Jag renoverar köket och ska koppla ihop fläkten med imkanalen, som är ett spirorör.

Då undrar jag om det är bra att använda böjar, rör och nipplar/muffar av stål hela vägen?

Det känns nämligen mer robust samt lättare att hålla rent med stålrör än att använda slang av aluminium eller plast sista biten vid fläkten, som verkar vara det vanliga.

Hur ska man tänka?
Vilka argument finns det för/emot olika lösningar?

Spirorör i stål med kopplingsdelar för ventilationssystem, inklusive böj, muff och flexslang. En avskalad köksvägg under renovering med synlig imkanal och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spirorör av stål anslutet till en vägg med en böj och en nippel, del av en köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om fläktmotor är monterad inomhus i fläkten tror jag att det är bättre med åtminstone en mindre bit flexibelt rör mellan fläkt och plåtrör. Bör vara större risk att plåt hela vägen leder till till hörbara vibrationer vidarebefordras och förstärks.
 
En synpunkt värd att beakta.
Går ju att prova med plåt först, och sedan sätta in flexibelt om det låter för högt.
 
T tergo skrev:
har du plåtrör ända ner till fläkten så blir det svårare att rengöra röret , har du en slang de sista 50-60 cm ner till fläkten så kan du ta bort den och komma åt att rengöra röret.
och du kan oxså strunta i rengöra slangen och montera en ny slang en gång om året om du köper en 3m slang så räcker den 5-6 år
tex [länk]
Tack, det har jag inte tänkt på.
Kan det vara huvudskälet?
 
T tergo skrev:
har du plåtrör ända ner till fläkten så blir det svårare att rengöra röret , har du en slang de sista 50-60 cm ner till fläkten så kan du ta bort den och komma åt att rengöra röret.
och du kan oxså strunta i rengöra slangen och montera en ny slang en gång om året om du köper en 3m slang så räcker den 5-6 år
tex [länk]
När jag tänker efter så sotas väl imkanaler uppifrån, och då borde plåtrör hela vägen vara en fördel, eller? Tänker jag rätt?
Dessutom står stål emot brand bättre än aluminiumslang och definitivt mycket bättre än PVC-slang, som ju är brännbar.
 
Imkanal rengörs från båda ändar fram till kröken. Har du mer än en krök så måste du ha en åtkomlig renslucka vid krökarna.
 
H hempularen skrev:
Imkanal rengörs från båda ändar fram till kröken. Har du mer än en krök så måste du ha en åtkomlig renslucka vid krökarna.
Tack, så är det naturligtvis.
Jag har eventuellt en 45-graders krök, om jag inte väljer slang ända ifrån spiroröret till fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.