Hej!

Har upptäckt små kryp i vårt badrum, på handfatet som dyker upp lite då och då. Men bara när handfatet är blött!

Väldigt små och snabba så svårt att få till en bra bild. Någon som känner igen dessa? är rädd för att det kan vara någon sorts skadedjur. För övrigt bor vi i en lägenhet i ett gammalt sekelhus.

Tacksam för svar!
 
  • Litet kryp på vått handfat i badrum, svårfångad på bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilden, men de är ju så små i verkligheten. Kan det vara sorgmyggor? I så fall har du dem i blomkrukorna också, där de lever och förökar sig. Sorgmyggorna är många i år. Jag har försökt utrota dem med ett utgånget bekämpningsmedel som jag hittade längst in i städskåpet. De flesta dog av det, men några har tydligen överlevt och bildat nya familjer. De är blixtsnabba och nästan omöjliga att smälla ihjäl. Det kan fungera att ta dem med dammsugaren, men då skall man ha den i beredskap ...
 
Tack för svar! Däremot verkar dem inte ha några vingar. Har aldrig sett dem flyga iaf. Och bara sett på handfatet när det är blött.
 
Lindschul Lindschul skrev:
Tack för svar! Däremot verkar dem inte ha några vingar. Har aldrig sett dem flyga iaf. Och bara sett på handfatet när det är blött.
Om de inte har vingar och inte kan flyga, så har jag alldeles fel.
 
BirgitS
Lindschul Lindschul skrev:
Hej!

Har upptäckt små kryp i vårt badrum, på handfatet som dyker upp lite då och då. Men bara när handfatet är blött!

Väldigt små och snabba så svårt att få till en bra bild. Någon som känner igen dessa? är rädd för att det kan vara någon sorts skadedjur. För övrigt bor vi i en lägenhet i ett gammalt sekelhus.

Tacksam för svar!
Välkommen till forumet!

Du kan pröva med att fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Men det är ju möjligt att de behöver en bättre bild.

C Cider skrev:
Kan det vara sorgmyggor? I så fall har du dem i blomkrukorna också, där de lever och förökar sig. Sorgmyggorna är många i år. Jag har försökt utrota dem med ett utgånget bekämpningsmedel som jag hittade längst in i städskåpet. De flesta dog av det, men några har tydligen överlevt och bildat nya familjer. De är blixtsnabba och nästan omöjliga att smälla ihjäl. Det kan fungera att ta dem med dammsugaren, men då skall man ha den i beredskap ...
Om man låter jorden torka upp ordentligt mellan bevattningarna och ibland låter krukan stå i vatten så att jorden blir genomblöt brukar sorgmyggorna dö, i det första fallet torkar larverna ihjäl och i det andra så dränker man dem.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Hej,

Har du fått svar vad det kan vara? tror att jag har något liknande här hemma, dom hoppar lixom till när man närmar sig med fingret

lycka till oavsett:)
 
Karlia
Stövslända av något slag? Bilden är inte tillräckligt bra för att se ordentligt på mobilen.
 
Svårt att se på bilden, men är dom avlånga och snabba, låter det som silverfisk. Finns oftast i handfat eller golvbrunn, och vätrum.inte skadliga, och fällor finns att beställa via Anticimex - ofta gratis om ditt hemförsäkringsbolag har avtal. På Anticimex kan du också läsa om dom.
 
Om du för fingret nära, hoppar de iväg då?
Det kan då vara hoppstjärt. Vi brukar ibland få dem under tidiga hösten när de kommer upp ur Nivell insugen. Vi brukar spruta Raid mot krypande insekter så försvinner de fort.
 
Har du kommit på vad det är? Kan det vara dammlöss?
 
Anticimex tog in en av våra för att titta på, det var dammlus. Dom uppstår tydligen där det är fukt.. i vårt fall på grund av gjuten platta i nybyggt hus. Tar tydligen några år till den torkar helt o dom försvinner. Ofarliga men obehagliga kanske:)
 
  • Gilla
Erigil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.