Tror att din morfaders tanke var att alla 3 urspung-syskonen skulle ha var sin lika stor del av tomten. Finns det inget dokument från tiden när din mamma fick original byggnaden som beskriver hur den ska nyttjas? Alternativet är ju drar ner på tomterna och den del som hamnar bortanför systerns hus säljs och ni delar på pengarna.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
tobl002 tobl002 skrev:
Tror att din morfaders tanke var att alla 3 urspung-syskonen skulle ha var sin lika stor del av tomten. Finns det inget dokument från tiden när din mamma fick original byggnaden som beskriver hur den ska nyttjas? Alternativet är ju drar ner på tomterna och den del som hamnar bortanför systerns hus säljs och ni delar på pengarna.
Du har helt rätt, hela tanken var att vi alla skulle bo och samsas, även om styckning sker!

Det finns även ett avtal / dokument, som undertecknats av min morfar själv, som säger att vid en eventuell styckning så skall den som ev. vill sälja sin del först tillfråga övrig släkt - och då får försäljning endast ske till aktuellt taxeringsvärde på den uppstyckade biten!

Det är detta avtal som mina två (Stockholmska), giriga och gnidna, släktingar vill skall rivas!
 
  • Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Det är svårt att styra från graven och det blir sällan bra. Det finns förvisso vissa möjligheter att villkora arv, men jag skulle tro att de flesta sådana skrivelser är helt utan rättsverkan, då det är lätt att skriva arvshandlingen fel.

Mitt förslag är att ni siktar på att dela fastigheten ordentligt och att den som av någon anledning får mer än de andra får lösa ut dem som får mindre.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Hyr in en medlare från juristfirma.

Vidare, alla kan inte få lika stora delar. Därför måste en penningtransaktion också ske, tror jag, för att det ska kännas rättvist. Dvs, om ni inte kan få strandremsa, får de kompensera er för det så pass att alla är lika missnöjda.

hörde nån säga nån gång att en bra förlikning innebär att alla är lika missnöjda. Det är nog vad ni får sikta på.
 
  • Gilla
Manatus56 och 18 till
  • Laddar…
tobl002 tobl002 skrev:
Tror att din morfaders tanke var att alla 3 urspung-syskonen skulle ha var sin lika stor del av tomten. Finns det inget dokument från tiden när din mamma fick original byggnaden som beskriver hur den ska nyttjas? Alternativet är ju drar ner på tomterna och den del som hamnar bortanför systerns hus säljs och ni delar på pengarna.

Bra förslag. Inget hindrar ju syskonen att delta i en sådan försäljning.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det rimligast är väl att alla får lika många kvadratmeter.

Eller om läget skiljer mycket, alla får en bit som är värd lika mycket.

En fastighetsmäklare borde väl kunna hjälpa till att sätta en prislapp på respektive tomtbit.
Sen har ni möjlighet att justera ytorna tills det blir rättvisa delar, eller komma överens ekonomiskt.
 
  • Gilla
Ivrig och 3 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Ni skulle kanske kunna göra lika stora (små) tomter runt era hus och göra en gemensamhetsanläggning av resterande mark som alla tre är del i. Men det beror ju lite på hur marken är beskaffad.

Det skulle Förhindra att t.ex. en tredjedel blir massa småtomater med semesterby längre fram.
Vad är det för mark?
Har man gemensamma marker som är tex hagmark kan man gå ihop om stall och ordna med en hage inom denna areal.

Det kan också vara ett sätt att skjuta det hela på framtiden, NU får alla exakt lika mycket och hittar ni en lösning så ordnar ni skifte av resten. Men tills vidare är det resterande gemensam mark.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Låter som en mardröm detta. Sälj hela rasket och dela på vinsten, var och en köper sig sedan vad de vill ha.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 18 till
  • Laddar…
Alla verkar ha missat poängen... det är inte tre lika stor delar som ska delas till...

de är tre lika värderade delar

klart man är osams i familj om man inte förstår detta ens
 
  • Gilla
Ivrig och 7 till
  • Laddar…
vill 2 av 3 sälja så köp deras bitar å skit i delningen. Alt sälj hela innan styckning och köp annat
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Om en av delägarna vill ha klyvning eller försäljning, kan han/hon tvinga fram detta. Det blir billigare om ni är överens.

Det verkar som det står 3 hus på ofri grund på fastigheten, vilket gör en försäljning lite knepig. Klyvning verkar mer lämpligt här. Då går man gå efter fastighetens värde inklusive tre tomter (dvs närmast där husen står). Då måste man komma överens om det...

Å andra sidan verkar TS inte kunna respektera de andra, så kommer det vara roligt att vara där?

Samägande håller inte i längden.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Du har helt rätt, hela tanken var att vi alla skulle bo och samsas, även om styckning sker!

Det finns även ett avtal / dokument, som undertecknats av min morfar själv, som säger att vid en eventuell styckning så skall den som ev. vill sälja sin del först tillfråga övrig släkt - och då får försäljning endast ske till aktuellt taxeringsvärde på den uppstyckade biten!

Det är detta avtal som mina två (Stockholmska), giriga och gnidna, släktingar vill skall rivas!
Den inställningen vinner nog inte i längden. Det är vad jag förstår din mor som äger och som ska komma överens, och säkert hon som känner sina syskon bäst och kan komma överens.

Hade det varit jag hade jag satt upp ett antal egenskaper med tomten som ska delas rättvist, typ strandlinje, eventuell utsikt etc. Om man konstruktivt diskuterar detta (utan sina barn närvarande) brukar det bli bra. Sedan brukar resten lösa ut sig ur detta. När de väl kommit överens om säg 1/3 strandlinje var, minst 4,5m till tomtgräns från huvudbyggnad och så lika stor areal var som dessa kriterier tillåter så kommer det bli tillräckligt rättvist.
 
  • Gilla
mejeriet och 10 till
  • Laddar…
Fråga2: Det rimliga är väl inte att dela mitt emellan era hus alltså 15 meter från ditt hus, det rimliga är väl att dela så nära grannen som möjligt, dvs 4 meter så att gränsen går 26 meter från ditt hus. På så sätt ökas storleken på din tomt och det blir en rättvisare delning.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
För att klargöra ytterligare, då det kommit rätt många blandade förslag..

Jag behöver inte ha en exakt anal delning av marken,
däremot vill jag inte ha släkten ca 7m från husknuten!

Med nuvarande (rimligt enligt släkten) delning så har närmsta granne garanterat 1000m2 mer mark..

Min tanke var att det borde gå att flytta den presumtiva gränsen kanske 6-7m mot dennes hus istället!
 
  • Gilla
Yderfält och 5 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Fråga2: Det rimliga är väl inte att dela mitt emellan era hus alltså 15 meter från ditt hus, det rimliga är väl att dela så nära grannen som möjligt, dvs 4 meter så att gränsen går 26 meter från ditt hus. På så sätt ökas storleken på din tomt och det blir en rättvisare delning.
Ungefär så jag tänkte också!

Man kan ju inte sätta en gräns exakt mellan två fastigheter, om den ena har rejält mycket mark bortanför..

dvs som i detta fall då hela poängen är att det är marken som skall delas (inte värderas)
 
  • Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.