering runt plaströr, kablar och annat där fukt stannar.

Bör inte det räcka?
LarsP
 
för mycket ventelation på vinden kan förvärra det hela genom att det gör att vinden blir ännu kallare samt att fuktig utomhus luft lätt kan komma in på vinden och på så sätt öka din fukt halt på vinden.

ventelationen på vinden ska man nog snarare unvika att röra om det verkligen inte behövs.

Där i mot så bör man öka innomhus ventelaitonen i samband med ökad isolering på vinden.  Det är den fuktiga innomhus luften som ska ut.. Har den kommit upp på vinden så är det i regel inte mycket att göra åt..
 
Valbobygge skrev:
En vitse med folien är att den ska ner på väggarna och gå omlott med ytterväggens folie. Detta ger att rörelser i byggnaden inte påverkar ångspärren.

men hur gör man när väggarna är av sten? vart gör man av nerekanten av plastfolien då? vill ju att det ska sluta så tätt som möjligt mot väggen... :-/
 
Ålderbeständig Tejp. Borde kanske funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.