Någon här som har byggt i lösvirke med Totalentreprenad???

Vilka summor har ni kommit upp i? med tomt avgifter mm

Jag och min sambo vill bygga arkitektritat 1½plans på 178 m2 + 24m2 vidbyggd carport. Men har inte kommit mer än till VILL HA stadiet!

Har hittat en tomt för 175000.

Vill ha lite riktlinjer innan man börjar drömma för mycket och skicka offerter hit och dit och bara bli besviken som resultat för att man inte har råd.

Antingen bygger vi vårt DRÖMHUS eller så bor vi kvar i vår lägenhet.

Tacksam för så många och utförliga svar som möjligt

Tack på Förhand LoKa
 
Hej LoKa, jag och min sambo håller som bäst på att bygga ett lösvirke med totalentreprenad. Vår tomt kostade något mer än er men vi det fanns bland annat vatten och el på tomten sen tidigare så vi kunde spara några slantar. Vi har inte använt oss av arkitekt utan ritat vårt eget hus och sedan bett två byggfirmor att räkna på huset. Vi ritade först ett enplans hus men taklösningen blev mycket dyr så vi uppgraderade till ett större tvåplans hus. Visst blir det billigare att bygga lösvirke plus att det är mycker mer flexibelt men det är samtidigt väldigt mycket jobb. Jag tror att vissa arkitekter tar på sig entreprenaduppdrag och skulle kunna göra en del av ert arbete. Vi är hittills väldigt nöjda med våra hantverkare och de har i sin tur bra samarbeten med bra underleverantörer. Jag skulle gissa mig till att vi har sparat ca 500' om vi hade byggt samma hus prefab. Har du några konkreta frågor om hur vi har gått till väga?
 
Hur mycket har ni betalat per m2 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.